THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN CUBAN HIGHER EDUCATION. ITS EVOLUTION AND FUNDAMENTAL STEPS

LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR CUBANA

Authors

  • José Alberto Díaz Hernández Profesor
  • Yissel Sánchez Hernández
  • Aileen Díaz Bernal

Keywords:

ACCESO A LA EDUCACIÓN/ ESTUDIANTE UNIVERSITARIO/ DISCAPACIDAD

Abstract

The subject matter addressed is a priority for the world and Cuba, since persons with disabilities are among the most vulnerable sectors of society, even though there is political will, laws and normative documents that call for an increasingly inclusive, equitable and participatory society, with learning opportunities for all throughout life. The present research is the result of a bibliographic study of inclusion in the national context that analyzes its evolution in Cuban Higher Education from its genesis to the present time. The three fundamental stages assumed in the research are described: access to education, permanence and graduation with quality so that the result is a graduate capable of solving society's problems and contributing to the scientific, economic and social development of the country. Emphasis is placed on the "Cuban Training Model" that takes into account the current concepts of equity and social justice and highlights the need for the creation of support centers for the inclusion of students with disabilities in the current Cuban university so that the university student goes through the three fundamental stages with increasingly inclusive policies, culture and practices.

Author Biographies

José Alberto Díaz Hernández, Profesor

https://orcid.org/0000-0002-4694-300X

Yissel Sánchez Hernández

Licenciada en Educación, especialidad de Pedagogía Psicología. Profesora Asistente del Centro Universitario Municipal de Madruga perteneciente a la Universidad Agraria de La Habana “Fructuoso Rodríguez Pérez”, Mayabeque, Cuba

Aileen Díaz Bernal

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación, especialidad de Especial, profesora titular, investigadora auxiliar. Jefa del Departamento de Ciencia, Tecnología e Innovación de la Universidad Agraria de La Habana “Fructuoso Rodríguez Pérez”, Mayabeque Cuba.

References

Ainscow, M. (2008). Understanding the development of inclusive schools. Londres: Routledge Falmer Press.

Alfonso, P., Díaz, T., González, M. y Valdés, E. (2005) Informe sobre integración de las personas con discapacidad en la Educación Superior cubana. Universidad de Pinar del Río. Cuba

Azuaga, R. (2011) Bases conceptuales de la inclusión educativa. Avances en Supervisión Educativa, 14, Recuperado de: http://www.adide.org/revista/index.php.

Bell, R. (1997) Educación Especial: Raones, visión actual y desafíos. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Bell, R. (2019). Comprensión del ciclo de la inclusión educativa en la Educación Superior ecuatoriana. Ecuador. http://doi.org/10.15359/ree.24-1.4

Betancourt, M., Vázquez A. e Infante, A. (2016) Inclusión Social del Estudiante universitario con discapacidad en la Comunidad Residencia Estudiantil. Universidad de Pinar del Río. Pinar del Río. Cuba.

Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión- desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. London: Edición y producción para CSIE Mark Vaughan.

Canteros, A. (2004). La Educación Superior Cubana. Logros y Perspectivas. Grupo de Investigación Pedagógica. Facultad de Ingeniería Química. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, 6(2), 105-114.

Castellano, R. y López, R. (2012). La diversidad humana, textos educativos para la reflexión y el debate profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

García, X., Massani J. y Bermúdez, I. (2016) La educación inclusiva en la formación de profesionales de la educación. Universidad y Sociedad, 8(1).

Horruitiner, P. (2009) La Universidad Cubana: Modelo de Formación. Curso: Estrategias de Aprendizaje en la Nueva Universidad Cubana. Ciudad de La Habana. Universitaria.

Llopiz, K., Andreu, N., González, R., Alberca, N., Fuster, D. y Palacios J. (2020) Prácticas educativas inclusivas a través de la educación a distancia. Experiencias en Cuba. Propósitos y Representaciones, 8(2), e446. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.446

Luque, D. J. y Rodríguez, G. (2008). Alumnado universitario con discapacidad: Elementos para la reflexión psicopedagógica. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(3), 270-281. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3382/338230780002/

Ministerio de Educación Superior (2018). Resolución No. 02/18 Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: Pueblo y Educación.

Ministerio de Justicia (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana: Ed. Política.

Molina, R. (2010). Educación Superior para Estudiantes con Discapacidad. Revista de Investigación, 95-115. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3427619

Pérez, E. (2017) La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la Universidad de Holguín, Cuba. Educ. Soc., Campinas, 38(138), 81-98.

Pérez, E. (2015) La educación inclusiva en la Educación Superior: relato del contexto universitario cubano. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 10, 583-597.

Salinas, M., Lissi, M.-R., Medrano, D., Zuzulich, M.-S. y Hojas, A.-M. (2013). La inclusión en la Educación Superior: Desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista ibero-americana de educação, 63, 77-98. doi: https://doi.org/10.35362/rie630502

Serrano, E. (2015) La educación inclusiva en la Educación Superior. Revista Ibero-Americana de estudos em Educação, 10, 583-597.

Soto, A. (2010) Características psicológicas y sociales del adulto joven. México. Recuperado de http://www.papyt.xoc.uam.mx/media/bhem/docs/doc10.doc

Triana, M. (2016) Inclusión, prioridad de la Educación Especial. Web: CubaSí URL: https://cubasi.cu/es/cubasi-noticias-cuba-mundo-ultima-hora/item/58957-inclusion-prioridad-de-la-educacion-especial-en-cuba

Vila, O. L., Cabrera Álvarez, E. N., Moya Padilla, N. E. y Valladares Diez, O. (2020) La Educación Superior en Cuba: Un espacio de inclusión mediante las políticas públicas. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 8(1), 118-137.

Zulaica, F. (2012). La integración académica del estudiante de nuevo ingreso. En Seminario Estrategias de integración para estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid.

Published

2021-10-29

How to Cite

Díaz Hernández, J. A., Sánchez Hernández, Y. ., & Díaz Bernal, A. . (2021). THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES IN CUBAN HIGHER EDUCATION. ITS EVOLUTION AND FUNDAMENTAL STEPS : LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR CUBANA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 205–223. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1250

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos