FIRST YEAR PROGRAMMING IN MEDIA EDUCATION: EXPERIENCE WITH SCRATCH

Authors

  • Alejandro Miños Fayad Instituto Normal de Enseñanza Técnica. Montevideo

Keywords:

introduction to programming; experience; Scratch.

Abstract

In secondary education centers the concept of computing has mutated from being teaching office tools, teaching programming (albeit timidly). The choice of first programming language is critical because it determines the emphasis to be on course. Indeed, the programming language that will determine the emphasis on teaching the language syntax, this difficulty can be reduced. At the same time we must ensure that the programs implemented are attractive to students, not only in relation to visual aspects, but also in their usefulness. Scratch offers the possibility of combining attractive visuals with a minimalist syntax and can emphasize conceptual and operational aspects rather than syntactic. This paper describes the experiences related to the teaching of programming in a first course, trying to simplify the syntactic aspects, without reducing the conceptual and operational effort of the students.

Author Biography

Alejandro Miños Fayad, Instituto Normal de Enseñanza Técnica. Montevideo

Profesor de Informática. Postgrado en Estrategia. Docente de asignaturas técnicas del área informática y de Didáctica de la Informática.

References

Dowek G. (2005) – ¿Qué informática enseñar en el liceo?, École polytechnique. Disponible en: http://www.informate.edu.uy/Textos/dowek.pdf [consultado por última vez el 21 de marzo de 2013]

Marzal A. – Llorens D. – García I., Aprender a programar con Python: una experiencia docente, Universitat Jaume I. Disponible en: http://es.tldp.org/Presentaciones/200309hispalinux/15/15.pdf [consultado por última vez el 21 de marzo de 2013] Pérez M. y otros, Evaluación del Plan Ceibal 2010. Documento resumen, Administración Nacional de Educación Pública, Uruguay.

Saavedra J. – Silveira A., Algunas dificultades en el aprendizaje del concepto de variable, Reporte Técnico RT 11-07 (PEDECIBA Informática – Instituto de Computación – Facultad de Ingeniería – Universidad de la República), 2011, 1 – 9. Disponible en: http://www.fing.edu.uy/inco/pedeciba/bibliote/reptec/TR1107.pdf [consultado por última vez el 21 de marzo de 2013]

Villalobos J., Proyecto CUPI2 – Una solución integral al problema de enseñar y aprender a programar, 10º Premio Colombiano en Investigación Educativa (Departamento de Ingeniería de Sistemas y Computación – Facultad de Ingeniería – Universidad de Los Andes), 2009, 1 – 39. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-205832_recurso_1.pdf [consultado por última vez el 21 de marzo de 2013]

Published

2014-03-28

How to Cite

Miños Fayad, A. . (2014). FIRST YEAR PROGRAMMING IN MEDIA EDUCATION: EXPERIENCE WITH SCRATCH. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(1), 47–54. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/257

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos