SOFTCAR, EDUCATIONAL SOFTWARE FOR RELATIONAL CALCULATION AS A SUPPORT FOR THE DATABASE SUBJECT

Authors

  • Angel E. Figueredo León Universidad de Granma
  • Agustín A. Ortíz Díaz Universidad de Granma
  • Elena Martínez Pérez Universidad de Granma
  • Laura Palomino Mariño Universidad de Granma

Keywords:

Database systems; syntactic analyzer; relational calculus.

Abstract

The current paper proposes the study and learning of structured queries language for the relational algebra in data bases. Such research is based on the existing problem in the Information Engineering major at the University of Granma concerning the lack of an educational software to facilitate the students the understanding of such a matter for the Database Systems subject. It is for this reason that the objective of this work is to develop a tool that implements the necessary functions to guarantee the students the knowledge reception and assimilation in an easier and friendlier way. According to a previous study a decision was made to develop such a tool with free software, using Eclipse SDK as IDE and Java as the programming language. For modelling, the Rational Rose case tool is used, and the whole development process is based on the RUP methodology. The above stated resulted in a desktop application that responds to the current problem.

Author Biographies

Angel E. Figueredo León , Universidad de Granma

Máster en Ciencias. Profesor de la Facultad de Ciencias Informáticas, Naturales y Exactas. Universidad de Granma. Cuba

Agustín A. Ortíz Díaz, Universidad de Granma

Doctor en Ciencias. Profesor de la Facultad de Ciencias Informáticas, Naturales y Exactas. Universidad de Granma. Cuba.

Elena Martínez Pérez, Universidad de Granma

Ingeniera. Profesora de la Facultad de Ciencias Informáticas, Naturales y Exactas. Universidad de Granma. Cuba.

Laura Palomino Mariño, Universidad de Granma

Máster en Ciencias. Profesora de la Facultad de Ciencias Informáticas, Naturales y Exactas. Universidad de Granma. Cuba.

References

Aho., A., Sethi., V., & J, U. (1990). Compiladores: principios, técnicas y herramientas.

Blanco, J.E., López, A. y Mengual, S. (2010). Validación mediante método Delphi de un

cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas

con especial atención al Windsurf. ÁGORA, 12(1), 75-96.

Couturejuzón, D. L. (2006). Cumplimiento de los principios didácticos en la utilización

de un software educativo para la educación superior Revista Cubana Educación

Médica Superior, 17(1), 53-57.

García, M. y Suárez, M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la

investigación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39(2), 253–267.

Herrera, E. (1982). Técnicas de Compilación.

Labarre, G., & Valdivia, G. (2006). Principios de la enseñanza de Software Libre. La

Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Mora, K. (1983). Lenguajes de Programación y Técnicas de Compilación.

Toro, M., Corchuelo, R., & Troyano, J. A. (1997). Apuntes de Compiladores.

Vidal, M., Gómez, F., & Ruiz, A. M. (2010). Software educativos Scielo, 24(1), 97-110.

Vivancos, E. (2000). Compiladores I: Una introducción a la fase de análisis.

Published

2018-09-24

How to Cite

Figueredo León , . A. E. ., Ortíz Díaz, A. A., Martínez Pérez, E., & Palomino Mariño, L. (2018). SOFTCAR, EDUCATIONAL SOFTWARE FOR RELATIONAL CALCULATION AS A SUPPORT FOR THE DATABASE SUBJECT . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 145–156. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/779

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos