DIDACTIC PROPOSAL FOR HIGHER EDUCATION FROM A PSYCHO-PEDAGOGICAL CONCEPTION

PROPUESTA DIDÁCTICA DESDE UNA CONCEPCIÓN PSICOPEDAGÓGICA

Authors

  • Anay de los Ángeles Rodríguez Matos Instituto de Ciencias Básicas de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”
  • René Antonio Puig Martínez Departamento de Construcciones y Viales de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría"
  • Arasay Padrón Álvarez Centro de Referencia para la Educación Superior de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”

Keywords:

higher technical education; didactics; psychopedagogy.

Abstract

In the teaching-learning process of higher education, the development and execution of strategies that consider the different learning styles of the student, favor logical thinking, skills development and creativity, constitutes a very important element. The experiences in research developed by the authors on teaching didactics, organization of the methodological work of teachers and assimilation of knowledge in students, indicate that there is contradiction in current university didactics from a psychopedagogical approach, between the objectives to be met and the different main protagonists of the teaching-learning process, on the one hand the students, and on the other, the teacher, a contradiction that impacts the rest of the didactic components from the systemic conception that is defended and recognized. In this sense, the present investigation is carried out, whose objective is to methodologically base the use of teaching-learning methods and means from a psychopedagogical approach, with solutions to the aforementioned contradiction. The research starts with the analysis and criticism of the specialized literature in relation to the problem under study, concluding the essential conceptions that psychopedagogy contributes to the teaching-educational process, at all its levels and very particularly to higher technical education. Applying methods of analysis and synthesis and consulting the criteria of experts, a set of teaching-learning methods and means is proposed that are based on the psychopedagogical conception defended, subsequently validated in two of the subjects of the curriculum of the Civil Engineering specialty with satisfactory results.

Author Biographies

Anay de los Ángeles Rodríguez Matos, Instituto de Ciencias Básicas de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”

Licenciada en Educación, especialidad de Biología. Master en Educación Superior. Profesora Auxiliar. E-mail: anay@icb.cujae.edu.cu. ORCID: 

René Antonio Puig Martínez, Departamento de Construcciones y Viales de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría"

            Ingeniero Constructor. Doctor en Ciencias Técnicas. Profesor Titular. E-mail: rpuig@civil.cujae.edu.cu.

Arasay Padrón Álvarez, Centro de Referencia para la Educación Superior de la Universidad Tecnológica de La Habana “José Antonio Echeverría”

Licenciada en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. E-mail: apadron@crea.cujae.edu.cu.

References

Álvarez, A. y Cabrera, F. (2017). Integración de las TIC desde la producción de laboratorios virtuales. Revista Referencia Pedagógica, 5(1), 109-120.

Belmar, A., Macarena, G., Chaparro, J. y Grinspun, D. (2018). Implementación de buenas prácticas en enfermería. Programa BPSO como herramienta principal. Revista Médica Clínica Las Condes, 29(3), 311-321.

Cabrera, J. y Álvarez, A. (2007). Las herramientas tecnológicas simples en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La Habana: Editorial Félix Varela.

Castañeda, M. (2019). Análisis de los métodos de enseñanza que usa el profesorado destacado en clases de Ciencias Sociales. Revista electrónica Educare, 23(3), 1-15.

Castorina, J. (2016). Algunos problemas epistemológicos de la teoría psicológica y de la práctica psicopedagógica. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía, 13(2), 48-62.

Enrique, J., González, G. y Cobas, M. (2018). ¿Qué didáctica desarrollar. La general y/o las particulares? Reflexiones desde su epistemología. Revista de Educación Médica del Centro, 10(3), 140-157.

Espinoza, R. A. (2018). Antecedentes históricos en el desarrollo de la psicopedagogía en Chile. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía. 15 (1), 1-12.

Gutiérrez, R., González, G., Díaz, T., Garabote, F. y Caballero, A. (2018). Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado de Medicina. Revista Cubana de Medicina Militar, 47(4), 1-13.

Huguet, B. (2018). Programa de superación profesional psicopedagógica para docentes de la carrera de medicina en Villa Clara. Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, Cuba. Recuperado de: http://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/9432

Iliasov, I. y Liaudis, V. (1986). Antología de la psicología pedagógica y de las edades. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Kaplún, M. (2016). Una pedagogía de la comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.

Lobato, D., Villena, V., Álvarez, J., García, J., Rubio, R., Fernández, A. y García, L. (2017). La enseñanza de la práctica clínica en la Facultad de Medicina de la Universidad Complutense de Madrid. Revista educación médica, 18(1), 51-56.

Mira, Y., Castillo, I. y Marcos, M. (2018). Los medios de enseñanza: una alternativa para el desarrollo de la educación. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2018(4), 1-21.

Ortiz, E. y Mariño, M. (2014). Una comprensión epistemológica de la psicopedagogía. Revista de epistemología de ciencias sociales, (49), 22-30.

Rodríguez, R. (2018). Los retos de la Pedagogía y psicopedagogía, al descubierto. Colegio de pedagogos de Catalunya, educaweb. Recuperado de: https://www.educaweb.com/noticia/2018/05/03/retos-pedagogia-psicopedago gia-descubierto-18438a-

Rojas, V. y Estévez, M. (2017). Reflexiones acerca de la formación psicopedagógica del estudiante de educación inicial en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 9(2), 44-49.

Rojas, V., Estévez, M. y Domínguez, Y. (2018). La formación psicopedagógica del docente como ámbito profesional. Revista Conrado, 14(62), 266-271.

Sarasa, M. (2015). La pedagogía en las carreras de ciencias médicas, Revista de Educación Médica del Centro, 7(1), 193-213.

Sixto, F. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades profesionales en la especialidad de oftalmología. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Médicas, Pinar del Río, Cuba.

Urra, M. y Sandoval, B. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Revista Investigación en Educación Médica, 6(2), 119-125.

Vallejo, A. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Revista Educación Médica Superior, 34(2), 1579-1599.

Published

2021-11-29

How to Cite

Rodríguez Matos, A. de los Ángeles ., Puig Martínez, R. A., & Padrón Álvarez, A. . (2021). DIDACTIC PROPOSAL FOR HIGHER EDUCATION FROM A PSYCHO-PEDAGOGICAL CONCEPTION: PROPUESTA DIDÁCTICA DESDE UNA CONCEPCIÓN PSICOPEDAGÓGICA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 149–164. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1242

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos