PORTFOLIO ASSESSMENT IN AN ENGLISH LANGUAGE TEACHING CAREER
Keywords:
Assessment; Portfolio; Holistic preparation.Abstract
The use of portfolio as an authentic means to assess students learning has become an important tool in the teaching practice and, in the preparation of English teachers is not an exception. This article describes the experience of using portfolio with university students on their third year of their career as English Teachers at the Universidad Autónoma de Guerrero, in Acapulco, Mexico. The objective was to assess four areas: a) personal development, b) academic development, c) professional development and d) society commitment. This is an action research study exploring and analyzing through the four areas, the main reflections made by students and what they found more significant after experiencing the portfolio.
References
AAHE (1994). Nine principles of good assessment practice. En Assessment Program
Evaluation. ASHE Readers Series. Pearson Custom Publishing. USA. Barret, B. (2000). The electronic portfolios development process. Arlington Heights, IL:
Skylight training and publishing.
Burke, K. (1997). Designing professional portfolios for change. Thousand Oaks, CA:
Corwin.
Córdoba Gómez F. (2004). La Evaluación de los estudiantes: una discusión abierta.
REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. ISSN: 1681-5653.
Díaz Barriga, F. y Hernández Rojas G. (2000). Estrategias docentes para un
aprendizaje significativo. México, McGraw Hill (Serie Docente del Siglo XXI).
Elliot , J. (1994). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
Giroux, H. (1997). Cruzando límites, trabajadores culturales y políticas educativas.
Barcelona: Paidós.
Johnson, R., Mims-Cox, S., Doyle-Nichols, A. (2006). Developing Portfolios in
Education. A guide to reflection, inquiry and assessment. Sage Publications.
Kerka, S. (1995). Techniques for authentic assessment. Adult Career and vocational
education brief. Disponible en www.cete.org/acve/docgen.asp?tbl+archive&ID+A032.
Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Laertes.
Barcelona.
León Pereira, T. (1997). Indicadores, un mirador para la educación. Colección
construcción y cambio. Editorial Norma.
López, J. A. (1997). Lecturas del curso Desarrollo Organizacional. Universidad de la
Américas-Puebla. México.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la
enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
Senge, P. et al (2000). Schools that Learn: A Fifth Discipline Fieldbook for Educators,
Parents, and Everyone Who Cares about Education. Doubleday, USA.
Stark, J & Thomas A. (1994). Assessment & program evaluation. ASHE Readers Series.
Pearson Custom Publishing. USA.
Stenhouse, L. (1998) La investigación y el desarrollo del currículum (4ª. Ed.) Madrid:
Morata.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1996) Introducción a los métodos cualitativos de
investigación. Barcelona: Paidós.
Wiggings, G. (1999). Educative Assessment. Designing assessments to inform and
improve student performance. San Francisco: Jossey-Bass.
Wolf, K & Dietz, M. (1998). Teaching portfolios: purposes and possibilities. Teacher
education quarterly, pp. 9-22.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Dora María Ocampo Herrera, Sergio Francisco Reyna Pineda, Yolanda Vaca García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.