IMPACT OF THE USE OF BLOGS AS TEACHING AIDS FOR LEARNING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN AN OFFICIAL SCHOOL LOCATED IN COLOMBIA

Authors

  • Blanca Rocío Barajas Carrillo

Keywords:

educational technology; blog; language teaching; teaching aids

Abstract

This article is about a qualitative inquiry intended to know the impact of blogs as teaching aids in English as a foreign language classes. In this case, it was taken into account the improvement of language proficiency of English of beginners. To do this research, students of secondary school who are learning English were the matter of this study. The school where these students take classes is an official institution located in Santander, Colombia. The aims of this study are to enquire about the impact of blogs to improve their knowing of English and to know the advantages of blogs as teaching aids for beginners. To do that, it was made a qualitative analysis and researchers used techniques such as surveys to students, direct observation, observation of classes and grades analysis.

Author Biography

Blanca Rocío Barajas Carrillo

Licenciada en Idiomas egresada de la Universidad Industrial de Santander, Colombia y aspirante al título de Maestra en Tecnología Educativa y Medios Innovadores en Educación del Instituto Tecnológico de Monterrey (ITESM) y la Universidad Autónoma de Bucaramanga (UNAB) . Docente de inglés y español desde preescolar hasta nivel universitario por más de una década.

References

Cerezal, F. (1997). El aprendizaje a través de tareas. Encuentro. Revista de Investigación e Innovación en la clase de idiomas. Disponible en http://www.encuentrojournal.org/textos/9.5.pdf Consultado el día 14 de marzo de 2012 Cerezal, F. (2000). Foreign Language Teaching Methods: Some Issues and New Moves. Universidad de Alcalá. Curbel, Á.G. (2010). Ayudar a cruzar el puente: Un blog en la clase de lenguas para fomentar la autonomía. Zentrum für Sprachen Universität

Dans, E. (2003). ABC para ejecutivos. Disponible en http://profesores.ie.edu/enrique_dans/download/tricore-ABC.pdf. Consultado el día 16 de septiembre de 2011. Domínguez, M.R.; Romero, M. (S/F) Las computadoras, una ayuda en el aprendizaje de idiomas: estudio de caso. Recuperado de Domínguez María del Rocío y Romero Miriam. Las computadoras, una ayuda en el aprendizaje de idiomas: estudio de caso. Ellis, R. (1990) Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Fuertes, P.; Samaniego, Eva. (2005) Recuperado el 14 de agosto de 2011 de http://www.pedrofuertes.net/uploads/ESP.pdf Graddol, D. (2007). The Future of English. The British Council. Londres. Hernández, F.L. (1999) Los métodos de enseñanza de lenguas y las teorías de aprendizaje de las lenguas. Encuentro. Revista de investigación en clase de idiomas. Cuba. López, J.A. (2009). En: Innovación y experiencias educativas. 14 de Noviembre de 2009.

Martínez, P. (2006). La Presencia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el aula de inglés en secundaria: Descripción del marco conceptual y análisis de la motivación de los alumno .Barcelona: Universidad de Barcelona. Muyskens, J. (1997) New ways of learning and Teaching: Fucus on Technology and Foreign Language education. Issues in Language Program directions. Heinle and Heinle Publishers. Boston.

Oblinger, D.; James, L.O. (2005). Educating the Net Generation North Caroline State University. Disponible en http://net.educause.edu/ir/library/pdf/pub7101.pdf Consultado el día 14 de marzo de 2012. Otero, M.L. (1999). Enfoques y métodos en la enseñanza de lenguas en un percurso hacia la competencia comunicativa:¿ dónde entra la gramática?. En Español como lengua extranjera, enfoque comunicativo y gramática: actas del IX congreso internacional de ASELE, Santiago de Compostela, 23-26 de septiembre de 1998. Servicio de Publicaciones. p. 419-426. Richards, J.C. and Rodgers, T.S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Description and analysis. Cambridge: Cambridge University Press. Rivera, M. (2007) Memorias del Primer Congreso Puertorriqueño de Blogs Educativos. Recinto Universitario de Mayagüez. Skinner, F. (1981) Conducta Verbal. México. Editorial Trillas. Torres, D.; Álvaro, C. (2008). Los blogs como medios de comunicación científica. Centro de Información y Documentación de Iberoamérica y El Caribe. Vygotsky, L. (1977). Pensamiento y Lenguaje. Barcelona: Editorial Ariel.

Published

2013-12-01

How to Cite

Barajas Carrillo, . B. R. . (2013). IMPACT OF THE USE OF BLOGS AS TEACHING AIDS FOR LEARNING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN AN OFFICIAL SCHOOL LOCATED IN COLOMBIA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(7), 117–138. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/252

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial