THE INFANTILE AND JUVENILE LITERATURE. THEORETICAL APPROACHES FOR THEIR STUDY IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL

Authors

  • María Caridad Sao Rodríguez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Literature; Infantile and Juvenile literature

Abstract

The theoretical aproximamiento to authors' definitions that have gone into in the study of the Infantile and Juvenile Literature from the educational contexts, provides this inquiry of a conceptual body for an investigation on the topic in the higher education. The up-to-date bibliographical revision allows the summary of definitions, outlining as problem which the main theoretical budgets are on the Infantile and Juvenile Literature. The inquiries allowed us to know that one of their best moments crosses, they are more and more numerous the public institutions and the private organisms, foundations, editorial groups, investigation departments, universities that are implied actively in these studies. It is observed that it possesses characteristic that don't have other text types: image or illustrations, the used language, the structure of the compositions and the public also differs of the rest, for what his study should be conceived from these budgets.

Author Biography

María Caridad Sao Rodríguez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Estudios Socioculturales, Máster en Desarrollo Cultural Comunitario, profesor Instructor.

References

Libros:

Mendoza Fillola, A. (2001). “El intertexto lector”, El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Cuenca: Publicaciones Universidad Castilla-La Mancha.

Rico, L. (1986). Castillos de arena. Ensayo sobre literatura infantil. Madrid: Editorial Alhambra.

Revistas:

Cerrillo Torremocha, P. C.; Sánchez, A. (2006). Literatura con mayúsculas, Ocatedros, 2, p. 7-21.

Cifo González, M. (2010) Aproximación a la literatura infantil, Didáctica de la Lengua y la Literatura, Facultad de Educación. Universidad de Murcia.

Colomer, T. (2001). La enseñanza de la literatura como construcción del

sentido, Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 22 (4), p.124.

Dueñas Lorente, J.D. (2013). La educación literaria. Revisión teórica y perspectivas de futuro, Didáctica, lengua y literatura, Universidad de Zaragoza. Vol. 25 p. 135-156.

Guerrero Guadarrama, L. (2010). Nuevos rumbos en la crítica de la literatura infantil y juvenil, Universidad Iberoamericana, México.

Fuentes electrónicas:

Brune, J. (1998). La teoría del desarrollo como cultura, Repositorio del Observatorio

Latinoamericano de Gestión Cultural. Recuperado de: http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/188

Mendoza Fillola A. (2008), Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Universidad de Barcelona. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc5h7z4

Teoría literaria: literatura infantil y juvenil, bibliografía (2011). A leer/ ibby México. Guía de libros recomendados para niños y jóvenes 2011, México: Asociación para Leer, Escuchar, Escribir y Recrear, http://teorialiteraria.filos.unam.mx/lit_infantil_y_juvenil/referencias_generales-bibliografia/

Tesis

Andrade Benavides, D (2016). ¿Qué cuentos contamos? Análisis de literatura infantil desde una perspectiva de género en bibliotecas públicas. Tesis de Maestría en Ciencias Sociales, mención Sociología de la Modernización, Universidad de Chile.

Published

2021-10-29

How to Cite

Sao Rodríguez, M. C. . (2021). THE INFANTILE AND JUVENILE LITERATURE. THEORETICAL APPROACHES FOR THEIR STUDY IN THE EDUCATIONAL CONTEXT : LA LITERATURA INFANTIL Y JUVENIL. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 169–177. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1216

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos