MODEL FOR THE DYNAMICS OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE INFINITESIMAL CALCULUS IN THE ENGINEERING COURSES CENTRALIZED IN FORMATIVE SYSTEMATIZATION

Authors

  • Jorge Manuel Ríos Obregón Universidad Estatal Amazónica
  • Regla María Bernal Gutiérrez Universidad Estatal Amazónica
  • Leobel Morell Pérez Universidad Estatal Amazónica

Keywords:

systematization; learning-teaching; infinitesimal calculus.

Abstract

The present inconsistencies in the teaching-learning process of the infinitesimal calculation for engineering careers are favored by an insufficient systematization of the content. To contribute to the solution of this problem we propose a model centered on the formative systematization of the infinitesimal calculus that has to intentionally favor the appropriation of the engineering and mathematical cultures. The search for the theoretical foundations of the model addresses the different concepts, principles and mechanisms that characterize the teaching-learning process of the Infinitesimal Calculus in its nexus with the engineering practice, which leads to develop a formative systematization based on the relationships that are established between the mathematical formalization of spatiotemporal relations, the visual representation of the knowledge of infinitesimal calculus, the engineering application of theoretical resources of the infinitesimal calculation and the application of technological resources of mathematics.

Author Biographies

Jorge Manuel Ríos Obregón, Universidad Estatal Amazónica

Licenciado en Matemática. Master en Matemática Aplicada. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente-Investigador de la Universidad Estatal Amazónica. Ecuador.

Regla María Bernal Gutiérrez, Universidad Estatal Amazónica

Ingeniera Química. Master en Nuevas Tecnologías para la Educación. Docente de la Universidad Estatal Amazónica. Ecuador.

Leobel Morell Pérez, Universidad Estatal Amazónica

Licenciado en Pedagogía, especialidad Matemática. Master en Didáctica de la Matemática. Docente de la Universidad Estatal Amazónica. Ecuador.

References

Diéguez, R. (2001). Modelo para la dinámica del Proceso Docente Educativo de la Matemática Básica en la carrera de Agronomía. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Fuentes, H. (2000). La Teoría Holística-Configuracional del Proceso Docente Educativo. Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Fuentes, H. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica. Reto actual en la formación de investigadores. Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Fuentes, H. (2009). La Concepción Científica Holística - Configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Laffita, P. (2007). Una alternativa para sistematizar las ejecuciones computarizadas y no computarizadas de las habilidades de la matemática superior en una disciplina docente. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias. Santiago de Cuba.

Pérez, E. (2009). Sistematizaron lógica del contenido en la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática General. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran". Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Ríos, J. y otros (2012). El proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Infinitesimal: una caracterización epistemológica. Pedagógica Universitaria. 4, (17), p. 1-12.

Ríos, J. y otros (2013). El proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Infinitesimal para las carreras de ingeniería: una alternativa de perfeccionamiento. Pedagógica Universitaria. 2, (18), p. 47-57.

Published

2017-04-17

How to Cite

Ríos Obregón, . J. M. ., Bernal Gutiérrez, R. M., & Morell Pérez, L. (2017). MODEL FOR THE DYNAMICS OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF THE INFINITESIMAL CALCULUS IN THE ENGINEERING COURSES CENTRALIZED IN FORMATIVE SYSTEMATIZATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 49–64. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/607

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones