Diagnosis of the development of independent work aimed at socio-educational inclusion in the training of graduates in Pedagogy and Psychology.

Authors

  • Olga Lidia Seguí Cedeño Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Zita Elayme Navarro Leyva Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Yanetsy García Acevedo Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Keywords:

independent work, socio-educational inclusion, professional training, diagnosis.

Abstract

The diagnosis allows for an examination of the main deficiencies and potentialities that manifest in a process, enabling a conscious analysis of the same. In this sense, such an approach is necessary in processes related to socio-educational inclusion, among which independent work is highlighted. This article aims to analyze the development of independent work directed at socio-educational inclusion in the training of graduates in Education, Pedagogy-Psychology at the University of Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz.” Methods such as documentary analysis, classroom observation, and interviews with teachers and students were applied. The results indicate that independent work often lacks adequate organization, does not always align with the individual and professional needs of students, and frequently exhibits more pronounced deficiencies in the orientation and evaluation stages. Furthermore, deficiencies in task planning and methodological approaches are identified, affecting the pedagogical performance of students in diverse contexts. Nevertheless, strengths within the diagnosed process are identified, which allow for the development of future proposals to transform the initial state of the process under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Lidia Seguí Cedeño, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Licenciada en Eduación. Pedagogía-Psicología. Profesora Instructora. Docente y Aspirante a Master

Zita Elayme Navarro Leyva, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Docente

Yanetsy García Acevedo, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Directora de Formación de Pregrado

References

Fernández, A., & López, M. (2023). La inclusión socioeducativa en la formación de educadores. Editorial Universitaria.

García, A. (2019). El trabajo autónomo y su relación con la formación profesional en educación. Revista de Pedagogía Moderna, 12(2), 45-60.

García, J. (2019). El trabajo independiente en la educación superior: Perspectivas para la formación profesional. Editorial Académica.

Gómez, R., Pérez, S., & Rodríguez, L. (2021). Diagnóstico educativo: Una herramienta clave para la inclusión. Editorial Científica.

López, E., Martínez, D., & Ramírez, A. (2020). Inclusión educativa: Desafíos y propuestas en el siglo XXI. Fondo Editorial Educativo.

López, J., Pérez, M., & González, L. (2020). La inclusión socioeducativa: Un reto para la educación actual. Revista Internacional de Educación Inclusiva, 5(1), 10-22.

Martínez, A. (2021). Estrategias pedagógicas para la inclusión educativa. Editorial Educación Inclusiva.

Navarro, J. (2011). Indicadores clave para la evaluación del trabajo independiente en contextos inclusivos. Revista Pedagógica, 5(2), 45-60.

Navarro, Z. E. (2011). Metodología para el trabajo independiente con enfoque profesional investigativo en la formación del profesor de la educación técnica y profesional desde la disciplina formación pedagógica general. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey.

Pérez, F., & Martínez, C. (2021). Desafíos en la implementación del trabajo independiente en educación superior. Educación y Diversidad, 8(3), 30-40.

Pérez, L. (2019). Diagnóstico y atención a la diversidad en el aula. Editorial Pedagógica.

Ramírez, C., & Sánchez, D. (2023a). Evaluación formativa y personalizada en el trabajo autónomo. Revista de Evaluación Educativa, 9(4), 70-82.

Ramírez, G., & Sánchez, P. (2023b). La evaluación en el trabajo independiente: Hacia un enfoque inclusivo y personalizado. Ediciones Pedagógicas.

Torres, L., & Hernández, M. (2022). Superficialidad en los diagnósticos educativos: Un reto para la inclusión. Revista de Educación Superior, 18(1), 33-38.

Published

2025-01-22

How to Cite

Seguí Cedeño, O. L., Navarro Leyva, Z. E. ., & García Acevedo, Y. (2025). Diagnosis of the development of independent work aimed at socio-educational inclusion in the training of graduates in Pedagogy and Psychology. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 248–262. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2141

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK