CONFIGURATIONS OF THE ENCYCLOPEDIA AND THE MODEL READER IN A TEXTBOOK OF MISIONES, ARGENTINA

Authors

  • Froilán Fernández Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Departamento de Letras

Keywords:

Encyclopedia; Textual Cooperation; Model Reader

Abstract

This paper attempts to analyze, from the conceptual categories of Encyclopedia and Model Reader raised by Umberto Eco, a fragment of the school handbook Misiones 4, text required reading during the last two decades in schools in the State of Misiones, Argentina. The hypothesis to guide our analysis consider that the text fragment -but also the entire textbook Misiones 4- reinforces and configures an encyclopedia "official" that promotes the historical continuity -forgetting conflicts and tensions- between the Jesuit province of 18th century and the Argentine state of 20th century, postulating, at the same, a Reader Model that adheres to a simplified pedagogical and religious local memory.

References

Arnoux, E. (1995). “Los “Episodios nacionales”: el proceso de construcción del relato patriótico ejemplar” en Revista interamericana de bibliografía, Vol. XIV, N° 3. Belastegui, H. (2006). Los colonos de Misiones. Posadas, Ed. Universitaria de Misiones.

Camblong, Ana (2012). “Habitantes de frontera” en Cuadernos de Recienvenido/27. Publicação do Curso de Pós-Graduação em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana de la Universidade de São Paulo. San Pablo, Humanitas. Eco, U. (1979). Obra abierta. Barcelona, Ariel. Eco, U. (1981). Lector in fábula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona, Lumen. Eco, U. (1990). Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona, Lumen. Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona, Lumen. García, M. (1999): La narración de la historia nacional en el texto escolar de Argentina. Tesis Doctoral. Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid. Jaquet, H. (2005). Los combates por la invención de Misiones. Posadas, Ed. Universitaria de Misiones. Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y el texto. Madrid, Cátedra.

Peso de Hobecker, S. y Redero, V. (1996). Misiones 4. Estudios sociales y lengua para 2do. y 3er. ciclo de la Educación General Básica - EGB - en la Provincia de Misiones. Posadas, EDUNaM. Poenitz, E. y Poenitz, A. (1993). Misiones, Provincia guaranítica. Posadas, Ed. Universitaria de Misiones.

Published

2013-07-27

How to Cite

Fernández, F. (2013). CONFIGURATIONS OF THE ENCYCLOPEDIA AND THE MODEL READER IN A TEXTBOOK OF MISIONES, ARGENTINA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(3), 1–14. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/178

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones