Pedagogical strategy for the intercultural education for Artistic Education trainees

Authors

  • Hildre Brooks Fuentes Universidad de Camagüey
  • Oscar Parrado Álvarez Universidad de Camagüey
  • Martha García Bargados Universidad de Camagüey

Keywords:

training process, intercultural education, cultural diversity, pedagogical strategy.

Abstract

This article has as main objective to present the obtained results in the exemplification of a  pedagogical strategy for  the intercultural education  of the students  of Art Education in initial training, it who had as starting point  the limitations diagnosed in the students of career  happiness that limit the contextualized acting in the cultural diversity in defense of the cultural identity. The strategy that is presented has a theoretical support a model of intercultural education in the initial training  of the Art Education career and it has been partially implemented with good results in the selected major, , with favorable views of both students and the teachers and the specialists consulted, which considered the relevance and feasibility of generalized to other university degrees.

Author Biographies

Hildre Brooks Fuentes, Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Educación Plástica y Máster en Ciencias de la Educación, Profesora Auxiliar

Oscar Parrado Álvarez, Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Agropecuaria y Doctor en Ciencias, Profesor Titular

Martha García Bargados, Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Educación Plástica y Doctora en Ciencias, Profesora Titular

References

Alfonso Rodríguez, D. M., Arciniegas Calderón, C. A., & Gutiérrez Rodríguez, L. F. (2016). La formación docente para la interculturalidad en el programa de Licenciatura de Lenguas de la Universidad de La Salle. Universidad de La Salle. España.

Beltrán Abad, M. E., Best Rivero, A., & León Acebo, M. (2020). Experiencia pedagógica vivencial de la interculturalidad como componente de la identidad profesional médica en la formación del estudiante de la carrera de medicina: experiencia pedagógica vivencial de la interculturalidad. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(2). 11-22.

Bohórquez, M. A. R., & Sosa, E. C. Q. (2022). Las comunidades de aprendizaje como estrategia de desarrollo profesional docente. Revista sinergia, 1(12), 46-60.

Delgado-Garrido, D. & Curihuinca-Neira, E. (2012). Interculturalidad en juicio: el derecho del indígena a comunicarse en su propia lengua. https://www.redalyc.org/pdf/5257/525752945004.pdf

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207.

Dimitrov, N., & Haque, A. (2016). Intercultural teaching competence: A multi-disciplinary model for instructor reflection. Intercultural education, 27(5), 437-456.

Gutiérrez Bregón, S. (2017). La competencia intercultural en la profesión del traductor: aproximación desde la formación de traductores y presentación de un estudio de caso. Revista de Traductología, (20), 57–74. https://doi.org/10.24310/TRANS.2016.v0i20.2064

Gómez Caro, C. (2015). Trabajar la interculturalidad a través de la plástica. España: Universitat Jaume. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/136305

Hall, M., Ainsworth, K., & Teeling, S. (2013). Training and assessment in intercultural competence: A critical review of contemporary practice in business education. Higher Education Academy Business and Management, 2, 36-48.

Hanson, C. (2017). Intercultural Communication: Pre-Departure Orientation for Study Abroad Students. Institutional Repository at the University of San Francisco. https://repository.usfca.edu/capstone/672

Leiva Olivencia, J. J., & Márquez Pérez, M. (2012). La comunicación intercultural: una herramienta de inclusión en los contextos educativos de diversidad cultural. Revista de pedagogía, 33(93) 22-33.

Román, M. (2017). El desarrollo de la comunicación intercultural desde la enseñanza-aprendizaje del inglés con fines médicos. [Tesis de doctorado]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey.

Sánchez Carrera, Y., & Pérez Morales, J. (2013). Perspectivas de la educación superior: hacia una educación intercultural del profesional en Cuba. ISLAS, 130-136.

Sánchez Fernández, S. (2011). Hacia la interculturalidad desde la cultura de paz. Una perspectiva educativa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7425844

Schwerter Vera, L. A. (2014). Interculturalidad en la educación artística. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 232.

Tambaco-Quintero, A. R., Vera-Mera, M. V., Valverde-Medina, J. M., & Caicedo-Perlaza, L. (2022). Estrategia educativa para propiciar la vinculación desde la interculturalidad en estudiantes de la Facultad de Pedagogía. Maestro y Sociedad, 19(3), 1075-1086.

Valecilla, M., & del Carmen, M. (2020). Interculturalidad como eje de formación en educación artística. https://repositorio.uniatlantico.edu.co/bitstream/handle/20.500.12834/1024.

Zapata, J. (2018). Comprender la cultura desde la interculturalidad: A ¿universalización o localismo universalista? Aproximación a una discusión. Razón y Palabra, 22(3_102), 406-417.

Published

2024-11-27

How to Cite

Brooks Fuentes, H., Parrado Álvarez, O. ., & García Bargados, M. . (2024). Pedagogical strategy for the intercultural education for Artistic Education trainees. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(5), 197–213. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2027

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK