the environmental education from the discipline of the constructive process, in the initial training of the teacher of labor education

environmental education from the constructive process discipline

Authors

  • Carlos José Pérez Cartón Universidad de Las Tunas
  • Alida Pérez Osorio Centro Provincial de Vialidad de Las Tunas
  • Yamila Velázquez Reyes Departamento Formación de Grado Científico de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Environmental Training; Labor Education; Discipline; Constructive Process

Abstract

Educating the new generations to live in harmony with the environment is an objective of special relevance in the current policy of the Cuban State. This research responds to the need to improve the Construction Process Discipline, so that it contributes to the environmental training of the Bachelor of Education, specialization in Labor Education at the University of Las Tunas. Its objective is to critically assess the Constructive Process Discipline, based on the necessary link between the Discipline, the Professional Model, the teaching process plan, the general training Disciplines and those of the specialty, and the methodological and organizational indications. of the career. Documentary analysis, historical-logical study, participant observation and analysis of the products of the activity were used as methods, which allowed proposing modifications to the Discipline Program to enhance the environmental training of students from an inter and intradisciplinary conception .  

Author Biographies

Alida Pérez Osorio, Centro Provincial de Vialidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Educación Laboral. Doctora en Ciencias Pedagógicas con categoría docente principal de Profesora Titular.

Yamila Velázquez Reyes, Departamento Formación de Grado Científico de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Inglés y Francés. Doctora en Ciencias Pedagógicas con categoría docente principal de Profesor Titular.

References

Álvarez, C. (1993). La Escuela en la vida. La Habana: Félix Varela.

Baró, W. (1997). Un modelo para valorar el pensar técnico en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación avanzada. (tesis doctoral inédita). Instituto Superior Pedagógico, La Habana.

Hernández, E. (1988). Formación de conocimiento constructivo en los alumnos de VII al IX grados en República de Cuba. (tesis doctoral inédita). Moscú.

Ministerio de Educación. (2002). Programa de Asignatura Metodología de la enseñanza de la Educación Laboral para la Secundaria Básica. [versión digital]. La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio “E” Carrera Licenciatura en Educación. Educación Laboral. [versión digital]. La Habana.

Morales, M. y Borroto, M. (2012). Didáctica de la Educación tecnológica y laboral. La Habana: Pueblo y Educación.

Oficina Nacional de Normalización (1998a). Gestión Ambiental-Análisis del Ciclo de Vida- Definiciones. NC-ISO 14041, La Habana.

Oficina Nacional de Normalización (1998b). Guía para la inclusión de los aspectos ambientales en las normas de productos. NC-ISO Guía 64:1998, La Habana.

Oficina Nacional de Normalización (1999). Gestión Ambiental-Análisis del Ciclo de Vida-principios y Estructura. NC-ISO 14040. La Habana.

Pérez, C. (2016). La educación ambiental de los estudiantes de la especialidad Educación Laboral-Informática en la Disciplina Proceso Constructivo. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Las Tunas.

Pérez, C. J. y Pérez, A. (2016). La educación ambiental para el desarrollo sostenible del estudiante en formación inicial de la carrera Educación Laboral-Informática. Revista Opuntia Brava, 8 (1).

Pérez, C. J., Pérez, A. y Montaña, S. (2019). La educación ambiental desde la concepción de desarrollo de productos. Revista Opuntia Brava, 11 (monográfico especial).

Pérez, L. (2004). Educación Laboral en Cuba Historia y actualidad. La Habana: Pueblo y Educación.

Rubio, T. M. (2013) Producción y Consumo Sostenibles. La Habana: Científico-Técnica.

Trujillo, Y. A. (2014). Metodología para el empleo de los medios de enseñanza-aprendizaje en la Disciplina procesos constructivos: su contribución a la profesionalización del docente en formación inicial. (tesis doctoral inédita) Universidad de Ciencias Pedagógicas, Las Tunas.

Published

2021-10-29 — Updated on 2021-12-27

Versions

How to Cite

Pérez Cartón, C. J., Pérez Osorio, A. ., & Velázquez Reyes, Y. (2021). the environmental education from the discipline of the constructive process, in the initial training of the teacher of labor education: environmental education from the constructive process discipline. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 224–237. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1257 (Original work published October 29, 2021)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos