Training energy culture. Its relationship with science, technology and society
Keywords:
CULTURA ENERGÉTICA, TECNOLOGÍA, SOCIEDADAbstract
The expansion of the social uses of energy leads to a growing need for habits and modes of action that promote a culture in this area that, with the practices to be developed in educational training, lead a process of cultural mediation from the education of the human being. For this, its integration into the pedagogical processes from the academic, labor, investigative and extensions aspects, is a necessity and a purpose of higher education at the present time. This necessary integration is only possible through the deepening and improvement of knowledge of the educational professional for the consequent application of scientific-technical development in its radius of action, the satisfaction of social and individual demands, through the development of research in the educational technology and the use of teaching aids to achieve the necessary culture.
Science has not solved the previous problem at the required levels; which presupposes the existence of the social need to form an energetic culture in students in initial training of the Labor Education career according to current scientific, technological and educational development. For what is proposed in this work, argue from the relationship science, technology and society the need for energy culture for educational purposes in the initial training of teachers in the Labor Education career.
References
Asamblea Nacional del Poder Popular de Cuba (1997). Ley 81de Medio Ambiente.
Álvarez de Zayas, C. (1992). La escuela en la vida. Félix Varela.
Cubadebate (2019). Constitución de la República de Cuba. Recuperado http://www.cubadebate.cu/noticias/2019/02/26/descargue-aqui-la-nueva-constitucion-de-la-republica-de-cuba-pdf/
García, G. (2010). Fundamentos de las Ciencias de la Educación. Maestría en Ciencias de la Educación. Pueblo y Educación.
Ministerio de Educación Superior (2016). Modelo del profesional de la carrera de Educación Laboral Plan E.
MINED. (1976). Circular 56.
Martí, J. (1975). Obras Completas. Ed. Ciencias Sociales.
Marx, C. (1981). Obras Escogidas. Tomo 1. Ed. Progreso.
Marx, C. y Engels, F. (1963). Prólogo a la contribución a la crítica de la economía política, Obras escogidas. Ed. Política.
Núñez, J. (2007). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Félix Varela.
PCC. (2016). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista, el plan nacional de desarrollo económico y social hasta 2030, aprobado en el VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. Tabloide Especial.
PCC. (2011). Lineamientos de la política económica y social. Tabloide Especial. www.conicyt.cl/wp-content/uploads/2012/09/Conceptos-Básicos-de-Ciencia-Tecnología-e-Innovación-2008.pdf
Downloads
Additional Files
Published
Versions
- 2022-02-09 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Sadiel Omar Osorio Dieguez, Omar E. Leyva González, Dayanis Pozo González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.