CONCEPTION OF INTEGRATION OF EDUCATIONAL INFLUENCES OF SOCIO-COMMUNITARY ORGANIZATIONS, FOR THE INTEGRAL TRAINING OF PRE-UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Lourdes Teresa Santiesteban Cecilio
  • Celia Díaz Cantillo
  • Hernán Feria Ávila

Keywords:

Comprehensive training; educational influences; socio-communitary organizations

Abstract

The transformations of Pre-University Education, since 2014, propose changes in its educational model. It is about perfecting the work done, based on new concepts that correspond to the insertion of students into social life. Despite what has been done, deficiencies have been found in the relationship of the pre-university institution with the socio-community organizations. The work is aimed at the development of a pedagogical conception of integration of educational influences that, together with the principle of educational responsibility and co-responsibility, dynamize the actions of socio-community organizations in the educational institution as a way that favored in practice, the comprehensive training of the students of the IPU Francisco Muñoz Rubalcava. The scientific novelty lies in the integration of the educational influences of the socio-community organizations to the pre-university institution, in keeping with the new model of said institution. The presentation is the result of a doctoral thesis sponsored by the research project Quality educational care for adolescent children and young people.

Author Biographies

Lourdes Teresa Santiesteban Cecilio

Profesora Auxiliar. Máster en Educación. Profesora departamento de Pedagogía Psicología, Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Las Tunas.

Celia Díaz Cantillo

Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Vicedecana de Investigación y Posgrado, Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Las Tunas.

Hernán Feria Ávila

Profesor Titular. Profesor Emérito. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente-investigador del Centro de Estudios Pedagógicos, Universidad de Las Tunas

References

Buenavilla, R. (2012). Influencias Educativas: factores objetivos y subjetivos. Dialéctica de su desarrollo [CD-ROM]. UCP, La Habana.

Cecilio, A. (2018). Espacio socioeducativo. Recuperado de Espaciossocioeducativos.Blogspot.com. Argentina. https.://.www.eoi.es. /Blog spot

Couceiro, A. (2015). La ciencia en función del trabajo comunitario. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Reyes, J. I. (2014). Retos de la Pedagogía en las transformaciones educacionales de Las Tunas. Conferencia en Congreso Internacional de Pedagogía. La Habana.

Ministerio de Educación (Mined). (2017). Plan de estudios provisional de Educación Preuniversitaria [CD-ROM]. La Habana.

Mota, Y. (2018). La formación del docente en el rol social para la integración de familias, escuela y comunidad en el nivel educación primaria venezolana. (Tesis de Doctorado). La Habana.

Santiesteban, L. (2018). Papel de las agencias y agentes sociales en la formación de la personalidad de los estudiantes de Preuniversitario. En Cognosis: Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Vol.III(3). Recuperado de http://revistas.utm. Edu.ec/index.php/cognosis

Santiesteban, L., Díaz, C. y Feria, H. (2018). Influencias de las organizaciones sociocomunitarias, en la formación de la personalidad de los estudiantes de Preuniversitario. Opuntia Brava, 10(2), pp. 144-154. Recuperado de http://opuntiabrava.ult. Edu.cu/index. php/opuntiabrava/article/view/94

Valle, A. (2014). La investigación pedagógica. Otra mirada. Resumen de los antecedentes, fundamentos, aportes de Vázquez, O. (2014). Fundamentación filosófica sobre la integración de los contenidos. Recuperado de http://www.Ilustrados.com//fundamentación–filosófica-sobre-Integración

Published

2019-12-31

How to Cite

Santiesteban Cecilio, L. T. ., Díaz Cantillo, C. ., & Feria Ávila, H. . (2019). CONCEPTION OF INTEGRATION OF EDUCATIONAL INFLUENCES OF SOCIO-COMMUNITARY ORGANIZATIONS, FOR THE INTEGRAL TRAINING OF PRE-UNIVERSITY STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(6), 259–276. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1096

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial