HERITAGE: IMPACT OF EDUCATION AND CULTURAL INDUSTRY IN THE CONCEPT OF ARCHITECTURE STUDENTS
Keywords:
Heritage; education; cultural industry; student; architecture.Abstract
This paper makes a critical reflection about two edges that makes the subject of heritage: one of them is the way how the concept of heritage has been implemented in the cultural imaginary architecture student, around which heritage is limited architecture. The other edge refers to images that appear influenced by different mechanisms such as the "mass media", the educational process and especially the influence of the culture industry that operates globally with local strategies, personified in the marketing and generated publicity for tourism. To strengthen research, a survey was made for a focus group of students had to know what the meaning of heritage was. From this action two critical readings emerged: Take a great advantage on the future professionals of architecture in the concept of heritage; and motivate them to adopt a questioning and reflection mind before commercial production of cultural industry position.
References
Carrión M, F. (2005). El Centro Histórico como objeto de deseo. En: Carrión M y Hanley, L (coord.), REGENERACIÓN Y REVITALIZACIÓN URBANA EN LAS AMÉRICAS: HACIA UN ESTADO ESTABLE (pp. 35 – 56). Quito: FLACSO.
Kingman, E y Goetschel, A. (2005). El patrimonio como dispositivo disciplinario y la banalización de la memoria: una lectura histórica desde los Andes. En: Carrión M y Hanley, L (coord.), REGENERACIÓN Y REVITALIZACIÓN URBANA EN LAS AMÉRICAS: HACIA UN ESTADO ESTABLE (pp. 35 – 56). Quito: FLACSO.
Crespo, H, Pérez, A y Lara, S. de (1979). Quito, Patrimonio de la Humanidad. TRAMA, 11 (9), 70.
Fuentes electrónicas: Pesantes, A. Quito Patrimonio de la Humanidad. (en línea). Disponible en: http://www.efemerides.ec/1/sep/quito.htm [Consultado el 2 de noviembre de 2015] UNESCO (2009). Lista de Patrimonio Mundial. (en línea). Disponible en: http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=45692&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html [Consultado el 10 de noviembre de 2015]
INSTITUTO NACIONAL DE PATRIMONIO CULTURAL. Sistema de Información del Patrimonio Cultural Ecuatoriano – SIPCE - (en línea). Disponible en: http://inpc.gob.ec/sistema-de-informacion-para-la-gestion-de-bienes-culturales-abaco [Consultado el 10 de noviembre de 2015] Ortiz Crespo, G (2006). Quito: Historia y Destino. Quito: TRAMA (en línea). Disponible en: http://www.patrimonio.quito.gob.ec/index.php/35-anos/habitar-el-patrimonio/ponentes/28-35-anos/323-bolan-nivon [Consultado el 10 de noviembre de 2015]
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauricio López Acosta, Nancy Carchipulla Ramón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.