SUSTAINABLE FAMILY FARMING MODEL. REQUIREMENT OF THE PROFESSIONAL STUDY PLAN E OF THE CAREER: BACHELOR OF EDUCATION. JOB EDUCATION

LA AGRICULTURA FAMILIAR SOSTENIBLE EN LA CARRERA EDUCACIÓN LABORAL

Authors

  • Alida Pérez Osorio Centro Provincial de Vialidad de Las Tunas
  • Carlos José Pérez Cartón Universidad de Las Tunas
  • Reinier Cruz Martínez Universidad de Las Tuna

Keywords:

sustainable family farming, food production, environmental sustainability, food system

Abstract

Food production as a policy of the Cuban state constitutes a national security strategy, which requires a Bachelor of Education degree. Labor Education to train students in the principles of sustainable agriculture, responds to the need to provide essential basic technical elements to start in food production through a movement in which the family is incorporated and local resources are used to the maximum, It requires essential knowledge to obtain satisfactory results in farms, plots, patios and flowerpots. An analysis is made of the treatment offered to the contents related to sustainable family agriculture as a key element for environmental sustainability and the food system for the production of artisanal food with low inputs, based on improving practices in the care of the soil, water, production systems and others, to help reduce the risks of climate change. Essential aspects in the analysis carried out are the professional problems, the general objectives of the pedagogical professional training and the necessary contents that require from the educational process a set of actions carried out by its protagonists in the roles as educator and as learner, in a given social context, constituting a unit of multiple influences and encompassing all spheres of personality development.

Author Biographies

Carlos José Pérez Cartón, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, Especialidad Educación Laboral. Doctor en Ciencias Pedagógicas con categoría docente principal de Profesor Titular. Departamento Educación Laboral.

Reinier Cruz Martínez, Universidad de Las Tuna

Licenciado en Educación, Especialidad Educación Laboral-Informática. Categoría docente principal de Profesor Instructor. Departamento Educación Laboral.

References

Álvarez de Zayas, R. (1997) Hacia un curriculum integral y contextualizado. La Habana. Academia.

Brandalise, F., Martín, R., Pinto, L., Sánchez, M. (2017). Conceptualización, caracterización y registro de la agricultura familiar. La experiencia de Panamá. Panam: FAO.

Castro, R. (2010). Discurso clausura del IX Congreso de la Unión de Jóvenes Comunistas. La Habana. Editora política.

Colectivo de autores. (2014). Propuesta de concepción curricular para las escuelas experimentales, ICCP. La Habana.

Fonseca, J.J. y Gamboa, M.E. (2017). Aspectos teóricos sobre el diseño curricular y sus particularidades en las ciencias. Boletín Redipe, 6(3), 83-112.

Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.

Gamboa, M.E. y Carmenates, O.A. (2011). Influencia del pensamiento vigotskiano en el nivel micro del diseño curricular. Opuntia Brava, 3(1).

García, G. (2020). Compendio de Pedagogía. La Habana. Pueblo y Educación.

Maletta, H, (2011). Tendencias y perspectivas de la agricultura familiar en América Latina. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural. https://www.ipdrs.org/images/en_papel/archivos/af_maletta_2011.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2018). Gaceta Oficial de la República de Cuba. Reglamento del Trabajo Docente Metodológico. Res 2/2018

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del profesional. Plan E. Carrera Licenciatura en Educación. Educación Laboral.

Ploeg, J. D. (2014). Diez cualidades de la agricultura familiar. Leisa, 29(4), 6-8. https://issuu.com/leisa-al/docs/leisa_vol29n4/6

Published

2021-12-23 — Updated on 2021-12-27

Versions

How to Cite

Pérez Osorio, A., Pérez Cartón, C. J. ., & Cruz Martínez, R. . (2021). SUSTAINABLE FAMILY FARMING MODEL. REQUIREMENT OF THE PROFESSIONAL STUDY PLAN E OF THE CAREER: BACHELOR OF EDUCATION. JOB EDUCATION : LA AGRICULTURA FAMILIAR SOSTENIBLE EN LA CARRERA EDUCACIÓN LABORAL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(6), 147–157. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1276 (Original work published December 23, 2021)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK