THE INTERDISCIPLINE AS AN APPROACH FOR THE CONSTRUCTION OF COMPETENCES AT A UNIVERSITY LEVEL
Keywords:
interdisciplinary, approach, competence, constructionAbstract
This work is presented to the international academic community for an interdisciplinary space, a meta-area named Scientific Expression, for the first five semesters and with the character of the traditional discipline within curriculum of engineers. Its purpose is to foster reflexing and critics in knowledge acquisition and to promote and investigative attitude while the concepts of the own engineers are reconstructed in a process oriented towards the construction and learning competences. This project has been applied for two year in the Faculty of system Engineer from the San Buenaventura University, in Cali, and it is one of the cornerstones in the transition of an integrated curriculum. This proposal was generated as a product of an investigation in the classroom and it takes as a point of departure the conviction that only going forward the traditional discipline and creating meta-areas from the problemizing universal knowledge approach, belonging to the medium and to the problem the individual faces. Then, the university can assume in a competitive way the challenge that is faced when going forward the professionalizing function to the production of knowledge.
References
AUSUBEL, D.; Novak, J.D.; y HANESIAN, H. Psicología Educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Editorial Trillas, 1983.
BRIGGS, J. Y PEAT, F.D. Espejo y reflejo: Guía Ilustrada de la Teoría del Caos y de la Ciencia de la Totalidad. Barcelona: Editorial GEDISA, 1992. BODNER, G.M. (Constructivism: A theory of Knowledge. Journal Of Chemical Education 63(19, 873.878). 1986. BORRAS, Isabel. Enseñanza y Aprendizaje con la Intenet: Una aproximación crítica. San Diego State University, (E.E.U.U.)
CARRERA, Dolors. Telemática y Educación. Conclusiones del Taller de Educación Maig´98 y primer Congreso sobre publicación Electrónica. Documento http://www.ucm.es/OTROS/especulo/numero8/dcarrera.html CHOMSKY, N. Reflexiones sobre el lenguaje. Barcelona: Planeta. 1985
GARCIA-VERA y otros. Naturaleza de la Reflexión vía Internet y su valor en la formación del profesorado. Vi Jornadas Universitarais de Tecnmología Educativa. Documento http://www.ull.es/congresos/tecneduc/Bautista.html GALLEGO B, Rómulo. Competencias Cognitivas. Un enfoque epistemológico, pedagógico y didáctico. Santafé de Bogotá. Cooperativa Editorial Magisterio. 1999. ___________________. Aprendibilidad-enseñabilidad-educabilidad: Una discusión. Santafé de Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional 1999. KAHN, P. y FRIEDMAN, A. Control and Power en Educational Computing. Paper presented at the Annual Meeting of de American Educational reserch Association. (ERIC Document Reproduction Service No.ED360 947) LÓPEZ, J., Nelson E. Retos para la Construcción Curricular. De la certeza al Paradigma de la Incertidumbre Creativa. Colección Mesa Redonda. Santafe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio., 1996. MANTILLA, M.; DE ZUBIRÍA, M.; CEID. Las pruebas de Estado y la Evaluación por competencias. En: Educación y Cultura. No. 56, 7-20, Bogotá: CEID_FECODE, 2001. MORIN, E. El Método. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Editorial Cátedra, 1986.
SALINAS, Jesús M. Telemática y educación: Expectativas y Desafíos. Universidad de las Islas baleares. Documento http://www.doe.d5.ub.es/te/any96/salinas_chile/ RAMÍREZ, Renato. Tesis Pedagógicas y Metodológicas. Cali, Universidad del Valle, 1.997 UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA. Taller sobre Evaluación de Competencias básicas. Memorias. Editor Manuel Bogoya Maldonado. Santafé de Bogotá. Septiembre 1999. STARICO, Mabel. Los proyectos en el Aula. Hacia un Aprendizaje Significativo en la EGB. Buenos Aires. Editorial Magisterio del río de la Plata. 1996. TORRADO, M.C. De la Evaluación de actitudes a la evaluación de Competencias. Serie Investigación y Evaluación Educativa. No. 8 Santafé de Bogotá. D.C.SNP-ICFES VIGOTSKY, Lew. Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires. Editorial Lautara. 1964. _______________. Mind in Society. Cambridge: Harvard University Press. 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Nydia Margot Caicedo Cuenca; admin admin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.