TOWARDS A PROACTIVE MONITORING OF GRADE REPETITION: AN APPROACH BASED ON MATHEMATICAL EXPECTATION

Authors

  • Pablo Alberto Pérez Gosende Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador

Keywords:

Grade repetition; higher education; probabilities; binomial distribution; mathematical expectation.

Abstract

Great importance has been given to the academic monitoring of students in Ecuadorian universities in order to minimize the dropout and repetition rates. Unfortunately this process is managed in a reactive manner, since it has been prioritized the monitoring to students who have already failed subjects. In this context, the study aims to provide a statistical basis to the process, as a starting point for defining strategies to decrease repetition rates in a proactive way, prioritizing institutional management efforts in those subjects most likely to be repeated. A probabilistic analysis based on the probabilities empirical approach and Bayes Theorem was performed. Then, considering the number of students who repeat courses as a binomial random variable, the mathematical expectation of students that would fail each subject was computed. The procedure was performed in the case of study of the Industrial Engineering career at Universidad Politécnica Salesiana during semester 2014-2015.

Author Biography

Pablo Alberto Pérez Gosende, Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador

Ingeniero. Magister. Coordinador de Investigación de Sede. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Campus Centenario. Sede Guayaquil. Ecuador.

References

Consejo de Evaluación Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2013). Modelo para la evaluación de las carreras presenciales y semi-presenciales de las universidades y escuelas politécnicas del Ecuador. Recuperado 1 de septiembre de 2015, a partir de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wp-content/uploads/2013/10/3-Modelo_generico_carreras_Esquema-Matricial.pdf

González-Fiegehen, L. E. (2006). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En IESALC (Ed.), Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005 (pp. 156-168). Caracas: Metrópolis. Recuperado a partir de http://www.iesalc.unesco.org.ve/index.php?option=com_fabrikyview=detailsyformid=2yrowid=98ylang=es

Martínez-Bencardino, C. (2012). Estadística y muestreo. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Montenegro-López, C. M., y Taco-Casamen, M. B. (2012). Repitencia y deserción de los estudiantes de pregrado de las Facultades de Arquitectura y Administración: carrera de Administración Pública presencial y semi-presencial de la Universidad Central del Ecuador, causas, consecuencias y costos económico financieros. Universidad Central del Ecuador, Quito.

Passailaigue-Baquerizo, R., Amechazurra-Tam, O., y Galarza-López, J. (2014). La deserción y la repitencia en las instituciones de Educación Superior: algunas experiencias investigativas en el Ecuador. Universidad y Sociedad, 6(1), 102-107.

Pérez, S. N., Giuliano, M., Sacerdoti, A., Spositto, O., y Gargano, C. (2013). Abandono y egresos en las carreras de ingeniería de la Universidad Nacional de la Matanza. En Tercera Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior (pp. 1-11). México.

Romero, B., Gómez, S., Vargas, A., Fundora, G., González, V., Hernández, D., y Corona, M. (2009). Estudio sobre las bajas y la repitencia en carreras e Instituciones de Educación Superior seleccionadas del MES. La Habana, Cuba.

Universidad Politécnica Salesiana. (2014). Carta de navegación 2014-2018. Recuperado 5 de septiembre de 2015, a partir de http://www.ups.edu.ec/documents/10184/20982/Carta+de+navegación+2014-2018/d31d2ceb-d6f4-494f-86f8-0456e084a1f0?version=1.4

Walpole, R., Myers, R., y Myers, S. (2012). Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias. México D. F.: Pearson Educación.

Published

2017-04-17

How to Cite

Pérez Gosende, . P. A. . (2017). TOWARDS A PROACTIVE MONITORING OF GRADE REPETITION: AN APPROACH BASED ON MATHEMATICAL EXPECTATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 213–222. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/618

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones