The labor inclusion of the adolescent with intellectual disability, need and challenge at the present-day scenes

Authors

  • Ana Yaquelín Ciprián Morales Institución Educatica Jorge R. Massetti Blanco, Educacion Especial, MINED
  • Idalmis Domínguez Serrano Universidad de Holguín

Keywords:

laboral inclusion, laboral formation, intellectual disability, adolescent with intellectual light disability

Abstract

One of the priorities for the educational sector represents the labor formation as of the present moment. Referred policies, they split of the Objectives for the Sustainable Development international ladder. At countries of Latin America and the Carib is fundamental to promote the economic development, social and human, from the equal employment opportunity for all of the citizens, that includes those with some type of disability. In this sense the labor inclusion pushes through in front of employing agencies' refusals. I dress, to work, like an inalienable right of the human beings, the policies of equity contribute a most just and sustainable world. The freak of the labor inclusion of the adolescent with intellectual light disability in Cuba focuses the present study from a strategic look. With this it is  intended to violate obstacles that they limit so much to the economic development like human, because the formation of this individual like a social useful being constitutes the purpose of the Especial Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Yaquelín Ciprián Morales , Institución Educatica Jorge R. Massetti Blanco, Educacion Especial, MINED

Licenciada en Educación Especial y Especialista en Gestión y Desarrollo de la Formación Laboral, Especialista Principal, Profesora de Educación Labora1.

Idalmis Domínguez Serrano , Universidad de Holguín

Licenciada en Educación Especial, profesor titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

References

Borges y Orozco (2014). Inclusión Educativa y Educación Especial un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Minisrerio de Educación de Cuba. Sello editor. Educación cubana.

Fernández (2010). La formación laboral de los escolares del tercer y cuarto grados con retraso mental leve. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. UCPH, Holguín Cuba.

Gayle (1981). De la conceptualización del Currículo a la práctica escolar, en Convocados por la diversidad. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Gayle (1999). Algunas consideraciones sobre el proceso de tránsito y egreso en el marco de la reconceptualizacion de la educación especial. Material mimeografiado.

González (1995). Comunicación, Personalidad y desarrollo. Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.

Pallisera (2010). La inclusión laboral y social de los jóvenes con discapacidad intelectual. El papel de la escuela. Departamento de Pedagogía, Facultad de Educación y Psicología. Universitat de Girona. C/ St. Domènec, 9 17071 Girona. ISSN 0213-8646

Sierra, (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, p 27.

Vilà Montserrat; Pallisera; Fullana, J. (2012). La inclusión laboral de los jóvenes con discapacidad intelectual: un reto para la orientación psicopedagógica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 23, núm. 1, enero-abril, 2012, pp. 85-93. Asociación Española de Orientación y Psicopedagogía Madrid, España.

Valle (2012). La investigación pedagógica. Otra Mirada. Pueblo y Educación. La Habana.

Published

2025-07-22

How to Cite

Ciprián Morales , A. Y. ., & Domínguez Serrano , I. (2025). The labor inclusion of the adolescent with intellectual disability, need and challenge at the present-day scenes . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 136–155. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2177

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK