COMPETENCES IN VIRTUAL ENVIRONMENTS: AN EVALUATIVE STUDY FROM STUDENTS OF THE NORTH CENTER AT THE UNIVERSITY OF GUDALAJARA

Authors

  • Rodolfo Cabral Parra Universidad de Guadalajara Centro Universitario del Norte División de Ciencia y Tecnología Departamento de Productividad y Desarrollo Tecnológico.
  • Miguel Ángel Noriega García Universidad de Guadalajara, México.
  • Francisco Abelardo Robles Aguirre Universidad de Guadalajara, México.

Keywords:

Virtual environments, B-Learning, Competences, Evaluation.

Abstract

ABSTRACT. The objective of this study was the evaluation of cognitive, social, ethic and emotional competences by undergraduate students from CU-Norte. An attitude scale was applied to measure students’ opinion about whether or not B-Learning facilitates enhancement of required competences. For comparison, responses were divided into two groups according to their knowledge area: Economic-Administration (EAS) or Health Sciences (HS). A specific assessment from each group, designed by faculty members, was also analyzed by experts to identify which competences were measured. Results showed EAS scholars considered B-Learning facilitates competences in a higher degree than HS. EAS evaluation showed a greater number of competences tested than HS’ exam. In conclusion, authors believe differences between groups were not biased but due to the specific planning undertaken by EAS faculty.

Author Biographies

Rodolfo Cabral Parra, Universidad de Guadalajara Centro Universitario del Norte División de Ciencia y Tecnología Departamento de Productividad y Desarrollo Tecnológico.

Universidad de Guadalajara, Centro Universitario del Norte,División de Ciencia y TecnologíaDepartamento de Productividad y Desarrollo Tecnológico. Profesor de Tiempo Completo Titular B con casi 24 años de antiguedad. Licenciado en Administración de Empresas y Maestro en Administración por la Universidad de Guadalajara. Doctorante por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación.Programa de Doctorado Modelos Didácticos, Interculturalidad y aplicación de las nuevas tecnologías.

Miguel Ángel Noriega García, Universidad de Guadalajara, México.

Maestro en Educación Superior, Profesor Docente Titular “C”, Centro Universitario del Norte,

Francisco Abelardo Robles Aguirre, Universidad de Guadalajara, México.

Doctor en Ciencia del Comportamiento, Profesor Investigador Titular “A”, Centro Universitario del Norte, Universidad de Guadalajara, México.

References

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Editorial Síntesis. Cabral Parra, R. (2011). Ambientes virtuales de aprendizaje en la modalidad educativa de CUNorte de la U. de G. En: Castellanos, J. A., Becerra, J. A., Quintana, J. J. y González, A. (coord.), MEMORIAS DEL PRIMER CONGRESO INTERNACIONAL DE B-LEARNING (pp. 120-133). Zapopan: Umbral. Castellanos, A. R., Verduzco, A., Moreno, M., Padilla, R. y Pérez, S. (2007). Modelo Educativo Siglo 21. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Castells, M. y Martínez, G. C. (2004). La era de la Información: Economía, Sociedad y Cultura. (Vol. I). México: Siglo XXI. Escamilla, A. (1993). Unidades Didácticas: Una propuesta de trabajo de aula. Madrid: Editorial Luis Vives. González Mejía, J. (2008). Ambientes de aprendizaje diseñados en el modelo educativo del Centro Universitario del Norte. Tesis de la Maestría en Tecnologías para el Aprendizaje. Centro Universitario de la Costa, Universidad de Guadalajara. Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill. Hirsch, A. y Pérez, J. (2005). Actitudes y ética profesional en estudiantes de posgrado en la Universidad de valencia y la UNAM. REENCUENTRO. 43, 26-33.

Lucero, M. (2003). Entre el trabajo colaborativo y el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación. Madrid: OEI (en línea). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/528Lucero.PDF [Consultado el 1 de diciembre de 2012]. Loughlin, E C. y Suina, H J. (1997). El ambiente de aprendizaje: Diseño y organización. Madrid: Ediciones Morata. Luna Serrano, E., Valle-Espinoza, M. C. y Osuna-Lever, C. (2010). Los rasgos de un “buen profesional”, según la opinión de estudiantes universitarios en México. REVISTA ELECTRÓNICA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 12, 1-14. Moreno, T. (2010). El currículo por competencias en la Universidad: Más ruido que nueces. REVISTA DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR. 39(2), 77-90. Pérez, L. F. (1990). Proyecto Docente. Madrid: Universidad Complutense. Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. PENSAMIENTO EDUCATIVO. 20, 81-104.

Sosa, S., García, M. A., Sánchez, A. J., Moreno, D. P. y Reinoso, P. A. J. (2005). B-learning y teoría del aprendizaje constructivista en las disciplinas informáticas: un esquema de ejemplo a aplicar. Cáceres, España: ICTE 2005-Recent Research Developments in Learning Technologies (en línea). Disponible en: http://wiki.gita.cl/lib/exe/fetch.php?media=info3x1:aprendizajeconstructivista.pdf [Consultado el 3 de diciembre de 2012]. Fernández, R. (1998). Nuevas tecnologías, educación y sociedad. En: Sevillano, Ma. (coord.) NUEVAS TECNOLOGÍAS, MEDIOS DE COMUNICACIÓN Y EDUCACIÓN. (pp. 14-49). Madrid: Editorial CCS.

Published

2013-07-27

How to Cite

Cabral Parra, R. ., Noriega García, M. Ángel, & Robles Aguirre, F. A. (2013). COMPETENCES IN VIRTUAL ENVIRONMENTS: AN EVALUATIVE STUDY FROM STUDENTS OF THE NORTH CENTER AT THE UNIVERSITY OF GUDALAJARA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(3), 57–70. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/182

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones