PROCEDURES IMPLEMENTED AT PORTOVIEJO HIGH SCHOOL, PROVINCE OF MANABÍ, ECUADOR, FOR THE RESOLUTION OF CONFLICTS BETWEEN STUDENTS OF 3ER BACCALAUREATE YEAR
Keywords:
Conflict resolution; Portoviejo High School; Third baccalaureate`s year teachers.Abstract
The objective of this piece of research is to delve into the procedures implemented for conflict resolutions among students of third baccalaureate year at Portoviejo High School. The study was carried out during several visits to the institution studied in order to know the conflicts between students. Information was collected through free or unstructured observation to determine the causes of conflicts. A questionnaire of multiple answers was applied to a sample of 89 students whose objective was to determine the conflicts between them and how the teachers solve them. A questionnaire was applied to 92 parents to determine the level of knowledge of their sons and daughters conflicts within the school. A questionnaire was applied to 46 teachers in the third baccalaureate year in order to determine if they knew the conflicts between their students. The results revealed that the main generating aspect of conflicts, according to the participants` respondents, is the lack of interpersonal communication and also the teachers resolve conflicts through the expulsion of students during class time instead of having a dialogue with them. The teachers stated that the main causes of conflicts are: inadequate family values, few ethical values, little assertive communication and formation of groups of students that sometimes pursue different ideals. 51% of the parents said they do not know that their sons and daughter have conflicts with their classmates. It is concluded that a healthy family life based on values and attention to the adolescent and an appropriate teacher training with pedagogical techniques are decisive for the resolution of conflicts.
References
Ander-Egg, Ezequiel. 1995. Diccionario del trabajo social. Lumen. Buenos Aires.
Bonilla, Guido et al. 1998. Conflicto y justicia: Programa de Educación para la
Democracia. Instituto para el Desarrollo de la Democracia Luis Carlos Galán. Bogotá.
Del Río, M. (2013). La educación infantil y organización escolar de 0 a 6 años.
Barcelona, España: Paidotribo.
Escobedo, D. Á. (2015). Violencia y estrés infantil: Está en juego nuestro futuro? Piura:
Acta médica Peruana
Estrada, c. M. (2013). La socialización efectiva en estudiantes. Madrid: Diaz de Santos.
Ferreti, M. F. (2013). Conciliaciones en el colegio. Madrid: Reus. S.A.
Fuquen, A. M. (2012). Los conflictos y las formas alternativas de resolución. Madrid:
Rialto.
González, G. M. (2014). Convivencia escolar y conflicto en el aula: un estudio
descriptivo sobre las relaciones entre jóvenes y profesores de dos liceos de enseñanza
media. Santiago: Universidad de Chile.
González, O. V. (2013). Estrategias de enseñanza aprendizajes. D.F., México: Pax. S.A.
Ministerio de Educación. (2014). Tecnología para la educación. Quito, Pichincha.
Novel, M. G. (2013). Los programas educativos en la resolución de conflictos en el
ámbito sanitario. Propuestas de un modelo. Madrid: Universidad Compútense de
Madrid.
Ogaz, A. L. (2013). Otra lectura del problema educativo. Santiago: Contes, S.A.
Porras, A. J. (2014). La escuela, promotora de la educación para la salud. Madrid,
España: Visión Libros.
Saltos, C. A. (2015). Estudio del impacto de las conductas disruptivas en niños y
niñas. Santiago: Díaz de Santos.
Samiento, S. M. (2015). La enseñanza de las matemáticas y las tic, una estrategia de
formación permanente. La Paz: Universidad.
Valencia, O. A. (2015). La solución de conflictos a través de la mediación en el aula.
Pereira: SAMPEX. S.A.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Luis Alfredo Vera García, José Raymundo Triviño Sabando, Yita Maribel Briones Palacios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.