ANALYSIS OF THE IMPACT OF THE MASSIVE USE OF TELE-EDUCATION ON THE LEARNING OF FIRST GRADE STUDENTS
Impact of the massive use of tele-education on learning
Keywords:
Tele-education; Emotional intelligence; Learning; Technology; Social environment.Abstract
The present research work aims to analyze how the impact caused by the massive use of tele-education in first grade students of the EGB of the Víctor Emilio Estrada Educational Unit influences learning, through a questionnaire that can determine the level of satisfaction that students have regarding the virtual modality. For this reason, the methodology of this research to be carried out has a quantitative approach, with a non-experimental research design and with a type of exploratory study. The sample to be considered is 38 students from the first year of Basic General Education of the Víctor Emilio Estrada Educational Unit, which will be chosen intentionally; Regarding the data collection techniques and instruments, the following will be used: the questionnaire, which is made up of a set of dichotomous questions that allow the data to be obtained and recorded for subsequent analysis. After obtaining the results, they will be processed in the SPSS program, which will obtain the respective tables and graphs.
References
Argandoña, M, et al. (2020). La educación en tiempos de pandemia. Un reto psicopedagógico para el docente. Polo del conocimiento. 5(47). pp. 819-848. Recuperado de: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/1553/2911
Carchipulla, E. y Peralta, R. (2018). “Tele-Educación como servicio (TEaaS) Proyecto integrador Dentalav alojado en la nube pública de Microsoft Azure”. Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca. Ecuador. Recuperado de: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/16240/1/UPS-CT007891.pdf
Castro, M. (2019). Ambientes de aprendizaje. Sophia. 15(2). Pp. 40-54. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v15n2/1794-8932-sph-15-02-00040.pdf
CEPAL, UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904
Chandi, K y Osorio, J. (2015). Motivación para el aprendizaje en estudiantes de la Universidad de Cuenca. Universidad de Cuenca. Recuperado de: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/23533/1/tesis.pdf
Criollo, H. (2017). El uso de las TIC como factor de generación de aprendizajes significativos de la historia y las ciencias sociales, con estudiantes del segundo año de BGU, en la unidad educativa "Eloy Alfaro” de santo domingo. Pontificia Universidad Católica Del Ecuador-Matriz, Ecuador. Recuperado de: http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/13539/TESIS%2023%20DE%20FEBRERO%202017%20-%20copia%203.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García, F, et al. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: Un estudio comparado. Revista Electrónica “Actualidades investigativas en Educación”. 3(15). pp. 1-26. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347019.pdf
Garcés, L, et al. (2018). El aprendizaje significativo y su relación con los estilos de aprendizaje. Revista digital. Recuperado de: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/anales/article/view/1871/1769
Medina, M. y Tapia, M. (2017). El aprendizaje basado en proyectos una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. Revista de la facultad de cultura física de la Universidad de Granma. 14(46). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6220162
MINEDUC. (2016). Currículo Educación General Básica Preparatoria. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/08/EGB-Preparatoria.pdf
MINEDUC. (2020). Aprendo desde casa. Recuperado de: https://recursos2.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2020/06/Gui%CC%81a-para-estudiantes-y-familias-de-E.-Inicial-RC.pdf
Olivo, S et al. (2018). Manejo de las emociones negativas desde el aula: un reto para el equilibrio, salud y conocimiento. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín. Venezuela. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6865950.pdf
Pulido, F. y Herrera, F. (2017). Influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Ciencias Psicológicas, 11(1), 29-39. doi: 10.22235/cp.v11i2.1344
Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos. 6(12). Recuperado de: https://www.camjol.info/index.php/multiensayos/article/view/10117/11795
Salazar, R. (2018). TIC y emociones en la educación infantil: Una propuesta didáctica. Universidad Internacional de la Rioja. España. Recuperado de: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6803/SALAZAR%20FERNANDEZ%20ROSA%20MARIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sanipatín, W. (2017). Servicio de tele-educación para la modalidad semipresencial del “Instituto Técnico Imbabura”. Universidad Regional Autónoma De Los Andes “Uniandes”. Ecuador. Recuperado de: http://45.238.216.28/bitstream/123456789/6971/1/PIUISIS011-2017.pdf
Tapia, et al Chicaiza (2020). Educación Virtual. Revista Cognosis. Vol. 5. Recuperado de: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2493/3071.
Villao, M. (2019). El uso de las tecnologías y su incidencia en el área psicosocial en los estudiantes de 9no EGB de la unidad educativa particular instituto británico del año lectivo 2018 – 2019. Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. Ecuador. Recuperado de: http://repositorio.ulvr.edu.ec/bitstream/44000/3020/1/T-ULVR-2665.pdf
Zevallos, B. (2018). Aplicación de las TIC en niños de Educación Inicial. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle “Alma Mater del Magisterio Nacional”. Recuperado de: https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/2706/M025_45236565T.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2021 Roberto Lorenzo Benítez, Karina Belén Cedeño Vera, María José Pérez Cárdenas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.