PEDAGOGICAL PRACTICES OF SCHOOL LIBRARIANS. REFLECTIONS FROM ITS SOCIAL CONTRADICTIONS

Authors

  • Mariangel del Nazareno Inserny Benítez Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana (UNEFA). Nucleo Sucre, Sede Cumaná

Keywords:

School Librarian, pedagogical practices, vocational training, specialized training.

Abstract

The school librarian is usually a technician who exercises control and organization of the library collection, distributing books, without relating to other areas of the institution. He noted that his work allows support is limited only to that exercise, not part of the interactive dynamics that enable to answer the need for innovation in professional practice. Objective arises assess pedagogical practices of the school librarian, overlooking perform reflections from their social contradictions. The diagnosis revealed that mostly serve as librarians many teachers who have not received specialized training as a result of their training; where the design does not reflect a theoretical concept - integrated methodological, contextualized to the socio - professional education of librarians. Not yet been translated to educate library as a necessity in university curricula that addresses a broader and diversified cultural conception, in the conclusions demands displayed in perfecting the work and answer Librarian to the demands of the times.

Author Biography

Mariangel del Nazareno Inserny Benítez, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana (UNEFA). Nucleo Sucre, Sede Cumaná

Docente a Dedicación Exclusiva de la Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana (UNEFA). Nucleo Sucre, Sede Cumaná

References

Association of College and research Libraries (ACRL) Normas sobre las competencias de los coordinadores y bibliotecarios encargados de la formación de usuarios.

Castrillón, S. (1982). Modelo flexible para un sistema nacional de bibliotecas escolares. OEA, 1982.

Cerlalc (2007). Por las bibliotecas escolares de Iberoamérica. Pensar el Libro No. 5, Cerlalc, enero de 2007. Disponible en http:// www.Cerlalc.org/revista_enero/editorial.htm. (consultado: 14 de agosto de 2012.

Cerlalc-OEI (2004). Agenda de Políticas Públicas de Lectura. Plan Iberoamericano de Lectura. Agosto de 2004.

Conforti, N. y Pastoriza, N.E. (1980). Organización de bibliotecas escolares: cuaderno de trabajo. Mar del Plata [Argentina], Universidad Nacional de Mar del Plata, Universidad Abierta, 1995. pp 113.Congreso Nacional.

Conforti, N. y Pastoriza, N.E. (1995). Organización de bibliotecas escolares: recopilación bibliográfica. Mar del Plata [Argentina], Universidad Nacional de Mar del Plata, Universidad Abierta, 2 vol. [sin paginación].

Cruz, S.; Fuentes, H. (1997). Modelo de Actuación Profesional: una propuesta viable para el diseño curricular en la Educación Superior. CEES “Manuel F. Gran”. UO. Santiago de Cuba.

Directrices IFLA/UNESCO para la biblioteca escolar http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02-s.pdf>. (Consultado: 14 de agosto de 2012).

Fariñas, G. (2004). “¿Hacia dónde va la innovación escolar Biblioteca virtual CUJAE. Ciudad de La Habana.

Fuentes, H (1997). Diseño Curricular Cubano. CEES “Manuel F. Gran”. UO. Santiago de Cuba. 1997.

Fuentes, H. (2002). Curso de Pedagogía y Currículo. Universidad de Cundinamarca. Colombia.

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Graó, 1994. ISBN 84-7827-106-6.

Lerner, D. Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible, lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial N° 5.929. Extraordinaria del 15 de Agosto de 2009.

Manifiesto de la biblioteca escolar IFLA/Unesco <http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/mani-s.htm>. (Consultado 14 de agosto de 2012).

Marcelo, C. (1994) Formación del profesorado para el cambio Educativo. PPU, Barcelona.

Ministerio de Educación (1983). Modelo Flexible para la presentación de un sistema Nacional de Bibliotecas Escolares. Informe de Venezuela elaborado por el equipo de la Oficina Nacional de Servicios Bibliotecarios Escolares del M.E. ME. Rivas Teresa de Caracas.

Normas para las Bibliotecas Escolares: Proyecto No. 26 del programa de cooperación técnica de la OEA / American Association of School Librarians, traducción: Cecilia Giménez Saravia. Washington, Unión Panamericana.

OECD, Aptitudes básicas para el mundo de mañana. Otros resultados del Proyecto Pisa 2000. Resumen Ejecutivo, París, OECD, 2003

Peñalver, L. (2005). La formación docente en Venezuela. Estudio Diagnóstico. Caracas Venezuela. Unesco. IESALC.

Sañudo, L. (2005). La formación permanente del profesorado a través de la investigación reflexiva de su práctica. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1).

Segundo Congreso Mundial de la Internacional de la Educación reunido en Washington D.C. (Estados Unidos) del 25 al 29 de julio de 1998.

Published

2015-10-08

How to Cite

Inserny Benítez, M. del N. . (2015). PEDAGOGICAL PRACTICES OF SCHOOL LIBRARIANS. REFLECTIONS FROM ITS SOCIAL CONTRADICTIONS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 237–246. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/394

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones