Approach to the conceptualization of training in Science, Technology and Society from the postgraduate level

Authors

  • Yaniuska Ramírez Alfajarrín Universidad de Holguín
  • Yamilka Pino Sera Universidad de Holguín
  • Kenia Abreu Cuenca Universidad de Holguín

Keywords:

science, training, postgraduate studies, society, technology

Abstract

The accelerated development of Science and Technology today has generated economic, political and social transformations for humanity, these changes have created in man a way of thinking and proceeding according to the scientific-technological activity that is developed; Faced with this reality, the University, as an institution of men of science, must train a professional with the capacity to face the challenge of the contemporary era, with suitable scientific and technological knowledge, bearer of its own values for optimal performance, as a member of society, with a projection that combines the contents of scientific and technological orientation towards different levels of education and in different academic institutions. To achieve the research, the mixed approach was used, with the combination of quantitative and qualitative methods, in order to meet the proposed objective. This article proposes an approach to the conceptualization of training in Science, Technology and Society from the postgraduate level. All of which made it possible to present criteria conducive to improving the vision of STS training from academic scenarios in order to benefit the production of goods and services in contemporary society.

Author Biographies

Yaniuska Ramírez Alfajarrín, Universidad de Holguín

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología. Profesora Auxiliar. Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia de Cuba

Yamilka Pino Sera, Universidad de Holguín

Licenciada en Derecho. Máster en Ciencias Sociales y Axiología. Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular. Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia de Cuba

Kenia Abreu Cuenca, Universidad de Holguín

Licenciada en Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Historia y Cultura en Cuba. Doctora en Ciencias Filosóficas. Profesora Titular. Departamento de Marxismo-Leninismo e Historia de Cuba 

References

Albornoz, M. (2001). Política científica y tecnológica. Una visión desde América Latina. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, 1(4), 1-19. https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00182.pdf

Asamblea General de las Naciones Unidas (2015). Resolución 70/1: Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/laasamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución Socialista de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 83 de la República. La Habana, Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu

Del Toro Prada, J. J. (2016). La preparación para la dirección escolar durante la Formación inicial de los estudiantes universitarios de Carreras pedagógicas. (Tesis de Doctorado). Universidad Holguín, Cuba. https://repositorio.uho.edu.cu

Duran Cano, G. (2020). Los tópicos celulares una propuesta de enseñanza que articula las TIC y CTS en las necesidades educativas del Siglo XXI. (Tesis de Maestría). Universidad del Valle. Colombia. https://bibliotecadigital.univalle.co

Hernández, D. y Bernaza, G. (2018). Gestión de la educación de postgrado en la Universidad de Holguín. Junta Consultiva sobre el Postgrado en Iberoamérica. 11no Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2018. La Habana, Cuba.

Figaredo, F. (2002). Fines de la Educación en Ciencia-Tecnología-Sociedad en Cuba. (Tesis de Doctorado). Universidad de la Habana, La Habana, Cuba. https://repositorio.uci.edu.cu

García Palacios, E. M., González Galbarte, J.C., López Cerezo, J.A., Luján, J.L., Gordillo, MM., Osorio, C., y Valdés, C. (2001). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una aproximación conceptual. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)

Henriques, A. (2021). Gestión de la formación de los funcionarios del servicio de migración y extranjería de la república de Angola (Tesis de Doctorado). Universidad Holguín, Cuba. https://repositorio.uho.edu.cu

Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Documento base para la elaboración de los planes de estudio “E”.

Ministerio de Educación Superior (MES). (2019). Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140. MES. En Gaceta Oficial de la República de Cuba. Número 65. www.gacetaoficial.gob.cu

Morales Calatayud, M. C., Suárez Suárez, G., y Rizo Rabelo, N. (2019). El postgrado en Ciencia, tecnología y sociedad, principio de vinculación con la sociedad en la Universidad Metropolitana de Ecuador. Universidad y Sociedad, 11(4), 319-324. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Navarrete Cazales, Z. (2020). La universidad como espacio de formación profesional y constructora de identidades. Universidades, 63(57), 5-16. http://doi.org/10.36888/udual.universidades.2013.57.250

Núñez, J. (2010). Conocimiento académico y sociedad. Ensayos sobre política universitaria de investigación y postgrado. La Habana: UH.

Núñez, J., Alcázar, A., y Proenza, T. (2017). Una década de la Red Universitaria de Gestión del Conocimiento y la Innovación para el Desarrollo Local en Cuba. Retos de la Dirección, 11(2), 228-244. http://scielo.sld.cu

Núñez, J. (2019). Universidad, conocimiento y desarrollo: nuevas encrucijadas: una lectura desde ciencia, tecnología y sociedad. La Habana: UH.

Ortega Suárez, B. L., Fernández Bermúdez, A. y Martínez Díaz, A. (2023). Las universidades y la educación CTS: una mirada desde la obra de Mario Albornoz. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 8(1), 128-133. http://rccd.ucf.edu.cu/index.php/rc

Palomino Quispe, J. F., Choque-Flores, L., Castro León, A. L., Requis Carbajal. L. V., Ferrer-Peñaranda, L. A, Castro Llaja, L., García Huamantumba, E., Dávila Morán, RC. y Velarde Dávila, L. (2024). El Papel Transformador de la Tecnología en la Educación Médica. Salud, Ciencia y Tecnología, 4(657), 1-5. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024657

RICYT-OEI. (2017): Manual Iberoamericano de indicadores de vinculación de la universidad con el entorno socioeconómico. Manual de Valencia. http://www.ricyt.org/files/manual_vinculacion.pdf

Valiente, Del Toro y González (2021). Formación inicial docente y especializada para la dirección escolar. Conciencia Ediciones.

Vázquez Alonso, Á. (2014). Enseñanza, Aprendizaje y Evaluación en la Formación de Docentes en Educación CTS en el contexto del siglo XXI. Uni-Pluriversidad, 14(2), 37-49. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20055

Published

2024-04-24

How to Cite

Ramírez Alfajarrín, Y., Pino Sera, Y. ., & Abreu Cuenca, K. . (2024). Approach to the conceptualization of training in Science, Technology and Society from the postgraduate level. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(2), 185–205. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1969

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK