Analysis of the use of the Project-Based Learning method in the teaching-learning process in the subject Mathematical Optimization II
Keywords:
Project Based Learning, teaching learning process, mathematical optimizationAbstract
In the research, the main advantages of using the Project-Based Learning method in the subject Mathematical Optimization II are analyzed, its main objective is to favor the teaching and learning process of said course.The Project-Based Learning method is analyzed as a possible strategy to restructure the subject's curriculum in order to achieve greater student performance in the teaching and learning process of the subject. Empirical methods are used for data analysis and surveys to detect current problems. In addition, the obtaining of positive results from its application in the development of the elaboration and resolution of mathematical models is corroborated.
References
Alhirtani, N. (2020). The use of modern teaching methods in teaching Arabic language at higher education phase from the point view of Arabic language professors—a case of a premier university. International Education Studies, 13(1), 32-41. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v13n1p32.
Arce, M., Conejo, L. y Muñoz-Escolano, J.M. (2019). Aprendizaje y enseñanza de las matemáticas. Editorial Sintesis. https://www.researchgate.net/publication/332471459.
Ballester Pedroso, S. (2009). Raíces de la Didáctica de la Matemática en Cuba. VARONA, núm. 48-49, 88-94. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360636904014.
Carrizosa, E., & Morales, D. R. (2013). Supervised classification and mathematical optimization. Computers & Operations Research, 40(1), 150-165. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305054812001190.
Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Revista Comunicación, 29(1), 38–51. DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258.
Chávez, J., Deler Ferrera, G. y Suárez, A. (2008). Principales corrientes y tendencias a inicios del siglo XXI de la Pedagogía y la Didáctica. Sello Editor Educación Cubana. https://docplayer.es/10190078-Principales-corrientes-y-tendencias-a-inicios-del-siglo-xxi-de-la-pedagogia-y-la-didactica.html.
De Diego Bravo, A. (2012). El aprendizaje basado en proyectos y su uso para la educación en valores. Académica, 07-25. https://academicae.unavarra.es/xmlui/handle/2454/15022.
Escalona Reyes, M. (2011). El perfeccionamiento de la enseñanza de la Matemática en la Educación Superior. Su concreción en las carreras de ingeniería en la Universidad de Holguín. Revista Iberoamericana de Educación https://www.researchgate.net/publication/279930756.
Guisasola, J. y Garmendia, M. (2014). Aprendizaje basado en problemas, proyectos y casos: diseño e implementación de experiencias en la universidad. Editorial de la Universidad del País Vasco. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/USWEB149592.pdf.
Martí, J. A., Heydrich, M., Rojas, M. y Hernández, A. (2010). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente. Revista Universidad EAFIT, 46(158), 11-21. http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=21520993002.
Real, G.; Mora, A.; Daza, S. y Zúñiga, D. (2021). Estrategias y metodologías de enseñanza para el aprendizaje activo en la Educación Superior. https://doi.org/10.51736/ETA2021TU5.
Sandoval, L. A. (2017). El aprendizaje por proyectos: una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. Ensayos Pedagógicos, 12(1), 51-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6095686
Yap, J. B. H., Abdul-Rahman, H., & Chen, W. (2017). Collaborative model: Managing design changes with reusable project experiences through project learning and effective communication. International Journal of Project Management, 35(7), 1253-1271. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263786316302137
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Odet Lopez Batista, Yudith Azze Bauta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.