Mathematics and poor performance: a cognitive issue? Study at the Autonomous University of Guerrero
Keywords:
Poor performance, Math, UniversityAbstract
At present in the Higher School of Economic Sciences, of the Autonomous University of Guerrero, deficiencies in mathematical knowledge have been detected. This situation causes the student to be withdrawn. A descriptive and cross-sectional study is presented with the objective of knowing the relationship between poor performance (failure), the teaching-learning process and sociodemographic factors of students. The non-probabilistic sample: students from the second to the fourth semester of both genders, between 18 and 25 years of age, with a Bachelor's Degree in Economics. A self-application questionnaire was used. As a result, it is obtained that failure in mathematics is a multifactorial phenomenon. In order to develop an adequate mathematical level, there are social relationships that concomitantly influence and involve students, teachers and educational institutions: school performance, personal and economic development, teacher tutorials, didactics of teaching mathematics (evaluation), among others. Multiple studies ensure that the teaching and learning of mathematics has been accompanied by a halo of mystery and conflicting opinions about the high cognitive difficulty to learn this subject; the opinion has been maintained that it is a specialty only for people with high IQ. This study concludes that the evaluation can generate uncertainty in students and even negative actions in the educational process. A high IQ is not conclusive to learn mathematics, many social factors influence this process.
References
Camizán, H., Benites, L. A., y Damián, I. F. (2021). Estrategias de aprendizaje. TecnoHumanismo, 1(8), 1-20.
Chacón, É., y Roldán, G. (2021). Factores que inciden sobre el rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso del curso Matemática General del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Uniciencia, 35(1), 265-283.
Engel, A., y Coll Salvador, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 25(1), 225-242.
Flores, M., Ortega, M. del C., y Sánchez Fuster, M. del C. (2021). Las nuevas tecnologías como estrategias innovadoras de enseñanza-aprendizaje en la era digital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), Art. 1. https://doi.org/10.6018/reifop.406051
Gobierno de la república. (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018.
Meza, I. A., Eudave, D., y Salinas, R. (2021). Factores asociados con la reprobación de estudiantes de ingeniería en las materias de matemáticas. Área temática 04. Procesos de Aprendizaje y Educación. XVI Congreso Nacional de InvestigaciónEducativa. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v16/doc/0478.pdf
Osorio, L. A., Vidanovic, M. A., y Finol De Franco, M. (2022). Elementos del proceso de enseñanza – aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Revista Qualitas, 23(23), Art. 23. https://doi.org/10.55867/qual23.01
Robles-Rodríguez, S., Cisneros-Hernandez, L., y Guzmán-Sánchez, C. C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas de estudiantes universitarios. El caso del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 47(octubre-diciembre), 71-80.
Salcedo, M. A., Salcedo, J. P., Gutiérrez, M. A., y Simancas, I. M. (2020). La reprobación en los estudiantes de la licenciatura en contaduría de la uacya-uan en las materias de contenido matemático. Boletín Redipe, 9(5), 238-245.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Norma Yadira Memije Alarcón, Perla Elizabeth Ventura Ramos, Jesús Zaratoga Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.