MAPLE, TEACHING TOOL FOR TEACHING NUMERICAL MATHEMATICS

Authors

  • Luis Alberto Pernía Nieves Universidad de Granma
  • Ángel Enrique Figueredo León Universidad de Granma
  • Denis Álvarez Mora Universidad de Granma
  • Yunior Fonseca Reina Universidad de Granma
  • Medardo Ulloa Enríquez Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

numerical mathematics; maple; computer algebra system

Abstract

The tools include simulation and modeling, mathematical software, multimedia systems, among others. The benefits derived from its use in teaching, will depend on the ability to have its management and adaptation. Currently, it is necessary that students acquire solid form, skills for better understanding, implementation, and improvement of numerical methods. Therefore, it requires the use and creation of new computing resources to solve this problem situation. The aim of this paper is to show the potential not only Maple as a teaching tool in the teaching of numerical mathematics but also as an aid for the acquisition of certain concepts and procedures. Specifically addresses the use of symbolic computation Maple Wizard, in the teaching - learning of Mathematics Numerical Computing in the race. It proposes using this wizard so that the development of this activity integrates different computational techniques, making manifest excellent ways to improve the process of teaching - learning of numerical mathematics.

Author Biographies

Luis Alberto Pernía Nieves, Universidad de Granma

Licenciado en Matemáticas. Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar. Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

Ángel Enrique Figueredo León, Universidad de Granma

Licenciado en Ciencias de la Computación. Profesor Asistente. Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

Denis Álvarez Mora, Universidad de Granma

Licenciado en Matemáticas. Máster en Ciencias. Profesor Asistente. Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

Yunior Fonseca Reina, Universidad de Granma

Licenciado en Ciencias de la Computación. Máster en Ciencias. Profesor Asistente. Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.

Medardo Ulloa Enríquez, Universidad Técnica de Cotopaxi

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador.

References

Abell, M. & Braselton, J. (2002). Maple by Example, 3rd Edition. Academic Press.

Ángel, Juan, y Bautista, Guillermo. (2001). Didácticas de las matemáticas en enseñanza superior: La utilización de software especializado. Recuperado el 12 de Enero de 2005, de http:// www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0107030/mates.html

Checa, E. y Márquez, A. (2001). Álgebra Lineal Numérica: Teoría y Práctica con Mathematica. España: Universidad Politécnica de Valencia.

Danílina, N. I. y. D. N.S (1990). "Matemática de Cálculo".

Fernández Francisco, Izquierdo José, y Lima Sylvia. (2000). Experiencias en la estructuración de clases de matemáticas empleando asistentes matemáticos y colección de tutoriales hipermediales. Garvan, F. (2001). ”The Maple Book”, Chapman&Hall/CRC.

Guedez, M. (2005). El aprendizaje de funciones reales con el uso de un software educativo: una experiencia didáctica con estudiantes de educación de la ULA-Táchira. Recuperado el 12 de Abril de 2006, de http://www.saber.ula.ve/db/ssaber/Edocs/pubelectronicas/accionpedagogica/vol14num1/articulo4.pdf Hough, D. (1997). Mathematics with Maple. New York: Addison-Wesley. León, O. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y educación (3a ed.). Madrid, España: McGraw-Hill Interamericana. Meza, Adriana, y Cantarell, Lisbeth. (2002). Importancia del manejo de estrategias de aprendizaje para el uso educativo de nuevas tecnologías de información y comunicación en educación. Recuperado el 2 de Febrero de 2005, de http://funredes.org/mistica/castellano/ciberoteca/participantes/docuparti/esp_doc_71.html. Monagan, M.B.; Geddes, K.O.; Labahn, G.; Vorkoetter, S. (1996): “Maple Programming guide”, Springer Verlag.

Published

2014-09-30

How to Cite

Pernía Nieves, L. A. ., Figueredo León, Ángel E., Álvarez Mora, D., Fonseca Reina, Y., & Ulloa Enríquez, M. (2014). MAPLE, TEACHING TOOL FOR TEACHING NUMERICAL MATHEMATICS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 189–198. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/308

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos