INTEGRATION OF THE NEW TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: A VISION FROM THE CURRICULAR DESIGN

Authors

  • Paulina Alexandra Arias Arroyo Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Milton Marcelo Merino Zurita Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Keywords:

e-learning; curriculum design; global curriculum; knowledge; interconnection.

Abstract

Within the rapid changes in the digital era, lies the inescapable commitment to education in training new professionals as creative, strategic subjects, with adaptive capacities and social coexistence, enabling them to meet the challenges of the knowledge society with solvency and pertinence. This essay is addressed in the first instance, a historical overview of how e-learning has evolved to, from understanding their origins, contextualize it in the present age, and thus understand its influence in education. In a second section, it is mentioned the need to take as a starting point a view from the curriculum design, with a perspective of integration of the various concepts exposed through history, that allows assume this design holistically, to turn it into a concept relevant to the present needs, and from there, through the establishment of objectives, goals and policies of educational quality, include ICT in the educational field. Finally it is mentioned the key factors for a true integration between curriculum and digital technologies that allow crystallize the proposals that may emerge as a result of the inclusion of technology in the educational context.

Author Biographies

Paulina Alexandra Arias Arroyo, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente Investigadora de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

Milton Marcelo Merino Zurita, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Docente Investigador de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. ECUADOR.

References

Aguilar, J. (2005). Diseño y desarrollo instruccional ara el presente milenio: un enfoque. Universidad Simón Bolívar. Disponible en http://aprendiendoycreando.pbworks.com/f/DDI+para+el+presente+milenio+un+enfoque.pdf

Cobo, C., Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. (1ra. ed.). Barcelona, España: Collección Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius / Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Disponible en http://www.aprendizajeinvisible.com/download/ AprendizajeInvisible.pdf

Colom, A. (2005). Teoría del Caos y Práctica Educativa. Eduga: Revista Galega do Ensino, (47), 1325-1343. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2554834

López, J. (2009). Arquitectura Didáctica y Currículum Global. En Construir el currículum global: otra enseñanza en la sociedad del conocimiento. Málaga, España: Aljibe.

Onrubia, J. (2005). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a distancia. Disponible en http://www.um.es/ead/red/M2/

Pérez, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid, España: Ediciones Morata.

Rossi, P. (2013). Post-Constructivismo, lenguajes y ambientes de aprendizaje: Del estudio de los media e hipertextos, a la web 2.0, el diseño instruccional, el post-constructivismo y la enacción. Revista Fuentes 13. 17-42. Disponible en https://ojs.publius.us.es/ojs/index.php/fuentes/article/view/2555/2468

Severin, E. (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa. Una propuesta de cambio centrada en el aprendizaje para todos. Santiago, Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago).

Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. de Creative Commons 2.5. Disponible en http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf

Published

2016-05-19

How to Cite

Arias Arroyo, . P. A. ., & Merino Zurita, M. M. (2016). INTEGRATION OF THE NEW TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL CONTEXT: A VISION FROM THE CURRICULAR DESIGN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 143–152. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/564

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial