Didactic Planning by Reference Contexts in training Physics, Chemistry, and Mathematics Teachers for Secondary Education
Abstract
This methodology aims to train teachers of Physics, Chemistry, and Mathematics (FQM, acronyms in Spanish) capable of igniting a passion for science in their students, as well as providing future teachers with tools for innovative didactic planning that transcends traditional models and connects with classroom reality. It offers a transformative methodology to guide teaching students in the complex world of didactic planning for these sciences in Secondary Education. Through this result, the power of reference pedagogical contexts can be introduced as a key resource for planning, allowing future teachers to visualize and adapt theory to different classroom scenarios, break away from traditional planning schemes, and guide students in constructing a more flexible, contextualized, and meaningful pedagogical approach. The new methodology introduces the "Didactic Planning by Reference Contexts" procedure, a pedagogical tool designed to transform the training of teachers (FQM) in Secondary Education. Through a clear structure, it guides the application of this procedure, which integrates into the well-known ABCE method (Learning Based on Teaching Cases). The analysis of "reference pedagogical contexts," real teaching-learning scenarios, allows future teachers to understand the complexity of didactic planning, connect theory with real classroom practice, develop a critical perspective, make informed pedagogical decisions, and foster creativity, innovation, and collaborative work.
References
Borrero Springer, R. Y., Gamboa Graus, M. E. y López Toranzo, J. (2024). Planificación del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Buenas prácticas en la formación de docentes de Química. Editorial Académica Española.
Gamboa Graus, M. E. (2023). Guía práctica para redactar tu tesis doctoral. Orientaciones efectivas para aportar una metodología desde la investigación educativa. Editorial Académica Española.
Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. (2023). Planificación didáctica basada en la contextualización. Un enfoque para docentes de Física, Química y Matemática en Educación Secundaria. Editorial Académica Española.
Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. (2024). Enseñando a enseñar Física, Química y Matemática. Planificación didáctica con el poder de contextos reales. Editorial Académica Española.
Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. y Cruz Leyva, G. (2024). Formación Laboral-Investigativa de Profesores de Ciencias. Buenas prácticas universitarias por implementar en escuelas pedagógicas. Editorial Académica Española.
Gamboa Graus, M. E., Borrero Springer, R. Y. y Velasco Méndez, A. (2024). Planificación didáctica en Educación Secundaria. Estudio de caso en la formación de docentes de Física, Química y Matemática. Editorial Académica Española.
Garduño Durán, J. (2022). Enseñanza auténtica para desarrollar competencias profesionales en la Licenciatura en Educación Física. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2).
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Loughran, J. (2006). Developing a pedagogy of teacher education: Understanding teaching and learning about teaching. Routledge.
Merseth, K. K. (1996). Cases and case methods in teacher education. In J. Sikula, T. J. Buttery, & G. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (pp. 722–744). Macmillan.
Mungarro Robles, G. D. C. (2021). Interacciones didácticas en clases de matemáticas. Un análisis en la formación inicial docente. [Tesis doctoral, Universidad de Sonora]. Tesis de Posgrado. http://repositorioinstitucional.unison.mx/handle/20.500.12984/6151
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
Soto Fraga, M. C. (2021). La competencia argumentativa en la educación. Encuentro y desencuentros teóricos para una propuesta didáctica en Colombia. Conrado, 17(82), 152-163.
Sperber, D., & Wilson, D. (1986). Relevance: Communication and cognition. Blackwell.
Thorndike, E. L. (1911). Animal intelligence: Experimental studies. Macmillan.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Michel Enrique Gamboa Graus, Regla Ywalkis Borrero Springer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.