INTRODUCTION TO THE STUDY OF DEMOGRAPHY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

  • Maikel J. Núñez Segura Universidad Las Tunas.
  • Javier Alejandro Pérez Rivero Universidad de Las Tunas.

Keywords:

Identity; tobacco industry, Cuba, history Teaching and learning process

Abstract

This article refers to the need of addressing the content related to the history of the tobacco industry in Cuba, its function in the process of shaping the Cuban nationality and identity, as well as the role played by tobacco workers in the revolutionary process. In the same way, the work focus the didactic ways to take advantage of these potentialities to explain and comprehend a history of all edges of human development, as a contribution to the knowledge of our homeland´s historical evolution and  the one obtained by the current society. It is proposed a system of activities within the teaching-learning process of the History of Cuba.

Author Biographies

Maikel J. Núñez Segura, Universidad Las Tunas.

Licenciado en Educación especialidad Marxismo leninismo e Historia.

Javier Alejandro Pérez Rivero, Universidad de Las Tunas.

Estudiante de la carrera Marxismo-Leninismo e Historia de la Universidad de Las Tunas.

References

Álvarez, C. (2004). Epistemología del caos, Cochabamba, Ed. KIPUS.

Álvarez, R. M. (1998). Historia-estudiante-sociedad. En Educación No. 95. septiembre-diciembre. __ La Habana.

Álvarez, R. M y Díaz Pendás, H. (1978). Metodología de la enseñanza de la Historia. Tomo I y II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Reyes, J. I (2001). Acerca de los problemas teóricos y metodológicos del aprendizaje. Las Tunas. CDIP UCP Las Tunas.

Reyes, J. I y Ángel F. J. (2004). Un enfoque cienciológico de la interrelación Filosofía, Historia y Didáctica de la Historia. Las Tunas. CDIP UCP Pepito Tey.

Reyes, J. I. (1999). La evolución del objeto de estudio de la Historia, las principales corrientes historiográficas y su influencia en la conformación del pensamiento histórico – social del escolar. __ Las Tunas. CDIP UCP “Pepito Tey”.

_______ . (2005). Enseñanza de la Historia en el siglo XXI, La Habana, en Enseñanza de la Historia (lecturas para los docentes), número 1, marzo (en soporte digital), pp. 27-33.

______. (2007). Enseñanza de la Historia para la escuela actual, La Habana, Curso 26 Congreso Internacional Pedagogía 2007. ISBN 959-18-0206-4.

Infante, Y. (2008). Concepción didáctica para el tratamiento a la Historia de las Mujeres en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba en la Educación Secundaria Básica, Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Las Tunas.

Romero, M. (2006). Didáctica de la historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez, MINED. (1989). Programas de Historia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-12-30

How to Cite

Núñez Segura, M. J. ., & Pérez Rivero, J. A. . (2019). INTRODUCTION TO THE STUDY OF DEMOGRAPHY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 130–140. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1042

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial