Genially tool to strengthen the educational process of Accounting Packages.

Authors

  • Mercedes Cecilia Mata Villacis Universidad Bolivariana Del Ecuador
  • Patricia Del Pilar Pallazhco Siavichay Universidad Bolivariana del Ecuador
  • Mireya Gioconda Delgado Chavarria Universidad Bolivariana del Ecuador

Keywords:

Active learning, teaching methods, learning methods, learning methods

Abstract

The objective of this research was to model the application of the digital tool Genially in the design of the contents of the accounting system Monica, in order to improve the educational process in the training module of Accounting and Tax Packages, considering that currently there is a gap between traditional teaching methods and digital innovation in education, causing students not to reach the expected knowledge at the end of the study cycle. The research methodology had a mixed approach, that is, both qualitative and quantitative methods were used. The research level was descriptive-explanatory because a causal relationship was established between the Genially digital tool and the educational process, in this sense, the techniques used were the survey and the interview. The selected sample consisted of 47 students in the third year of technical high school in accounting at the “Luis Rogerio Gonzales” Educational Unit and 5 teachers of the accounting area. The results obtained allowed to identify the importance of the use of digital tools such as Genially in the educational process of the contents of the Monica system, since the students showed interest and motivation at the time of applying this tool. It is concluded that the implementation of digital tools generates that the educational process becomes more attractive and didactic for the students, favoring the capture and retention of the learning contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercedes Cecilia Mata Villacis, Universidad Bolivariana Del Ecuador

Licenciada en Contabilidad y Auditoría

Patricia Del Pilar Pallazhco Siavichay , Universidad Bolivariana del Ecuador

Ingeniera en Contabilidad y Auditoría (CPA).

Mireya Gioconda Delgado Chavarria , Universidad Bolivariana del Ecuador

Master in Business Administración MBA.

References

Barberá, E. G., & Suárez, C. G. (2021). Evaluación de la educación digital y digitalización de la evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 33-40. doi:10.5944/ried.24.2.30289

Catalán, J. F., & Gómez, M. P. (2020). GENIALLY: Nuevas formas de difusión y desarrollo de contenidos. En Motivar y aprender. El reto de las TIC en el aula de Humanidades. (págs. 19-28). Asociación Reconocer. Obtenido de https://www.academia.edu/42101179/GENIALLY_Nuevas_formas_de_difusi%C3%B3n_y_desarrollo_de_contenidos

Cuesta, L. C. (2022). Using Genially Games for Enhancing EFL of Genially Games in English as a Foreign Language Instruction. International Journal of Educational Methodology., 21(1), 340-354. doi:10.26803/ijlter.21.1.19

Dewey, J. (1916). Democracia y educación. Una introducción a la filosofia de la educación. Ediciones Morota. Obtenido de https://circulosemiotico.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/10/dewey-john-democracia-y-educacion.pdf

Díaz, A. K., González, S. L., Roque, I. S., Hernández, M. L., & Soto, G. A. (2022). Gamificación a través del uso de la aplicación Genially para innovar procesos de aprendizaje en la Educación Superior. Eduscientia. Divulgación De La Ciencia Educativa., 5(10), 129-139. Obtenido de https://eduscientia.com/index.php/journal/article/download/197/114

Farinango, S. M., & Farinango, C. G. (2023). Trabajo colaborativo apoyado en las herramientas digitales para mejorar el proceso de enseñanza- aprendizaje. Dominio de las ciencias., 9(3), 415-444. doi:10.23857/dc.v9i3.3450

Guizado, J. V., & Ortiz, J. Á. (2022). Enseñanza flexible y aprendizaje de la matemática en educación secundaria rural. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa.(80). doi:10.21556/edutec.2022.80.2431

Moreira, M. A. (2020). Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de La Laguna. Obtenido de https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf

Mosquera, Y. R. (2021). Fortalecimiento de la Lectoescritura a través de Recurso Digital (Genially) en Estudiantes del grado 2º A de la Institución Educativa Vigía del Fuerte, Municipio de Vigía del Fuerte – Departamento de Antioquia. Facultad de Ciencias Sociales y Educación, Maestría en Recursos Digitales Aplicados a la Educación, Universidad de Cartagena. Obtenido de https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/33ef8720-aafa-44f7-bf3a-66728a915d42/content

Pimienta, P. J. (2021). Estrategias de enseñanza - aprendizaje. FÉNIX BOALM. Obtenido de https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1V2J9XZYF-B98X90-3VQC/ESTRATEGIAS%20DE%20ENSE%C3%91ANZA-APRENDIZAJE.pdf

REDINE. (2020). Contribuciones de la tecnología digital en el desarrollo educativo y social. Adaya Press. Obtenido de https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2020/09/contec.pdf

Rodríguez, D. J. (2020). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias laborales en la asignatura Paquetes Contables y Tributarios en la UE Herlinda Toral. Universidad Nacional de Educación. Obtenido de http://201.159.222.12/handle/56000/1555

Sáez, J. M., & Ruiz, J. M. (2012). Metodología didáctica y tecnología educativa en el desarrollo de las comptencias cognitivas. Revista de curriculum y formación del profesorado., 16(3), 373-391. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/234155371_METODOLOGIA_DIDACTICA_Y_TECNOLOGIA_EDUCATIVA_EN_EL_DESARROLLO_DE_LAS_COMPETENCIAS_COGNITIVAS_APLICACION_EN_CONTEXTOS_UNIVERSITARIOS

Torres, T. O. (2023). Evaluación de Genially como herramienta didáctica. Journal of Economic and Social Science Research, 4(1), 1-18. doi:10.55813/gaea/jessr/v4/n1/82

Published

2025-01-22

How to Cite

Mata Villacis, M. C., Pallazhco Siavichay , P. D. P. ., & Delgado Chavarria , M. G. . (2025). Genially tool to strengthen the educational process of Accounting Packages . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 341–368. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2171

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK