PRINCIPLES AND OBJECTIVES OF ETHICS, A CHALLENGE IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Ricardo Romel Rodriguez Jorge Universidad de Guayaquil
  • Jorge Noel Batista Hernández Universidad de Guayaquil
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad de Guayaquil

Keywords:

ethics; behavior; education.

Abstract

The binomial education and ethics plays a critical role in the construction of a change for a society as Ethics regulates behavior, turning education into the perfectionist dimension of all other structures of the society in which we live. Different societies and their systems, irrespective of their political profile, are currently immersed in a crisis that is raised at all levels: economic, political and educational. This last one of the most serious, because the release of the men who run the social structure. The present work deals with the main concepts, controversies where the authors assume positions with respect to the subject matter and suggest guidelines to be followed by centers of higher education, as the main stages in the formation of the society's values, being these the bulwarks of the instruction and education of its main component: man and this becomes a reflection of the State of education to reverse their behavior in different scenarios of action.

Author Biographies

Ricardo Romel Rodriguez Jorge , Universidad de Guayaquil

Docente-Investigador

Jorge Noel Batista Hernández, Universidad de Guayaquil

Licenciado en Derecho por la Universidad de Holguín. Master en Administración Pública por la Universidad de La Habana. Profesor de Filosofía del Derecho y Derecho Administrativo. Facultad de Jurisprudencia, Ciencias Sociales y Políticas de la Universidad de Guayaquil.

Wilber Ortiz Aguilar, Universidad de Guayaquil

Licenciado en Matemática-Computación y Master en Ciencias de la Educación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Santiago de Cuba. Profesor de Matemática. Facultad de Ciencias Matemáticas y Físicas de la Universidad de Guayaquil.

References

Andión Gamboa, M. (2009). “La universidad nodo como modelo universitario”, Casa del Tiempo, núm. 24, Universidad Autónoma Metropolitana, México D. F., pp. 22-25.

Ávila Romero, León E. (coord.) (2011). Desarrollo sustentable. Interculturalidad y vinculación comunitaria. Universidad Intercultural de Chiapas. 186 pp.

Calzadilla R. (2005). Ética y educación humanista, una reflexión para transformar la educación y apoyar la formación de la persona humana. Fundadonex. Venezuela.

Carpio Benalcázar, P. (2008). El buen vivir, más allá del desarrollo: la nueva perspectiva constitucional. Quito, ALAI. Acceso el 3 de noviembre de 2013:http://alainet.org/active/24609&lang=es

Figueroa de K. Lyle Ana. Hirsch H. (2012).Horizontes éticos y educación en México, México, Red Nacional de Investigadores en Educación y Valores (REDUVAL)/Gernika.

González Velasco, L. (2006). “Pero, ¿qué es lo educativo de una práctica?”, en Ruth C. Perales Ponce (coord.), La significación de la práctica educativa, Paidós, México, pp. 141-167.

Hernández Loeza, S. (2013). Educación intercultural a nivel superior: reflexiones desde diversas realidades latinoamericanas. México, UIEP, UCIRED, UPEL.

Juramento de enfermera Forense Nightingale. [Versión electrónica].Extraído el 10 de Octubre del 2004, de http://www.terra.es/personal/ duenas/jurar.htm.

Lineamientos Curriculares para el área de Ética y Valores Humanos. Orientaciones para la Formulación de los Currículos en Constitución Política y Democracia. (2011). Dirección General de Investigación y Desarrollo Pedagógico. Grupo de Investigación Pedagógica. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Marcellán F. (2013). Criterios de garantía de calidad en educación superior: praxis europea. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, España.

Ministerio de Educación Superior del Ecuador. (2011). LOES. Principios del Sistema de Educación Superior.

Molina L. Willian A. (2010) La importancia de formar en valores en la educación superior Acta Odontológica Venezolana. Vol 46. 1.

Montes López M. Hirsch Adler A. Santillán Gutiérrez J.(2011). Aportes de investigación en educación y valores en México. La verdadera convivencia con el ethos, México, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (UMSNH)/Red Nacional de Investigadores en Educación y Valores (REDUVAL).

Nerkis A. (2011).La ética del docente. Revista Educación de Valores. Facultad de Ciencias de la Salud Escuela de Medicina Departamento de Morfología Universidad de Carabobo.

Tratado de Medicina Legal y Ética Médica (2010). Universidad de Valencia. España. Masson.

Published

2015-12-23

How to Cite

Rodriguez Jorge , R. R. ., Batista Hernández, J. N., & Ortiz Aguilar, W. (2015). PRINCIPLES AND OBJECTIVES OF ETHICS, A CHALLENGE IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(6), 13–24. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/432

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.