MAPLE, TEACHING TOOL FOR TEACHING NUMERICAL MATHEMATICS
Keywords:
numerical mathematics; maple; computer algebra systemAbstract
The tools include simulation and modeling, mathematical software, multimedia systems, among others. The benefits derived from its use in teaching, will depend on the ability to have its management and adaptation. Currently, it is necessary that students acquire solid form, skills for better understanding, implementation, and improvement of numerical methods. Therefore, it requires the use and creation of new computing resources to solve this problem situation. The aim of this paper is to show the potential not only Maple as a teaching tool in the teaching of numerical mathematics but also as an aid for the acquisition of certain concepts and procedures. Specifically addresses the use of symbolic computation Maple Wizard, in the teaching - learning of Mathematics Numerical Computing in the race. It proposes using this wizard so that the development of this activity integrates different computational techniques, making manifest excellent ways to improve the process of teaching - learning of numerical mathematics.
References
Abell, M. & Braselton, J. (2002). Maple by Example, 3rd Edition. Academic Press.
Ángel, Juan, y Bautista, Guillermo. (2001). Didácticas de las matemáticas en enseñanza superior: La utilización de software especializado. Recuperado el 12 de Enero de 2005, de http:// www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0107030/mates.html
Checa, E. y Márquez, A. (2001). Álgebra Lineal Numérica: Teoría y Práctica con Mathematica. España: Universidad Politécnica de Valencia.
Danílina, N. I. y. D. N.S (1990). "Matemática de Cálculo".
Fernández Francisco, Izquierdo José, y Lima Sylvia. (2000). Experiencias en la estructuración de clases de matemáticas empleando asistentes matemáticos y colección de tutoriales hipermediales. Garvan, F. (2001). ”The Maple Book”, Chapman&Hall/CRC.
Guedez, M. (2005). El aprendizaje de funciones reales con el uso de un software educativo: una experiencia didáctica con estudiantes de educación de la ULA-Táchira. Recuperado el 12 de Abril de 2006, de http://www.saber.ula.ve/db/ssaber/Edocs/pubelectronicas/accionpedagogica/vol14num1/articulo4.pdf Hough, D. (1997). Mathematics with Maple. New York: Addison-Wesley. León, O. y Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y educación (3a ed.). Madrid, España: McGraw-Hill Interamericana. Meza, Adriana, y Cantarell, Lisbeth. (2002). Importancia del manejo de estrategias de aprendizaje para el uso educativo de nuevas tecnologías de información y comunicación en educación. Recuperado el 2 de Febrero de 2005, de http://funredes.org/mistica/castellano/ciberoteca/participantes/docuparti/esp_doc_71.html. Monagan, M.B.; Geddes, K.O.; Labahn, G.; Vorkoetter, S. (1996): “Maple Programming guide”, Springer Verlag.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Alberto Pernía Nieves, Ángel Enrique Figueredo León, Denis Álvarez Mora, Yunior Fonseca Reina, Medardo Ulloa Enríquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.