SOCIOCULTURAL PROJECT THAT FAVORS THE CHANGE AND DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY OF SOCIAL GROUPS IN THE SOCUCHO-LA LLANITA COMMUNITY
Keywords:
Sociocultural project; Personality; environmental psychology; Popular Environmental Education; Community environmental culture.Abstract
Sociocultural projects promote the conscious action of social groups, as protagonists of the transformation and solution of environmental problems that affect coastal ecosystems, and with it, human survival. The work aims to present the main elements of the sociocultural project to develop environmental culture in the Socucho-La Llanita community, which favors the change and development of the personality of social groups. Various sociocultural projects and scientific investigations that have taken into account the interaction of man with her socio-historical-concrete context are taken as reference. The methodology is used for community sociocultural work and the design, evaluation and systematization of community sociocultural transformation projects; methodologies that guide the research and the structure of the project that allows organizing the action plan to be developed. Different methods and techniques were used in the research, among which stand out: the historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction, scientific observation, consultation with specialists, critical analysis of sources, the interview, survey, completion of sentences , the ten wishes technique and the SWOT matrix. The project achieves, as a result, the formation and development of the community's environmental culture, which favors the change and development of the personality of these social groups, so that each individual is capable of consciously influencing the reality that surrounds them, transforming it, and transform yourself.
References
Ander-Egg, E. y Aguilar, M. J. (2011). Como elaborar un proyecto. Síntesis de Ander-Egg. Recuperado de https://es.slideshare.net/andreagrelo/cmo-hacer-un-proyecto-sntesis-de-ander-egg
Carriera, J. (Compiladora). (2010). La gestión de proyectos socioculturales. Una aproximación desde sus dimensiones. Selección de lecturas.
Díaz, A. L. (2015). La Educación Ambiental. Una oportunidad para el desarrollo sostenible desde la Metodología de la Educación Popular. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/12/educacion-popular.html
Fernández, L. (2003). La Personalidad. Algunos presupuestos para su estudio. En Castellanos (Ed.). Psicología. Selección de Textos. La Habana: Editorial Félix Valera.
Fowler, V. (2020, mayo, 18). Mini-diccionario (para el mundo de hoy). Periódico Granma. p. 8. En cubadebate. Recuperado en http://www.cubadebate.cu/noticias/2020/05/18/que-trae-la-prensa-cubana-lunes-18-de-mayo-de-2020/#.Xt0bXm5FzIU
Macías, R. (2013). Diseño, evaluación y sistematización de proyectos de transformación sociocultural comunitaria. Gestión de proyectos de transformación sociocultural comunitaria. Dialnet 4 Extra 6, 82-102. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6720174
Macías, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario: Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Las Tunas. Cuba: Editorial Academia Universitaria (Edacun).
Ministerio de Ciencia, tecnología y Medio Ambiente - CITMA. (2016). Estrategia Ambiental Nacional. República de Cuba. 2016/2020. Recuperado de http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf
Parra, I., et al., (2015). Impacto medioambiental del proyecto “Boquerón, un espacio azul para la cultura” en Puerto Padre. Ciencia en su PC, 2, 56-64. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181339920005.pdf
Peña, L. C. (2015). “Arenas Blanca” proyecto sociocultural para la gestión de la formación y desarrollo de la cultura ambiental en la comunidad de la playa Socucho-La Llanita. (Tesis de Maestría inédita). Universidad Las Tunas. Las Tunas.
Peña, L. C. (2018). Resultados del Diagnóstico Sociocultural de la Cultura Ambiental de la comunidad Socucho-La Llanita. Dialnet 9 Extra 5 (Edición Especial), pp. 179-192. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6620760
Pérez, C. J. y Pérez, A. (2016). La educación ambiental para el desarrollo sostenible del estudiante en formación inicial de la carrera Educación Laboral-Informática. Opuntia Brava (8)1, pp. 78-86.
Santiesteban, E. (2014). Metodología de la Investigación Científica. Editorial Academia Universitaria (Edacun). Las Tunas.
Tserej, O. N. y Febles, M. M. (2015). La escuela cubana como contexto para el correcto desarrollo de la percepción ambiental. Revista Complutense de Educación (26)1, pp. 31-46. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/42335
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Carlos Peña Santiesteban, Yosmara Massó Labrada, Yinet Rojas Peña
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.