Collaborative methodology to strengthen moral values in middle school students of the "Cristo Redentor" Fiscomisional Educational Unit

Authors

  • Inés Mercedes Verdezoto Ulloa Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo
  • Roberto Lorenzo Benítez Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo
  • Malena Iveth Jurado Alava Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Keywords:

Collaborative methodology, moral values, autonomy

Abstract

The purpose of the research work is to describe the moral values that are expressed in the students of the 6th year E.G.B., of the Public/religious Educational Unit “Cristo Redentor. It should be considering that the issue of moral values in children of the educational unit is the fundamental basis for the formation of integral people who contribute to society. Based on this problem, methodological recommendations are proposed for the use of a collaborative methodology to promote moral values in students. The work begins with the study of the theoretical foundation, conceptual framework of teaching and education in moral values; and the state of the art consolidated by research carried out in countries with contexts similar to Ecuador and the Institution of study. The research carried out is based on a quantitative, descriptive and non-experimental approach, the impact of behavior on moral values of children is evidenced, in the future, based on this information, methodological and effective recommendations are proposed, which improve the situation of training in moral values, which will be applied and validated with an autonomy test, the result will determine a significant value for implementation.

Author Biographies

Inés Mercedes Verdezoto Ulloa, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

 Magister en Innovación en Educación

Roberto Lorenzo Benítez, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Máster en Ciencias de la Educación con mención en Preuniversitario

Malena Iveth Jurado Alava, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Licenciada en Ciencias de la Educación Básica

References

Calero Bautista, M. M. (2018). Estrategias didácticas para fortalecer la educación moral de los niños del subnivel inicial II de la unidad educativa “las américas” (Master's thesis).

Coy, M. I. C. (2016). Práctica de valores morales en la convivencia intercultural de los estudiantes de primero básico del instituto nacional de educación básica experimental con orientación ocupacional de San Pedro Carchá Alta Verapaz. (Tesis de grado). Universidad Rafael Landívar, Guatemala

Cubas Silva, S. (2018). Programa Basado En La Convivencia Escolar Para disminuir La Agresividad En Los Niños Y Niñas De 4 Años de La IEIN° 207 De Huaduillo, Huarango, San Ignacio.

Chacón Churata, N. (2020). Cuentos infantiles y desarrollo de valores morales en niños y niñas de 5 años de la Institución Educativa Inicial N° 286 Caritas Felices de Alegría-Tambopata, 2019.

Delgado, N. M., Gutiérrez, E. M., Martínez, D. S. y Fuentes, A. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en odontología conservadora mediante el uso de la lluvia de ideas como recurso educativo. Revista Española de Educación Médica, 1(2), 90-104.

Espinoza Patricio, M. L. (2019). Taller de fábulas para fortalecer los valores morales en los niños y niñas de la Institución Educativa N° 442, La Merced-Aija, 2018.

Flores Alonso, J. (2020). Diseño estructural del puente Parcorajra en el centro poblado de Angascancha, Pomabamba-Ancash 2019. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n36/art08.pdf

Gómez Báez, L., Díaz Martínez, S. B., Barrios Morejón, C., Morejón Hernández, E. L., & Padrón Echevarría, A. (2014). La educación en valores profesionales en la Filial de Tecnología de la Salud Simón Bolívar. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 18(1), 111-123.

Gómez, E. L. (2017). Educación en valores. Revista Raites, 3(6).

Haro Jácome, O. F. (2018). Relación del Examen Nacional para la Educación Superior-ENES-y la vocación docente con el rendimiento académico del alumnado de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, R. y Baptista-Lucio, P. (2017). Selección de la muestra.

Huarcaya, B. Influencia de los valores morales para mejorar la convivencia escolar en los niños y niñas de la institución educativa N° 258 de Chocorvo en Huancavelica -2019. Universidad de Huancavelica. http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/3033/TESIS-SEG-ESP-FED-2019-HUARCAYA%20GARAVITO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Humanguillas Huillca, A. (2019). Formación en valores morales para la mejora de la convivencia escolar de los estudiantes de primer grado de secundaria de la Institución Educativa Uriel García, Santa Teresa, 2019. (Tesis de grado). Universidad Católica los Ángeles Chimbote

Larios Galeano, K. L., & López Arteaga, A. (2017). Diagnóstico de comunicación del Colegio Público del Poder Ciudadano Guardabarranco (CPPCG) del distrito I de Managua durante el segundo semestre de 2017 (Doctoral dissertation, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua).

Linares, Y. (2015). República bolivariana de Venezuela universidad pedagógica experimental libertador. Instituto de mejoramiento profesional del magisterio. Maestría en orientación educativa.

Mesías, Á. T., Burbano, E., y Narváez, A. (2019). El sentido de la educación en valores: un camino para la construcción de la paz. Huellas, 1(11)

Miravalles, A. L. (2016). El Engagement en Teletrabajadores y Trabajadores de empresas de Sistemas de la ciudad de Córdoba (Bachelor's thesis).

Monoreo (2001). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del Profesorado y aplicación en la Escuela. Graó. de IRIF, SL.

Pereira-Hernández, A. (2016). La educación científica en valores: una necesidad en el aula de ciencias naturales de secundaria (Master's thesis).

Podestá, P. (2014). El trabajo colaborativo entre docentes: experiencias en la Especialización Docente Superior en Educación y TIC. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación ,2.pp. 17.

Revelo, O., Collazos, C., & Jiménez J. (2017), Trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza, Tecno Lógicas, 21(41) Instituto Tecnológico Metropolitano.

Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordóñez, C. A., & Jiménez-Toledo, J. A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115-134.

Rivera Guzmán, V. M. (2018). Cuentos infantiles y valores morales en estudiantes del III ciclo de Educación Primaria de la IE “Señor de los Milagros”–Huancahuasi, 2017.

Rodríguez Zamora, R., y Espinoza Núñez, L. A. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales en jóvenes universitarios. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 86-109.

Tapia Minaya, L. E. (2019). El desempeño docente en el aprendizaje significativo de los estudiantes de la Escuela Profesional de Estomatología de la Universidad Alas Peruanas, 2018.

Tarazona Flores, O. M. (2017). Formación en valores morales y convivencia escolar en los estudiantes de primer grado de primaria de la institución educativa N°. 21544. La Villa–Sayán-2015.

Toruncha, J. Z., y Cruz, S. O. (2014). Las estrategias de aprendizaje desde una didáctica desarrolladora. Atenas, 3(27), 42-52.

Valverde Gavilanes, Á. P., y Valverde Riera, I. M. (2019). Estrategias colaborativas para fortalecer los valores morales en la Educación General Básica. Dios y el Hombre, 3.

Published

2022-11-23

How to Cite

Verdezoto Ulloa, I. M. ., Lorenzo Benítez, R., & Jurado Alava, M. I. . (2022). Collaborative methodology to strengthen moral values in middle school students of the "Cristo Redentor" Fiscomisional Educational Unit. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 98–123. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1489

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos