Culmination of Studies Professional Exercise: interdisciplinary integrative examination in the Bachelor's Degree in Early Childhood Education

Authors

  • María Isabel Prieto García Universidad de Holguín
  • Yoandri Salas Suárez Universidad de Holguín
  • Olga Lidia Oro Barrera Universidad de Holguín

Keywords:

professional training, professional practice, interdisciplinary, completion of studies, preschool education

Abstract

The training of higher level professionals in Cuba is structured on scientific bases and is developed in Higher Education institutions to guarantee comprehensive preparation, it takes the form of a solid scientific-technical, humanistic and high value- training, in order to achieve professionals who can perform successfully in the various sectors of the economy and society. Hence, the professional training model guarantees unity between education and instruction, the study- work link and ensures mastery of professional modes of action through the curriculum. However, when faced with an interdisciplinary integrative exercise for the completion of studies, the student shows insufficiencies in the integration of knowledge from the subjects that make up the study plan. The proposal is focused on how to achieve the preparation of de student body from the first years of the degree to face the interdisciplinary professional exercise of completion of studies with quality, based on the scientific methodological work carried out with university teachers who they work in the Bachelor’s degree in Preschool Education at the University of Holguín.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Isabel Prieto García , Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Preescolar, Máster en Ciencias de la Educación Preescolar, Profesora Auxiliar

Yoandri Salas Suárez, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Primaria. Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente

Olga Lidia Oro Barrera, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación Preescolar, Máster en Ciencias de la Educación Preescolar, Profesora Auxiliar

References

Álvarez, M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Pueblo y Educación.

Arteaga, E. (2021, 1-3 de febrero). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza – aprendizaje de las ciencias exactas. [Sesión de Congreso]. Congreso Iberoamericano de educación, Habana, Cuba. https: //www.pedagogia.edu.ec.

Cardoso, S. (2023). Una aproximación a la interdisciplinariedad como estrategia de enseñanza - aprendizaje desde la perspectiva de docentes universitarios. Revista científica en ciencias sociales. Vol. 5. No.1. https: //scielo.iics.una.py.

Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna azul, (31), 156-169. http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf

Cuba. Ministerio de la Educación Superior. (2016). Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación Preescolar.

Cuba. MINED. (2022). Resolución Ministerial 47/2022, Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. La Habana. Cuba.

Espinosa, E. E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso educativo del profesional en educación. Editorial Universo Sur.

Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad un concepto muy conocido. En Nodos cognitivos interdisciplinarios que favorezcan integrar las Matemáticas y las Ciencias Naturales a través de problemáticas contextuales. https://funesfrpre.uniandes.edu.co/funes-documentos/nodos-cognitivos-interdisciplinarios-que-favorecen-integrar-las matematicas-y-las-ciencias-naturales-a-traves-de-problematicas-contextuales/.

Fornaris, M. y Huepp, F. L. (2019). Los ejercicios integradores en la disciplina Formación

Laboral Investigativa. MENDIVE, 17(4), 524-538. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1686.

Infante-Malachias, M. E. y Araya-Crisóstomo, S. (2023). Interdisciplinariedad como desafío para educar en la contemporaneidad. Revista Educar, v39, 1-16. https://doi.org/10.1590/1984-0411.88371.ISSSN1984.0411

Olloa, V. (2021). Interdisciplinariedad en educación: un ejercicio para la vida misma. https: // www.uchile.cl

Ortiz, E. A. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Revista Didasc@lia. Didáctica y Educación. vol. no3.1, ISSN-e2224-2643

Posada, R. (2004). Formación Superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. 35(1), 1-34. https://rieoei.org/historico/deloslectores/648Posada.PDF

Martínez, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar [Tesis de doctorado], Universidad de Las Tunas. https://repositorio.ult.edu.cu

Tedesco, J. C. (2023). La importancia de la interdisciplinariedad en la educación superior. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/la-importancia-de-lainterdisciplinariedad-en-la-educacion-superior.

Published

2025-04-25

How to Cite

Prieto García , M. I., Salas Suárez, Y., & Oro Barrera, O. L. . (2025). Culmination of Studies Professional Exercise: interdisciplinary integrative examination in the Bachelor’s Degree in Early Childhood Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 219–237. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2160

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK