Mathematics and poor performance: a cognitive issue? Study at the Autonomous University of Guerrero

Authors

  • Norma Yadira Memije Alarcón Universidad Autónoma de Guerrero
  • Perla Elizabeth Ventura Ramos Universidad Autónoma del Estado de Guerrero
  • Jesús Zaratoga Martínez Universidad Autónoma del Estado de Guerrero

Keywords:

Poor performance, Math, University

Abstract

At present in the Higher School of Economic Sciences, of the Autonomous University of Guerrero, deficiencies in mathematical knowledge have been detected. This situation causes the student to be withdrawn. A descriptive and cross-sectional study is presented with the objective of knowing the relationship between poor performance (failure), the teaching-learning process and sociodemographic factors of students. The non-probabilistic sample: students from the second to the fourth semester of both genders, between 18 and 25 years of age, with a Bachelor's Degree in Economics. A self-application questionnaire was used. As a result, it is obtained that failure in mathematics is a multifactorial phenomenon. In order to develop an adequate mathematical level, there are social relationships that concomitantly influence and involve students, teachers and educational institutions: school performance, personal and economic development, teacher tutorials, didactics of teaching mathematics (evaluation), among others. Multiple studies ensure that the teaching and learning of mathematics has been accompanied by a halo of mystery and conflicting opinions about the high cognitive difficulty to learn this subject; the opinion has been maintained that it is a specialty only for people with high IQ. This study concludes that the evaluation can generate uncertainty in students and even negative actions in the educational process. A high IQ is not conclusive to learn mathematics, many social factors influence this process.

Author Biographies

Norma Yadira Memije Alarcón, Universidad Autónoma de Guerrero

Licenciada en Economía. Maestría en Administración. Doctora en Ciencias de la Educación, profesora investigadora de la Escuela Superior de Ciencias Económicas 

Perla Elizabeth Ventura Ramos, Universidad Autónoma del Estado de Guerrero

Ingeniera en Sistemas. Maestría en Ciencias Computacionales. Doctora en Pedagogía, profesora investigadora de la Escuela Superior de Ciencias Económicas

Jesús Zaratoga Martínez, Universidad Autónoma del Estado de Guerrero

Licenciado en Matemática Educativa. Maestría en Matemática Educativa. Doctor en Ciencias de la Educación, profesor investigador de la Escuela Superior de Ciencias Económicas

References

Camizán, H., Benites, L. A., y Damián, I. F. (2021). Estrategias de aprendizaje. TecnoHumanismo, 1(8), 1-20.

Chacón, É., y Roldán, G. (2021). Factores que inciden sobre el rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso del curso Matemática General del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Uniciencia, 35(1), 265-283.

Engel, A., y Coll Salvador, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 25(1), 225-242.

Flores, M., Ortega, M. del C., y Sánchez Fuster, M. del C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), Art. 1. https://doi.org/10.6018/reifop.406051

Gobierno de la república. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018.

Meza, I. A., Eudave, D., y Salinas, R. (2021). Factores asociados con la reprobación de estudiantes de ingeniería en las materias de matemáticas. Área temática 04. Procesos de Aprendizaje y Educación. XVI Congreso Nacional de InvestigaciónEducativa. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0478.pdf

Osorio, L. A., Vidanovic, M. A., y Finol De Franco, M. (2022). Elementos del proceso de enseñanza – aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), Art. 23. https://doi.org/10.55867/qual23.01

Robles-Rodríguez, S., Cisneros-Hernandez, L., y Guzmán-Sánchez, C. C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas de estudiantes universitarios. El caso del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 47(octubre-diciembre), 71-80.

Salcedo, M. A., Salcedo, J. P., Gutiérrez, M. A., y Simancas, I. M. (2020). La reprobación en los estudiantes de la licenciatura en contaduría de la uacya-uan en las materias de contenido matemático. Boletín Redipe, 9(5), 238-245.

Published

2023-12-14

How to Cite

Memije Alarcón, N. Y., Ventura Ramos, P. E. ., & Zaratoga Martínez, J. . (2023). Mathematics and poor performance: a cognitive issue? Study at the Autonomous University of Guerrero. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(6), 127–152. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1755

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK