EDUCATIONAL GUIDANCE PROPOSAL TO SATISFY DIVERSITY FROM THE MAIN NEEDS OF STUDENTS IN THE PEDAGOGY-PSYCHOLOGY CAREER

LA ORIENTACIÓN EDUCATIVA EN LA CARRERA PEDAGOGÍA-PSICOLOGÍA

Authors

  • Susana Almaguer Rodríguez Profesional
  • Yicel Rangel Almaguer Órgano de Investigación Criminal y de Operaciones de Ciego de Ávila
  • Mariluz de la Caridad Fuentes Morales Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

Orientación educativa, necesidades.

Abstract

The research is proposes a methodology of orientation educational for the teachers of the career pedagogia-psychology of blind of avila that contribute to the welfare of the students since of knowledge of its needs. For the implementation of the methodology is enables them initially to the teachers of the career in the art of the orientation. The methodology consists of three stages the first is the creation of preconditions and diagnostic of the needs fundamental of student. The second phase is of planning where is reports the proposal of orientation educational and the problematic to the that is them will give treatment. In the phase three of execution is implements the same and is evaluates systematically.

Author Biographies

Yicel Rangel Almaguer, Órgano de Investigación Criminal y de Operaciones de Ciego de Ávila

Master en Ciencias de la Educación Especial. Licenciada en Psicología.

Mariluz de la Caridad Fuentes Morales, Universidad de Ciego de Ávila

Master en Ciencias de la Educación Superior. Licenciada en Educación, Especialidad Educción Primaria. Profesora Auxiliar de la Disciplina Formación Pedagógica General

References

Blanco, A. y Recarey, S. (1999). La profesionalización del maestro desde sus funciones fundamentales, algunos apuntes para su comprensión. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

Calviño, M. (2005). Orientación Psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. Editorial Félix Varela. Habana, Cuba.

Gonzalez, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, 22(1).

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396. https://doi.org/10.1037/h0054346

Motivación humana. (s.f.). Jerarquía de las necesidades según Maslow. https://sites.google.com/site/automotivacionlaboral/jerarquia-de-las-necesidades-segun-maslow

Pérez, M; Bermúdez, R; Acosta, M & Barrera, M. (2004). La personalidad: su diagnóstico y su desarrollo. Ciudad de Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Recarey, S. y Rodríguez, M. (2007). Texto básico para la asignatura orientación educativa I. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Published

2021-11-29 — Updated on 2021-11-29

Versions

How to Cite

Almaguer Rodríguez, S., Rangel Almaguer, Y., & Fuentes Morales, M. de la C. . (2021). EDUCATIONAL GUIDANCE PROPOSAL TO SATISFY DIVERSITY FROM THE MAIN NEEDS OF STUDENTS IN THE PEDAGOGY-PSYCHOLOGY CAREER: LA ORIENTACIÓN EDUCATIVA EN LA CARRERA PEDAGOGÍA-PSICOLOGÍA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 12–21. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1198

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos