THE EVALUATING PERFORMANCE PROCESS OF THE UNIVERSITY TEACHERS IN THE ANGOLAN PUBLIC UNIVERSITIES: STAKEHOLDERS

Authors

  • Domingos João Fernandes Universidad José Eduardo dos Santos
  • Carlos Cristóbal Martínez Martínez Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas
  • María Sotolongo Sánchez Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Keywords:

Evaluation performance; university teachers; stakeholders.

Abstract

The present article provides a theoretical approach to the role of the different actors involved in the performance evaluating process of the university teachers in the Angolan public universities, from the case of study in the University José Eduardo dos Santos of the Republic of Angola. To assess the quality of the teaching-learning and in particular the role of the teacher is not a simple task is a difficult and complicated task, therefore, in the evaluation of teaching should involve different actors and cannot be done only by the students. The stakeholders in this process although undoubtedly difficult to conceive of evaluating the quality of teaching-learning process regardless of what they think the students because they are the subject of this process. In the evaluating performance process are also involved teachers, theirs colleagues and management.

Author Biographies

Domingos João Fernandes, Universidad José Eduardo dos Santos

Vicerector para Administración y Gestión. Universidad José Eduardo dos Santos.

Carlos Cristóbal Martínez Martínez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Facultad de Ingeniería Industrial y Turismo. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

María Sotolongo Sánchez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Vice Decana de Investigación y Postgrado. Facultad de Ingeniería Industrial y Turismo. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

References

Alles, M.A. (2005). Desempeño por competencia 360º. Ediciones Graniuca S.A. Buenos Aires (en linea). Disponible en: http://isabelportoperez.files.wordpress.com/2012/02/alles-martha-desempec3b1o-por-competencias-de-360c2ba-completo.pdf. [Consultado en 25 de Julio de 2014].

Asís, R. (2012). La evaluación del desempeño en la administración pública argentina. Análisis de experiencias. Tesis de maestría defendida en la Universidad Complutense de Madrid.

Ávalos, V. L. C. y Gastelú, C.A.T. (2013). Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Publicación # 1, 2013.

Bontingui & Boterra. (2005). Identificación de criterios de desempeño a partir del análisis de pues. Ed. Marcial Pons Librera. Argentina.

Carvalho et al. (2012). Administração de recursos humanos. 2ª. edición revista. São Paulo: Canage Learning.

Cerda, H. (2003). La Nueva Evaluación Educativa: Desempeños, logros, competencias y estándares. Bogotá. Magisterio.

Chiavenato, I. (2009). Recursos Humanos “O capital humanos das organizações”. 9ª. Edição, Elsevier Editora Ltda.

Cuesta Santos. (2004). Gestión de competencias. La Habana. Ed. ISPJAE.

Cuesta Santos. (2010). Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. La Habana, Editorial Academia/ Editorial Félix Varela, ISBN 978-959-07-1340-8 OC.

Fernandes, D. (2008). Avaliação de desempenho docente: Desafios, problemas e oportunidades. Textos editora. Portugal.

Fernandes, D.J., Martinez Martinez y Sotolongo Sánchez. (2014). Evaluación del desempeño del docente universitario desde la perspectiva de los estudiantes. El caso de la Universidad José Eduardo dos Santos. República de Angola. Ponencia Congreso GESEMAP. Hotel Paco, Habana, Cuba.

González, Carmen Moreno. (2014). Procedimiento para la Evaluación del desempeño del Docente Asesor en el Programa Nacional de Formación de Educadores de la Aldea Belén san Juan, Venezuela. Ponencia presentada en el Congreso GESEMAP 2014. Hotel Palco, Habana, Cuba.

Governo de Angola. (1988). Manual de procedimentos de gestão de recursos humanos na administração pública. Ministério da Administração Pública, Emprego e Segurança Social.

Governo de Angola. (2001). Decreto 25/94: Regras e procedimentos a observar na classificação dos funcionarios públicos.

Governo de Angola. (2005). Secretaria de Estado do Ensino Superior: Linhas Mestras para a Melhoria da Gestão do Subsistema do Ensino Superior. Luanda, Angola.

Governo de Angola. (2009). Decreto nº 90/09: Normas gerais reguladoras do subsistema de Ensino Superior . Diário da República. I Serie - n.º 87.

Kaplan, Robert y Norton, David. (2004). Mapas Estratégicos: Como Convertir en Intangible en Resultados Tangibles. Barcelona: Ediciones Gestión.

Liliana, S. A. Las evaluaciones del desempeño. (2009). Errores más frecuentes.

Orozco, J.M. (2010). Fines y modalidades de la evaluación docente en el nivel superior en México. Revista Digital Universitaria. Volumen 11. Numero 6, A.

Robbins, S.P., Judge, T.A. y Sobral, F. (2010). Comportamiento Organizacional. Teoría y Práctica en el Contexto Brasileiro. Person Educación do Brasil.

Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11 (2), (en linea). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol11no2/contenido-rueda3.html. [Consultado en 25 de Julio de 2014].

Terry, G., & Franklin, S. (1986). Principios de administración. México: Continental S.A.

Valdez V., H. (2008). Evaluación del Desempeño Docente. Ponencia presentada en el Encuentro Iberoamericano sobre Evaluación del Desempeño Docente.OEI, México, 23 al 25 de mayo de 2000. Recuperado el 20 de octubre de 2008 (en linea). Disponible en: http://www.oei.es/de/rifad02.htm. [Consultado en 25 de Mayo de 2014].

Villegos, Jose. (1997). Administración de Personal. Los Meraldo Negros. Venezuela.

Werther, W., & Davis, K. (2000). Administración de personal y recursos humanos. México: McGraw-Hill.

William B. Werther Jr. y Keith Davis. (2005). Administración de Personal y Recursos Humanos.

Published

2016-06-18

How to Cite

Fernandes, . D. J. ., Martínez Martínez, C. C., & Sotolongo Sánchez, M. (2016). THE EVALUATING PERFORMANCE PROCESS OF THE UNIVERSITY TEACHERS IN THE ANGOLAN PUBLIC UNIVERSITIES: STAKEHOLDERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 97–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/478

Conference Proceedings Volume

Section

Experiencias