Culmination of Studies Professional Exercise: interdisciplinary integrative examination in the Bachelor's Degree in Early Childhood Education
Keywords:
professional training, professional practice, interdisciplinary, completion of studies, preschool educationAbstract
The training of higher level professionals in Cuba is structured on scientific bases and is developed in Higher Education institutions to guarantee comprehensive preparation, it takes the form of a solid scientific-technical, humanistic and high value- training, in order to achieve professionals who can perform successfully in the various sectors of the economy and society. Hence, the professional training model guarantees unity between education and instruction, the study- work link and ensures mastery of professional modes of action through the curriculum. However, when faced with an interdisciplinary integrative exercise for the completion of studies, the student shows insufficiencies in the integration of knowledge from the subjects that make up the study plan. The proposal is focused on how to achieve the preparation of de student body from the first years of the degree to face the interdisciplinary professional exercise of completion of studies with quality, based on the scientific methodological work carried out with university teachers who they work in the Bachelor’s degree in Preschool Education at the University of Holguín.
Downloads
References
Álvarez, M. (2004). La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias. Pueblo y Educación.
Arteaga, E. (2021, 1-3 de febrero). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza – aprendizaje de las ciencias exactas. [Sesión de Congreso]. Congreso Iberoamericano de educación, Habana, Cuba. https: //www.pedagogia.edu.ec.
Cardoso, S. (2023). Una aproximación a la interdisciplinariedad como estrategia de enseñanza - aprendizaje desde la perspectiva de docentes universitarios. Revista científica en ciencias sociales. Vol. 5. No.1. https: //scielo.iics.una.py.
Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna azul, (31), 156-169. http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n31/n31a11.pdf
Cuba. Ministerio de la Educación Superior. (2016). Plan de Estudios E. Carrera Licenciatura en Educación Preescolar.
Cuba. MINED. (2022). Resolución Ministerial 47/2022, Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. La Habana. Cuba.
Espinosa, E. E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso educativo del profesional en educación. Editorial Universo Sur.
Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad un concepto muy conocido. En Nodos cognitivos interdisciplinarios que favorezcan integrar las Matemáticas y las Ciencias Naturales a través de problemáticas contextuales. https://funesfrpre.uniandes.edu.co/funes-documentos/nodos-cognitivos-interdisciplinarios-que-favorecen-integrar-las matematicas-y-las-ciencias-naturales-a-traves-de-problematicas-contextuales/.
Fornaris, M. y Huepp, F. L. (2019). Los ejercicios integradores en la disciplina Formación
Laboral Investigativa. MENDIVE, 17(4), 524-538. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1686.
Infante-Malachias, M. E. y Araya-Crisóstomo, S. (2023). Interdisciplinariedad como desafío para educar en la contemporaneidad. Revista Educar, v39, 1-16. https://doi.org/10.1590/1984-0411.88371.ISSSN1984.0411
Olloa, V. (2021). Interdisciplinariedad en educación: un ejercicio para la vida misma. https: // www.uchile.cl
Ortiz, E. A. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Revista Didasc@lia. Didáctica y Educación. vol. no3.1, ISSN-e2224-2643
Posada, R. (2004). Formación Superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación. 35(1), 1-34. https://rieoei.org/historico/deloslectores/648Posada.PDF
Martínez, B. N. (2004). La formación de saberes interdisciplinarios en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar [Tesis de doctorado], Universidad de Las Tunas. https://repositorio.ult.edu.cu
Tedesco, J. C. (2023). La importancia de la interdisciplinariedad en la educación superior. https://blog.pearsonlatam.com/educacion-del-futuro/la-importancia-de-lainterdisciplinariedad-en-la-educacion-superior.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 María Isabel Prieto García , Yoandri Salas Suárez, Olga Lidia Oro Barrera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.