DIDACTIC PROPOSAL FOR HIGHER EDUCATION FROM A PSYCHO-PEDAGOGICAL CONCEPTION
PROPUESTA DIDÁCTICA DESDE UNA CONCEPCIÓN PSICOPEDAGÓGICA
Keywords:
higher technical education; didactics; psychopedagogy.Abstract
In the teaching-learning process of higher education, the development and execution of strategies that consider the different learning styles of the student, favor logical thinking, skills development and creativity, constitutes a very important element. The experiences in research developed by the authors on teaching didactics, organization of the methodological work of teachers and assimilation of knowledge in students, indicate that there is contradiction in current university didactics from a psychopedagogical approach, between the objectives to be met and the different main protagonists of the teaching-learning process, on the one hand the students, and on the other, the teacher, a contradiction that impacts the rest of the didactic components from the systemic conception that is defended and recognized. In this sense, the present investigation is carried out, whose objective is to methodologically base the use of teaching-learning methods and means from a psychopedagogical approach, with solutions to the aforementioned contradiction. The research starts with the analysis and criticism of the specialized literature in relation to the problem under study, concluding the essential conceptions that psychopedagogy contributes to the teaching-educational process, at all its levels and very particularly to higher technical education. Applying methods of analysis and synthesis and consulting the criteria of experts, a set of teaching-learning methods and means is proposed that are based on the psychopedagogical conception defended, subsequently validated in two of the subjects of the curriculum of the Civil Engineering specialty with satisfactory results.
References
Álvarez, A. y Cabrera, F. (2017). Integración de las TIC desde la producción de laboratorios virtuales. Revista Referencia Pedagógica, 5(1), 109-120.
Belmar, A., Macarena, G., Chaparro, J. y Grinspun, D. (2018). Implementación de buenas prácticas en enfermería. Programa BPSO como herramienta principal. Revista Médica Clínica Las Condes, 29(3), 311-321.
Cabrera, J. y Álvarez, A. (2007). Las herramientas tecnológicas simples en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Editorial Félix Varela.
Castañeda, M. (2019). Análisis de los métodos de enseñanza que usa el profesorado destacado en clases de Ciencias Sociales. Revista electrónica Educare, 23(3), 1-15.
Castorina, J. (2016). Algunos problemas epistemológicos de la teoría psicológica y de la práctica psicopedagógica. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía, 13(2), 48-62.
Enrique, J., González, G. y Cobas, M. (2018). ¿Qué didáctica desarrollar. La general y/o las particulares? Reflexiones desde su epistemología. Revista de Educación Médica del Centro, 10(3), 140-157.
Espinoza, R. A. (2018). Antecedentes históricos en el desarrollo de la psicopedagogía en Chile. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía. 15 (1), 1-12.
Gutiérrez, R., González, G., Díaz, T., Garabote, F. y Caballero, A. (2018). Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado de Medicina. Revista Cubana de Medicina Militar, 47(4), 1-13.
Huguet, B. (2018). Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, Cuba. Recuperado de: http://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/9432
Iliasov, I. y Liaudis, V. (1986). Antología de la psicología pedagógica y de las edades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Kaplún, M. (2016). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Lobato, D., Villena, V., Álvarez, J., García, J., Rubio, R., Fernández, A. y García, L. (2017). La enseñanza de la práctica clínica en la Facultad de Medicina de la Universidad Complutense de Madrid. Revista educación médica, 18(1), 51-56.
Mira, Y., Castillo, I. y Marcos, M. (2018). Los medios de enseñanza: una alternativa para el desarrollo de la educación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2018(4), 1-21.
Ortiz, E. y Mariño, M. (2014). Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía. Revista de epistemología de ciencias sociales, (49), 22-30.
Rodríguez, R. (2018). Los retos de la Pedagogía y psicopedagogía, al descubierto. Colegio de pedagogos de Catalunya, educaweb. Recuperado de: https://www.educaweb.com/noticia/2018/05/03/retos-pedagogia-psicopedago gia-descubierto-18438a-
Rojas, V. y Estévez, M. (2017). Reflexiones acerca de la formación psicopedagógica del estudiante de educación inicial en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 44-49.
Rojas, V., Estévez, M. y Domínguez, Y. (2018). La formación psicopedagógica del docente como ámbito profesional. Revista Conrado, 14(62), 266-271.
Sarasa, M. (2015). La pedagogía en las carreras de ciencias médicas, Revista de Educación Médica del Centro, 7(1), 193-213.
Sixto, F. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades profesionales en la especialidad de oftalmología. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Médicas, Pinar del Río, Cuba.
Urra, M. y Sandoval, B. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Revista Investigación en Educación Médica, 6(2), 119-125.
Vallejo, A. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Revista Educación Médica Superior, 34(2), 1579-1599.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Anay de los Ángeles Rodríguez Matos, René Antonio Puig Martínez, Arasay Padrón Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.