MODEL FOR THE DYNAMICS OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE INFINITESIMAL CALCULUS IN THE ENGINEERING COURSES CENTRALIZED IN FORMATIVE SYSTEMATIZATION
Keywords:
systematization; learning-teaching; infinitesimal calculus.Abstract
The present inconsistencies in the teaching-learning process of the infinitesimal calculation for engineering careers are favored by an insufficient systematization of the content. To contribute to the solution of this problem we propose a model centered on the formative systematization of the infinitesimal calculus that has to intentionally favor the appropriation of the engineering and mathematical cultures. The search for the theoretical foundations of the model addresses the different concepts, principles and mechanisms that characterize the teaching-learning process of the Infinitesimal Calculus in its nexus with the engineering practice, which leads to develop a formative systematization based on the relationships that are established between the mathematical formalization of spatiotemporal relations, the visual representation of the knowledge of infinitesimal calculus, the engineering application of theoretical resources of the infinitesimal calculation and the application of technological resources of mathematics.
References
Diéguez, R. (2001). Modelo para la dinámica del Proceso Docente Educativo de la Matemática Básica en la carrera de Agronomía. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Fuentes, H. (2000). La Teoría Holística-Configuracional del Proceso Docente Educativo. Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Fuentes, H. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica. Reto actual en la formación de investigadores. Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Fuentes, H. (2009). La Concepción Científica Holística - Configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Laffita, P. (2007). Una alternativa para sistematizar las ejecuciones computarizadas y no computarizadas de las habilidades de la matemática superior en una disciplina docente. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Santiago de Cuba.
Pérez, E. (2009). Sistematizaron lógica del contenido en la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática General. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Ríos, J. y otros (2012). El proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Infinitesimal: una caracterización epistemológica. Pedagógica Universitaria. 4, (17), p. 1-12.
Ríos, J. y otros (2013). El proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Infinitesimal para las carreras de ingeniería: una alternativa de perfeccionamiento. Pedagógica Universitaria. 2, (18), p. 47-57.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Jorge Manuel Ríos Obregón, Regla María Bernal Gutiérrez, Leobel Morell Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.