The treatment of environmental training in the process of undergraduate training of the social communicator of the University of Las Tunas
Keywords:
environment training, sustainable development, undergraduate trainingAbstract
Two decades of the 21st century have passed and environmental problems continue to compromise life on the planet, including that of man, a situation that asserts that today is marked by a global multi-crisis. In this sense, much has been done by politicians, scientists and educators, among others; however, it is not enough, more and more prepared professionals are required, such as social communicators, who can raise public awareness. In the social communicator Training Model, the following social demand is evident: The training of a professional with a clear awareness of their role in society based on social development (MES, 2017, p.7-8). Demand that expresses the need for environmental training based on education for sustainable development. It is also necessary that students know how to carry out intervention and transformation actions in their professional and/or scientific activity to solve practical environment problems contextualized en the object of the profession. The implementation of the curricular strategy of the social communicator, Training of values for environment education limits the comprehensive and strategic analysis of the environmental training of students, in addition, it restricts the fulfillment of the social aspiration of training a professional with values and attitudes that promote the formation of an environmental culture trough the consequent relationship man-nature-society. Therefore it is interest in this research to carry out a study about how been treated in the undergraduate training process of the social communicator.
References
Macía, A. y Mc Pherson, M. (2000). Formación integral del futuro docente. Curso pre-reunión Maestro. Educación Cubana. La Habana.
CITMA. (2016). Estrategia Ambiental Nacional de la República de Cuba 2016/2020. Editorial Academia. La Habana.
Coya, M. (2001). La ambientalización de la Universidad. Un estudio sobre la formación ambiental de los estudiantes de la Universidad de Santiago de Compostela y la política ambiental de la institución. [Tesis doctoral Inédita Universidad de Santiago de Compostela], España. En: http://descargas.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/128105220267060.pdf
MES. (1992). Plan de Estudio “C”, Carrera Comunicación Social. La Habana.
MES. (2008). Plan de Estudio “D” Carrera Comunicación Social. La Habana.
MES. (2017). Estrategia de Medio ambiente 2017-2021. La Habana: documento digital.
MES. (2017). Plan de Estudio “E” Carrera Comunicación Social. La Habana.
MES. (2018). Resolución 2/2018 Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. En Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. La Habana.
Morejón, A. (2006). Formación de la conciencia ambiental: importancia de la ética ambiental y la educación ambiental en este proceso. En Biblioteca Virtual de Filosofía y Pensamiento Cubanos-http://biblioteca.filosofia.cu/.
Downloads
Additional Files
Published
Versions
- 2022-04-25 (2)
- 2022-04-24 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 María Isabel Sosa Cervantes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.