SYSTEMATIZING ENVIRONMENTAL SCIENTIFIC CULTURE: AN EDUCATIONAL VISION

Authors

  • Luis Manuel Díaz-Granados Bricuyet Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma.
  • José Ángel Espinosa Ramírez Universidad de Granma.
  • Marlene Leyva Martínez Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Granma

Keywords:

environmental education; scientific education; systematization; sociocultural significance; ethical and aesthetic reinterpretation; environmental complexity.

Abstract

The pre-university educational model conceived the formation of a scientific culture in students that projects committed attitudes environment environmental sustainability. This paper proposes a construction of environmental scientific culture from environmental reveal a complex systematic logic that facilitates the interpretation of the learning process, reflecting from an integrative and holistic process prism and taking into account the challenges posed by the current diversity contextual and recognition of environmental thinking of José Martí.

Author Biographies

Luis Manuel Díaz-Granados Bricuyet , Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma.

Master en Didáctica, Master en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Pedagógicas de Granma. Cuba.

José Ángel Espinosa Ramírez, Universidad de Granma.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Granma. Cuba

Marlene Leyva Martínez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Granma

Master en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Granma. Cuba.

References

Díaz-Granado Bricuyet L. (2015). La formación martiana de lo ambiental en la educación preuniversitaria. Congreso Internacional Pedagogía 2015. La Habana. CD- ISBN: 9789-591-810-991

Fuentes, H. y otros. (2006). La Teoría Holística Configuracional: una alternativa epistemológica del conocimiento científico. CEES. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Lamas Rojas, H. y otros. (2011). Enfoque de análisis de los contextos educativos. Revista Electrónica Diálogos Educativos. Disponible en http://www.umc.c//-dialogos/lamas.sw. [Consultado en 15 enero 2011].

Méndez Pupo, A. (2010). Tratamiento interdisciplinario al contenido biodiversidad en el área de Ciencias Naturales de Preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Rosental, M. y Ludin, P. (1981) Diccionario Filosófico. La Habana: Revolucionaria.

Published

2015-10-08

How to Cite

Díaz-Granados Bricuyet , . L. M. ., Espinosa Ramírez, J. Ángel, & Leyva Martínez, M. (2015). SYSTEMATIZING ENVIRONMENTAL SCIENTIFIC CULTURE: AN EDUCATIONAL VISION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 203–212. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/416

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones