The schools of Colón (1902-1958): Physical Education and Sports
Keywords:
history of education, schools, Colón, physical education, sportsAbstract
The article approaches the History of Education in a Cuban region, Colón, in the province of Matanzas. The main schools of the city of Colón and their operation during the neocolonial Republic (1902-1958) are characterized. The History of Education is related to the History of Physical Culture and Sports, demonstrating the importance of school for the sports movement of the town. From de methodological point of view, it corresponds to educational historical research and the following are used as sources: varied documentary records such as the colombus press of the time, the history of colombus told by one of its protagonist Pelayo Villanueva, photographs of the time, among other. The paper presented is part of the doctoral research “Contribution the schoolized education to culture in Colón during the neocolonial Republic (1902-1958).
References
Cabrera, Y. (2015). La práctica de la Educación Física y el deporte en el sistema de enseñanza en Holguín (1900-1958). [Trabajo de Diploma], Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Manuel Fajardo. http://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/4086
Collazo, J. A. (1987). El Centro Escolar Luz y Caballero. Revista Texto, 5(7), 87- 97.
Cordoví, Y. (2014). Las casas-escuelas en Cuba: arquitectura e higienismo, 1899-1920. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 2(4), 131-151.
Góvez, M. (1992). Desarrollo educacional de Colón durante la República. [Colón, Investigación inédita, Museo Municipal José Ramón Zulueta]
Mayo, V. (1942). Granja Escuela Agrícola Álvaro Reynoso. Matanzas Contemporánea, Guía Provincial.
Naranjo, D. (2020). Los colegios colombinos y la formación patriótica. Odiseo. Revista electrónica de pedagogía. http://odiseo.com.mx/articulos/los-colegios-colombinos-y-la-formacion-patriotica-1902-1958/
Naranjo, D. (2023). La educación escolarizada en Colón (1902-1958): formación axiológica desde la integración escuela, familia y comunidad. Educación y Sociedad, 21(1), 156-169.
Pardo, B. A., Héctor, A. M., Falero, M. C., La Rosa, J. R., Menéndez, E., Marrero, E. y González, C. M. (1992). Historia de Colón (hasta 1980). [Investigación inédita, Museo Municipal José Ramón Zulueta (formato digital)].
Periódico La Defensa. (5 de junio de 1943). Inauguración de un equipo de baloncesto en la Escuela Superior del Centro Escolar “Luz y Caballero”. p. 2
Quiza, R. (1998). Cuba: historia, escuela, nacionalismo (1902-1930). Debates Americanos, 5(6), 76-89.
Rodríguez, R. (2013). Antecedentes históricos en la etapa republicana de la formación humanista del profesional de la Cultura Física a partir del pensamiento de José Martí. EFDeportes. Revista Digital. 17(178), 22-31.
Scharagrodsky, P. A. y Cordoví, Y. (2021). Mapeando saberes, debates y tensiones sobre la educación de los cuerpos. El caso del X Congreso Panamericano de Educación Física, Cuba 1986. _Perfiles de la cultura cubana. Revista del Instituto de Investigación Cultural Juan Marinello, (29), 1-37.
Valdés, L. (1935). Escuela Municipal de Artes y Oficios “Tirso Mesa” Colón. Memorias. Imprenta Paltenghi.
Villanueva, P. (1934). Hechos, cosas y sucesos de este pueblo que no deben ser olvidadas al escribirse su historia. Imprenta Paltenghi.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Dainerys Naranjo Fagundo, Julio Cesar Rodríguez Ugalde, Darlyn Diago Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.