SOCIOCULTURAL PROJECT THAT FAVORS THE CHANGE AND DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY OF SOCIAL GROUPS IN THE SOCUCHO-LA LLANITA COMMUNITY

Authors

  • Luis Carlos Peña Santiesteban Universidad de Las Tunas
  • Yosmara Massó Labrada Universidad de Las Tunas. 
  • Yinet Rojas Peña Universidad de Las Tunas. 

Keywords:

Sociocultural project; Personality; environmental psychology; Popular Environmental Education; Community environmental culture.

Abstract

Sociocultural projects promote the conscious action of social groups, as protagonists of the transformation and solution of environmental problems that affect coastal ecosystems, and with it, human survival. The work aims to present the main elements of the sociocultural project to develop environmental culture in the Socucho-La Llanita community, which favors the change and development of the personality of social groups. Various sociocultural projects and scientific investigations that have taken into account the interaction of man with her socio-historical-concrete context are taken as reference. The methodology is used for community sociocultural work and the design, evaluation and systematization of community sociocultural transformation projects; methodologies that guide the research and the structure of the project that allows organizing the action plan to be developed. Different methods and techniques were used in the research, among which stand out: the historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction, scientific observation, consultation with specialists, critical analysis of sources, the interview, survey, completion of sentences , the ten wishes technique and the SWOT matrix. The project achieves, as a result, the formation and development of the community's environmental culture, which favors the change and development of the personality of these social groups, so that each individual is capable of consciously influencing the reality that surrounds them, transforming it, and transform yourself.

Author Biographies

Luis Carlos Peña Santiesteban, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Psicología. Máster en Ciencias en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesor Asistente. Centro Universitario Municipal Puerto Padre. 

Yosmara Massó Labrada, Universidad de Las Tunas. 

Licenciada en psicología. Profesora Asistente. Centro Universitario Municipal Puerto Padre. 

Yinet Rojas Peña, Universidad de Las Tunas. 

Licenciada en Historia. Profesora Instructor. Centro Universitario Municipal Puerto Padre. 

References

Ander-Egg, E. y Aguilar, M. J. (2011). Como elaborar un proyecto. Síntesis de Ander-Egg. Recuperado de https://es.slideshare.net/andreagrelo/cmo-hacer-un-proyecto-sntesis-de-ander-egg

Carriera, J. (Compiladora). (2010). La gestión de proyectos socioculturales. Una aproximación desde sus dimensiones. Selección de lecturas.

Díaz, A. L. (2015). La Educación Ambiental. Una oportunidad para el desarrollo sostenible desde la Metodología de la Educación Popular. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2015/12/educacion-popular.html

Fernández, L. (2003). La Personalidad. Algunos presupuestos para su estudio. En Castellanos (Ed.). Psicología. Selección de Textos. La Habana: Editorial Félix Valera.

Fowler, V. (2020, mayo, 18). Mini-diccionario (para el mundo de hoy). Periódico Granma. p. 8. En cubadebate. Recuperado en http://www.cubadebate.cu/noticias/2020/05/18/que-trae-la-prensa-cubana-lunes-18-de-mayo-de-2020/#.Xt0bXm5FzIU

Macías, R. (2013). Diseño, evaluación y sistematización de proyectos de transformación sociocultural comunitaria. Gestión de proyectos de transformación sociocultural comunitaria. Dialnet 4 Extra 6, 82-102. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6720174

Macías, R. (2014). El trabajo sociocultural comunitario: Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Las Tunas. Cuba: Editorial Academia Universitaria (Edacun).

Ministerio de Ciencia, tecnología y Medio Ambiente - CITMA. (2016). Estrategia Ambiental Nacional. República de Cuba. 2016/2020. Recuperado de http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf

Parra, I., et al., (2015). Impacto medioambiental del proyecto “Boquerón, un espacio azul para la cultura” en Puerto Padre. Ciencia en su PC, 2, 56-64. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181339920005.pdf

Peña, L. C. (2015). “Arenas Blanca” proyecto sociocultural para la gestión de la formación y desarrollo de la cultura ambiental en la comunidad de la playa Socucho-La Llanita. (Tesis de Maestría inédita). Universidad Las Tunas. Las Tunas.

Peña, L. C. (2018). Resultados del Diagnóstico Sociocultural de la Cultura Ambiental de la comunidad Socucho-La Llanita. Dialnet 9 Extra 5 (Edición Especial), pp. 179-192. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6620760

Pérez, C. J. y Pérez, A. (2016). La educación ambiental para el desarrollo sostenible del estudiante en formación inicial de la carrera Educación Laboral-Informática. Opuntia Brava (8)1, pp. 78-86.

Santiesteban, E. (2014). Metodología de la Investigación Científica. Editorial Academia Universitaria (Edacun). Las Tunas.

Tserej, O. N. y Febles, M. M. (2015). La escuela cubana como contexto para el correcto desarrollo de la percepción ambiental. Revista Complutense de Educación (26)1, pp. 31-46. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/42335

Published

2020-12-07

How to Cite

Peña Santiesteban, L. C. ., Massó Labrada, Y. ., & Rojas Peña, Y. . (2020). SOCIOCULTURAL PROJECT THAT FAVORS THE CHANGE AND DEVELOPMENT OF THE PERSONALITY OF SOCIAL GROUPS IN THE SOCUCHO-LA LLANITA COMMUNITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(4), 228–245. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1069

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos