Socio-educational action for the inclusion and accessibility of students with affective behavioral disorders

Authors

  • Yunia Socarras Martínez Universidad de Ciego de Ávila
  • Dianelly Rodríguez Hurtado Universidad de Ciego de Ávila
  • Vania del Carmen Guirado Riverp Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

Affective behavioral disorders, Inclusion and Accessibility, Educational project, Higher Education.

Abstract

The need of the current university to contribute to educational conditions that advance in a timely manner towards training proposals more focused on the needs, interests and real motivations of the heterogeneity present in students with disabilities must be focused on the approach of an inclusive and accessible education. In this field, there is currently a lack of integration in the educational activities of schools that serve students with affective behavioral disorders and the university, which limits the access and permanence of these students to Higher Education. This article aims to present an educational project for the inclusion, accessibility and permanence of students with affective behavioral disorders in the university environment. The research was carried out with three study groups: managers, main year teachers and students with affective behavioral disorders. Qualitative research methods were used: document review, unstructured interview, the survey, the observation and the record of experience, assuming as a reference the inquiries established within the framework of the ACCESS Project - Promoting the access of students with disabilities to Higher Education in Cuba, Costa Rica and Dominican Republic. The results show the lack of preparation of the university personnel in this direction and the low expectations of the students for their permanence and graduation from the university, a situation that is modifiable from coordinated educational action.

Author Biographies

Yunia Socarras Martínez, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Derecho. Departamento de Educación Especial. 

Dianelly Rodríguez Hurtado, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Educación Especial.

Vania del Carmen Guirado Riverp, Universidad de Ciego de Ávila

Licenciada en Educación. Especialidad en Defectología. Especialización en Oligofrenopedagogía. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Departamento de Educación Especial.

References

Brito, S., Basulto, L. y Reyes, L. (2019). Inclusión Social/Educativa, en Clave de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 157-172. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000200157

Centro de Estudios de Ciencia e Innovación Pedagógicas. (CECIP). (2005). Los Proyectos educativos (folleto). La Habana, Cuba; ISP “Félix Varela”, Villa Clara.

Fontes, O. y Pupo, M. (2006). Los trastornos de la conducta. Una visión multidisciplinaria. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.

Guirado, V. C., Gil, O., Lindice, F., García, F., Rodríguez, M. y Rodríguez, X. (2023). Atención las necesidades educativas especiales. Escuelas Pedagógicas. Parte II. Primera edición digital. Editorial Universitaria. http://editorial.eduniv.cu:8083/download/3381/pdf/3381.pdf

Hamui, L. (2019). La noción de “trastorno”: entre la enfermedad y el padecimiento. Una mirada desde las ciencias sociales. Revista Profesionalismo y ética. Vol. 62, no. 5, Septiembre-Octubre 2019, p. 39 – 47. http://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2019.62.5.08 https://www.scielo.org.mx/pdf/facmed/v62n5/2448-4865-facmed-62-05-39.pdf

Organización de Naciones Unidas. (ONU). (1948). Declaración Universal de los derechos Humanos. https://www.ohchr.org/es/universal-declaration-of-human-rights

Organización de Naciones Unidas. (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Resolución aprobada por la Asamblea General. https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf

Pathak, V., Jena, B. & Kalra, S. (2013). Qualitative research. Perspectives in clinical research, 4(3):192 DOI: 10.4103/2229-3485.115389

Rodríguez, D. (2022). Estrategia de inclusión de estudiantes con discapacidad en la Universidad de Ciego de Ávila. [Tesis en opción al título académico de Máster en Educación Especial]. UNICA. Ciego de Ávila, Cuba.

Santana, L. E., Medina, P., y Feliciano, L. (2019). Proyecto de vida y toma de decisiones del alumnado de Formación Profesional. Revista Complutense de Educación, 30(2), 423-440. https://www.scimagojr.com/journalsearch.php?q=19300156930&tip=sid

Soler, R. y Colás, A. (2020). El tratamiento socioeducativo de los trastornos afectivos conductuales. Un imperativo para el logro de la inclusión social”, Revista Caribeña de Ciencias Sociales, (agosto 2020) https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/08/trastornos-afectivos.html

Universidad de Macedonia. (2021). D.1.2 Informe de análisis de necesidades: tecnología de asistencia + carencias de habilidades y necesidades. Proyecto ACCESS.

Published

2024-12-19

How to Cite

Socarras Martínez, Y. ., Rodríguez Hurtado, D., & Guirado Riverp, V. del C. (2024). Socio-educational action for the inclusion and accessibility of students with affective behavioral disorders. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(6), 278–293. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2155

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK