THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN CUBAN HIGHER EDUCATION. ITS EVOLUTION AND FUNDAMENTAL STEPS
LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR CUBANA
Keywords:
ACCESO A LA EDUCACIÓN/ ESTUDIANTE UNIVERSITARIO/ DISCAPACIDADAbstract
The subject matter addressed is a priority for the world and Cuba, since persons with disabilities are among the most vulnerable sectors of society, even though there is political will, laws and normative documents that call for an increasingly inclusive, equitable and participatory society, with learning opportunities for all throughout life. The present research is the result of a bibliographic study of inclusion in the national context that analyzes its evolution in Cuban Higher Education from its genesis to the present time. The three fundamental stages assumed in the research are described: access to education, permanence and graduation with quality so that the result is a graduate capable of solving society's problems and contributing to the scientific, economic and social development of the country. Emphasis is placed on the "Cuban Training Model" that takes into account the current concepts of equity and social justice and highlights the need for the creation of support centers for the inclusion of students with disabilities in the current Cuban university so that the university student goes through the three fundamental stages with increasingly inclusive policies, culture and practices.
References
Ainscow, M. (2008). Understanding the development of inclusive schools. Londres: Routledge Falmer Press.
Alfonso, P., Díaz, T., González, M. y Valdés, E. (2005) Informe sobre integración de las personas con discapacidad en la Educación Superior cubana. Universidad de Pinar del Río. Cuba
Azuaga, R. (2011) Bases conceptuales de la inclusión educativa. Avances en Supervisión Educativa, 14, Recuperado de: http://www.adide.org/revista/index.php.
Bell, R. (1997) Educación Especial: Raones, visión actual y desafíos. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.
Bell, R. (2019). Comprensión del ciclo de la inclusión educativa en la Educación Superior ecuatoriana. Ecuador. http://doi.org/10.15359/ree.24-1.4
Betancourt, M., Vázquez A. e Infante, A. (2016) Inclusión Social del Estudiante universitario con discapacidad en la Comunidad Residencia Estudiantil. Universidad de Pinar del Río. Pinar del Río. Cuba.
Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión- desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. London: Edición y producción para CSIE Mark Vaughan.
Canteros, A. (2004). La Educación Superior Cubana. Logros y Perspectivas. Grupo de Investigación Pedagógica. Facultad de Ingeniería Química. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, 6(2), 105-114.
Castellano, R. y López, R. (2012). La diversidad humana, textos educativos para la reflexión y el debate profesional. La Habana: Pueblo y Educación.
García, X., Massani J. y Bermúdez, I. (2016) La educación inclusiva en la formación de profesionales de la educación. Universidad y Sociedad, 8(1).
Horruitiner, P. (2009) La Universidad Cubana: Modelo de Formación. Curso: Estrategias de Aprendizaje en la Nueva Universidad Cubana. Ciudad de La Habana. Universitaria.
Llopiz, K., Andreu, N., González, R., Alberca, N., Fuster, D. y Palacios J. (2020) Prácticas educativas inclusivas a través de la educación a distancia. Experiencias en Cuba. Propósitos y Representaciones, 8(2), e446. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.446
Luque, D. J. y Rodríguez, G. (2008). Alumnado universitario con discapacidad: Elementos para la reflexión psicopedagógica. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(3), 270-281. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3382/338230780002/
Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 02/18 Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: Pueblo y Educación.
Ministerio de Justicia (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Ed. Política.
Molina, R. (2010). Educación Superior para Estudiantes con Discapacidad. Revista de Investigación, 95-115. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3427619
Pérez, E. (2017) La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la Universidad de Holguín, Cuba. Educ. Soc., Campinas, 38(138), 81-98.
Pérez, E. (2015) La educación inclusiva en la Educación Superior: relato del contexto universitario cubano. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10, 583-597.
Salinas, M., Lissi, M.-R., Medrano, D., Zuzulich, M.-S. y Hojas, A.-M. (2013). La inclusión en la Educación Superior: Desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista ibero-americana de educação, 63, 77-98. doi: https://doi.org/10.35362/rie630502
Serrano, E. (2015) La educación inclusiva en la Educación Superior. Revista Ibero-Americana de estudos em Educação, 10, 583-597.
Soto, A. (2010) Características psicológicas y sociales del adulto joven. México. Recuperado de http://www.papyt.xoc.uam.mx/media/bhem/docs/doc10.doc
Triana, M. (2016) Inclusión, prioridad de la Educación Especial. Web: CubaSí URL: https://cubasi.cu/es/cubasi-noticias-cuba-mundo-ultima-hora/item/58957-inclusion-prioridad-de-la-educacion-especial-en-cuba
Vila, O. L., Cabrera Álvarez, E. N., Moya Padilla, N. E. y Valladares Diez, O. (2020) La Educación Superior en Cuba: Un espacio de inclusión mediante las políticas públicas. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 8(1), 118-137.
Zulaica, F. (2012). La integración académica del estudiante de nuevo ingreso. En Seminario Estrategias de integración para estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 José Alberto Díaz Hernández, Yissel Sánchez Hernández, Aileen Díaz Bernal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.