Educational program for stress management in university teachers

Authors

  • Dianexy Viviana Carreño Villavicencio Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.
  • Pedro Jacinto Quijije Anchundia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Claudia Analía Molina Quiroz Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Abstract

Teacher work stress is a growing problem that negatively affects teachers' well-being, performance, and quality of life. This article presents a proposal for an educational program for stress management in university teachers. The program is based on the available scientific evidence on the causes and consequences of teacher work stress, as well as effective strategies for its management. It has a holistic approach and combines different techniques and strategies to address stress from a holistic perspective, including psychoeducation on teacher job stress, training in cognitive-behavioral techniques, mindfulness and mindfulness practices, lifestyle management and self-care, as well as collaborative organizational interventions. The program is expected to have a positive impact on levels of perceived stress, anxiety and depression, mental well-being and life satisfaction, coping skills, job performance and productivity, interpersonal relationships, absenteeism, commitment to the institution, organizational culture and student experience. The implementation of the program requires a commitment on the part of higher education institutions, faculty and researchers. It is expected that the program will contribute to improve the quality of education and create a healthier and more productive work environment for university teachers.

Author Biographies

Dianexy Viviana Carreño Villavicencio, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Doctora en Ciencias Administrativas.  

Pedro Jacinto Quijije Anchundia, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Claudia Analía Molina Quiroz, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Doctora en Economía.

References

Alvites-Huamaní, C. G. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y representaciones, 7(3), 141-159.

Bueno i Torrens, D. (2021). Educación en tiempos de COVID-19: ¿Cómo afecta el estrés al aprendizaje?. Journal of Neuroeducation, 2(1), 9-14.

Cabrera Palafox, H. y Colina Escalante, A. (2019). Estrés en profesores universitarios. Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación, 5(5).

Carreño Villavicencio, D. V., Quijije Anchundia, P., Rodríguez López, V. y Loor Mera, L. (2023). Administración del estrés en los docentes universitarios y su incidencia en la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 11(3), 1-14.

Cladellas-Pros, R., Castelló-Tarrida, A., & Parrado-Romero, E. (2018). Satisfacción, salud y estrés laboral del profesorado universitario según su situación contractual. Revista de salud pública, 20, 53-59.

Domínguez Gómez, J. A. (2009). Riesgo psicosocial en la Universidad: estresores propios del docente universitario. 28 de abril, revista digital de salud y seguridad en el trabajo, (2), 1-38.

Errasti-Pérez, J., Al-Halabí, S., López-Navarro, E. y Pérez-Álvarez, M. (2022). Atención plena (mindfulness): por qué es posible que funcione y por qué es seguro que triunfe. Psicología Conductual, 31(1), 235-248.

Gillihan, S. J. (2020). Terapia cognitivo conductual fácil: 10 estrategias para manejar la depresión; la ansiedad y el estrés. Editorial Sirio SA.

Juárez García, A. (2024). Intervención y control de los factores psicosociales del estrés laboral: experiencias latinoamericanas (Vol. 5). Bonilla Artigas Editores.

Moreno-Montero, E. M., Naranjo-Hidalgo, T., Poveda-Ríos, S., & Izurieta-Brito, D. (2022). Estrés académico en universitarios durante la pandemia de COVID-19. Revista Médica Electrónica, 44(3), 468-482.

Rodríguez López, V. E., Carreño Villavicencio, D. V., Quijije Anchundia, P. J. y Arias Arias, A. E. (2023). Estrés, ansiedad y desempeño laboral en docentes universitarios. South Florida Journal of Development, 4(8), 3047-3062.

Rojas-Solís, J. L., Totolhua-Reyes, B. A., & Rodríguez-Vásquez, D. J. (2021). Síndrome de Burnout en docentes universitarios latinoamericanos: Una revisión sistemática. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(29), 136-150.

Valdivieso-León, L., Mangas, S. L., Tous-Pallarés, J., & Espinoza-Díaz, I. M. (2020). Estrategias de afrontamiento del estrés académico universitario: educación infantil-primaria. Educación XX1, 23(2), 165-186.

Zorrilla, A. (2017). Estrés en la profesión docente: Estudio de su relación con posibles variables laborales y de contexto. (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/65269/tesisV5.pdf

Published

2024-04-24

How to Cite

Carreño Villavicencio, D. V. ., Quijije Anchundia, P. J. ., & Molina Quiroz, C. A. . (2024). Educational program for stress management in university teachers. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(2), 427–444. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2018

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK