TEACHER PREPARATION FOR ATTENTION DISCIPLINE PROBLEMS IN HIGH SCHOOL EDUCATION LEVEL

LOS DOCENTES Y LA ATENCIÓN DE LOS PROBLEMAS DE DISCIPLINA

Authors

  • Rosalba Dieguez Broche Universidad
  • Marlenys Calderón Rico Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”
  • Elizabeth Valdivia Núrquez Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Abstract

School discipline represents a matter of great significance in educative process, which is carried out in education institutions. Discipline constitutes the main cause to accomplish the goals of planned activities in the pedagogical professional work of teaching. Owing to the fact that adolescence is a stage of sudden change and emotional instability where group influence can cause discipline problems, it was possible to state as objective: to determine the need of training teachers to fulfill discipline problems in High School education level. As a result of diagnosis carried out, it permitted us to know that there is motivation of teachers to receive training to pay effectively attention to school indiscipline, there are limitations in theoretical knowledge about the subject, deficiencies in skills to apply the knowledge they have as well as the assumption of authoritarian patterns to have school indiscipline under control. It is proponed a workshop system which allows compensating the insufficient training of teachers.

Author Biographies

Marlenys Calderón Rico, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Marleneys Calderón Rico. Profesora Titular.

Elizabeth Valdivia Núrquez, Universidad de Ciego de Ávila “Máximo Gómez Báez”

Profesora Asistente.

References

Acevedo, M. (2005). La indisciplina de alumnos y alumnas del ciclo de educación básica de los establecimientos oficiales y privados de la cabecera departamental de Zacapa (Trabajo de Diploma). Universidad San Carlos de Guatemala, Guatemala.

Agnew, R. (1974). Discipline follow the yellow brick road. New York: En Nea Journal.

Bandura, A., y Walters, H. (1963). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza.

Bombino, L., y Jiménez, C. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Atalante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (2019).

Ferreyra, S. (2008). Estrategias para fomentar la disciplina en educación primaria (Trabajo de Diploma). Universidad Pedagógica Nacional Unidad Ajusco, D.F, México.

Ministerio de Educación. (2006). Proyecto de Escuela Secundaria Básica. Recuperado de https://educaciones.cubaeduca.cu/media/educaciones.cubaeduca.cu/medias/pdf/985.pdf

Ministerio de Educación. (2014). Secundaria Básica/Ministerio de Educación de la República de Cuba. Recuperado de https://www.mined.gob.cu/secundaria-básica/secundaria-básica/

Paz, I., et al. (2011). Formando al educador del siglo XXI. Reflexiones, experiencias y propuestas pedagógicas. Curso 68. La Habana: Editorial Educación Cubana.

Roque, E., Guirado, V., y Rey, C. (2020). La preparación docente para la atención a los sistemas preferenciales de comunicación en la infancia prescolar. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 5 (Edición Monográfico Especial), 294-303.

Sosa, I. (2005). Programa psicopedagógico para la preparación del Profesor General Integral de Secundaria Básica para atender a los adolescentes con trastornos de conducta (Tesis de maestría). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.

Tanner, L. N. (1980). La disciplina en la enseñanza y aprendizaje. México: Interamericana.

Published

2021-10-29

How to Cite

Dieguez Broche, R., Calderón Rico, M., & Valdivia Núrquez, E. . (2021). TEACHER PREPARATION FOR ATTENTION DISCIPLINE PROBLEMS IN HIGH SCHOOL EDUCATION LEVEL: LOS DOCENTES Y LA ATENCIÓN DE LOS PROBLEMAS DE DISCIPLINA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(4), 82–93. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1189

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)