THE RELATIONSHIP SUBJECT-OBJECT IN THE FORMATION OF THE STUDENT'S OF CLINICAL LABORATORY INVESTIGATIVE COMPETENCE

Authors

  • Pablo Barreiro Macías Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Pedro Sánchez del Toro Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya

Keywords:

Investigative competence; relationship investigation-administration; relationship subject-object

Abstract

The present article approaches the relationship subject-object in the context of the university superior education, specifically in the formative process of the career Clinical Laboratory, and its incidence in the formation of the investigative competence, as well as the influence of the relationship investigation-administration for the knowledge and domain of the processes analytic, pre and post analytic of the profession.

Author Biographies

Pablo Barreiro Macías, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor de Metodología de la Investigación de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí Ecuador. Máster en Gerencia de Salud.

Pedro Sánchez del Toro, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Matemática Aplicada e Informática para la Administración. Profesor Titular. Profesor investigador. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya. Cuba.

References

Álvarez de Zayas, C. y Sierra, V. (1997): Metodología de la investigación científica. Sucre.

Botella, J. (2008): Papeles para el progreso, “sujeto y objeto en el conocimiento”. Director: Jorge Botella, No. 39, julio-agosto del 2008, p.6. Página web: http://www.papelesparaelprogreso.com/numero39/3906.html Conea (2009): Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. Mandato Constituyente No. 14, pp. 8-9. Conea (2009): Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación. Evaluación del Desempeño Institucional de las Universidades y Escuelas Politécnicas del Ecuador, capítulo Investigación, pp. 120-122. De la Fuente, B. & cols. (2033): El laboratorio clínico y la gestión de la calidad por procesos. Revista Química Clínica. 22 (2), 44-47. Díaz Barriga, F. (2003): Tomado de: Educación basada en competencias y el proyecto Tuning en Europa y Latinoamérica. Liberio Victorino Ramírez y Guadalupe Medina Márquez. p.3. Hernández R., Fernández C. y Baptista P. (1997): Metodología de la Investigación científica. México, Mcgraw-Hill Interamericana de México S.A. Horruitiner, P. (2008): La universidad cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana, Cuba, Editorial Universitaria. Norma Técnica Colombiana (2009): NTC-ISO 15189, 2009-12-16. Laboratorios Clínicos. Requisitos particulares relativos a la calidad y la competencia. Schermerhorn (1999): Administración, México, Editorial Limusa. Sierra, V. & Álvarez de Zayas C. (1996): Metodología de la investigación científica. Tejeda, R. & Sánchez, P. (2012): La formación basada en competencias, Manta, Ecuador, Editorial Mar Abierto, Cyber Alfaro – Uleam. Uleam (2007): Departamento de Investigación de la Uleam. Estudio del Campo Ocupacional de los egresados y graduados de la Uleam, 1997-2007. Manta, p. 61. UNESCO (1998): Declaración Mundial sobre la Educación Superior del Siglo XXI: Visión y Acción, preámbulo.

Published

2014-03-28

How to Cite

Barreiro Macías, P. ., & Sánchez del Toro, P. (2014). THE RELATIONSHIP SUBJECT-OBJECT IN THE FORMATION OF THE STUDENT’S OF CLINICAL LABORATORY INVESTIGATIVE COMPETENCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(1), 123–138. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/262

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos