TEACHER'S ROLE IN THE TEACHING OF LEARNING STRATEGIES

Authors

  • Francisco E. Salcedo Iglesias Departamento Docente-Metodológico. Vice-Rectoría Docente. Universidad de Las Tunas.

Keywords:

Learning strategies; Methods of teaching; Teaching strategies; Teacher’s role.

Abstract

Taking in consideration that the present times and futures claim of a student able to put in practical appropriate strategies to learn that they are the result of conscious, intentional decisions and contextualized of how to proceed to achieve certain learning objective, it is approached in this work the topic of the important professor paper in the teaching of learning strategies by means of their teaching strategies, to analyze how through the own development of their subject and by means of the employment of diverse methods it can reach this end. Documents were analyzed, a bibliographical revision was made, the exhibition of some experiences, valuations and personal reflections that put in evidence a great coincidence among the exposed conceptions about the methods that the professor should use to contribute to the formation of learning strategies in the students. In them they stand out the possibility to follow the recommendations that are derived of the reflections and the experts' experience; the use of questions to guide the student in their reasoning, as well as other forms of help, let us say, the modeling and the training; the reflection to posteriori on the followed process to reach an end and their comparison with those of other people and also the realization of cooperative activities.

Author Biography

Francisco E. Salcedo Iglesias, Departamento Docente-Metodológico. Vice-Rectoría Docente. Universidad de Las Tunas.

Master en Ciencias de la Educación Superior. Profesor Asistente del Departamento Docente Metodológico.

References

Bisaillon, Robert. (1996). La escuela en la encrucijada. El correo de la UNESCO. (abril): pp.24-26. Colectivo de Autores. CEPES. (1995). Los Métodos Participativos: ¿Una nueva concepción de la enseñanza? Universidad de La Habana. CUBA. MINISTERIO DE EDUCACION (SA). Enseñar a los alumnos a trabajar independientemente: tarea de los educadores. MINED. La Habana. Empresa Impresoras Gráficas, 31 p. Chadwick, Clifton, B. (SA) Estrategias cognitivas, metacognición y el uso de microcomputadoras en la Educación, en: La Investigación en las Ciencias Humanas. Fondo Editorial TROPYKOS. Serie Manual Universitario. Coll, Cesar. (1990) “Significado y Sentido en el Aprendizaje Escolar. Reflexiones en torno al Concepto de Aprendizaje Significativo”. En: Aprendizaje Escolar y Construcción del Conocimiento. Paidós, México. Collins, A. y otros. (1991). El aprendizaje cognitivo: la visualización del pensamiento. American Educator. De Corte, E. (1990). El diseño de ambientes de aprendizajes patentes. Segundo Congreso Internacional para la Investigación de la Teoría de la Actividad, Lahti. Díaz Barriga Frida y Aguilar Villalobos, Javier. (1988). Estrategias de aprendizaje para la comprensión de textos académicos en prosa. Perfiles Educativos. (México), No.41-42: pp. 28-41. Fernández, M. (1994). La necesidad pedagógica de una tipología de los aprendizajes. Principio de motivación y atribuciones en: Las tareas de la profesión de enseñar. Siglo Veintiuno de España, Editores S.A. Ginoris Quesada, Oscar. (2009). Fundamentos didácticos de la educación superior cubana (Selección de Lecturas). Editorial Félix Varela, La Habana, _480 p. González Maura, Viviana y otros (1995). Psicología para educadores. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.__ 291 p. González Pacheco, Otmara. (1993). Enseñar a Aprender. Material Base del Curso Pos-evento Pedagogía’93. CEPES-UH, Cuba. Monereo, Carlos y otros. (1995). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Editorial GRAÓ.45 p. Monereo, C. y Pérez C, M. L. (1996). La incidencia de la toma de apuntes sobre el aprendizaje significativo. Un estudio de enseñanza superior. Infancia y Aprendizaje, 73, pp.65-86. Pérez Cabaní, María Luisa. (1995). Cómo y porqué enseñar y aprender estrategias de aprendizaje en la educación universitaria. Informe a la III Jornada de Infancia y Aprendizaje. Marzo, Madrid. 9 p. Pérez Rodríguez, Gastón y Nocedo León, Irma. (1989) Metodología de la Investigación pedagógica y psicológica. Primera parte. Capítulo.4. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Pidkasisti, P.I. (1986). La actividad cognoscitiva independiente de los alumnos en la enseñanza. La Habana. Editorial Pueblo y Educación, 200 p. Quesada, C. Rocío. (1993) ¿Por qué formar profesores en estrategias de aprendizaje? Perfiles Educativos, México. Turner Martí, Lidia. (1989). Se aprende a aprender. Lidia Turner Martí, Justo A. Chávez Rodríguez. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. 63 p. Vigotski, S. (1987). Interrelación entre Enseñanza y Desarrollo en: El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Ciudad Habana.

Published

2020-07-20

How to Cite

Salcedo Iglesias, F. E. . (2020). TEACHER’S ROLE IN THE TEACHING OF LEARNING STRATEGIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(3), 17–28. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/96