GUIDANCE AND PROFESSIONAL MOTIVATION FROM TEACHING CABINET

LA ORIENTACIÓN Y MOTIVACIÓN PROFESIONAL DESDE EL GABINETE DIDÁCTICO

Authors

  • Regla Alicia Sierra Salcedo Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. 
  • Mercedes Cristina Gutiérrez Mazorra Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona
  • Sonia Peña Valdés Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.

Abstract

The article assesses the importance of teaching cabinets to address professional orientation and motivation in the context of teacher training. The theoretical perspective of this study is given by the predictive and transformative character of the didactic models in the direction of the process of professional orientation and education of the pedagogical professional motivation. The result from the theoretical point of view is found in the foundation of the theoretical, methodological and practical components of the model as the basis for the implementation of teaching cabinets and their integration into the processes of professional orientation and motivation. The practical result focuses on the development of the pedagogical skills of the education professional during his initial and ongoing training. The actuality of the topic responds to the need to stimulate the responsible selection of professions, to the permanent increase of professional motivation as basic premises for the promotion of pedagogical innovation in educational contexts.

Author Biographies

Regla Alicia Sierra Salcedo, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. 

Licenciada en Pedagogía Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Mercedes Cristina Gutiérrez Mazorra, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Licenciada en Pedagogía Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Vicedecana docente de la Facultad de Ciencias de la Educación.  

Sonia Peña Valdés, Facultad Ciencias de la Educación. Universidad de Las Tunas.

Licenciada en Educación Preescolar. Máster en Psicología Educativa. Profesora Auxiliar. Profesora de Psicología.

References

Davidov, V. (1980). Tipos de generalización en la enseñanza. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

Neuner, G. y otros (1981) Pedagogía. Ed: Libros para la Educación. La Habana, Cuba

Pérez, D. (2001). Academic Underachievement in Cuban University Students. Acognitive Perspective in the Problem Solving Context. Drukkerij Q.BV Nijmegen. Holland.

Sálamo, I, (2011). Alternativa metodológica para la modelación de actividades en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Material impreso.

Sheptulín, A. P. (1983). El método dialéctico del conocimiento. Ed. Progreso. Moscú.

Valdés, R. (2004). Diccionario del pensamiento martiano. Editorial de Ciencias Sociales. La Habana.

Published

2021-10-29

How to Cite

Sierra Salcedo, R. A., Gutiérrez Mazorra, M. C. ., & Peña Valdés, S. . (2021). GUIDANCE AND PROFESSIONAL MOTIVATION FROM TEACHING CABINET: LA ORIENTACIÓN Y MOTIVACIÓN PROFESIONAL DESDE EL GABINETE DIDÁCTICO. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 178–190. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1246

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)