THE DEVELOPMENT OF BASIC TEACHING SKILLS IN THE INITIAL TRAINING OF DEGREE IN NURSING

Authors

  • Jesús Yubagni Rezabala Villao Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta

Keywords:

competence; basic teaching skills; Initial training; degree in Nursing.

Abstract

This research bases its problematic limitations to transfer significant knowledge of the profession, with an educational edge. The goal tends to the development of basic teaching skills in students, from the epistemological perspective of Nursing, agreeing with the good life to improve the quality of health care and relevant comprehensive training. This study applies qualitative analysis-synthesis methods, hypothetical-deductive and historical-logical; to analyze the initial pedagogical training of university students in Eloy Alfaro Lay-Manabí, enrolled in the Bachelor of Nursing interrelated to prevocational performance. Empirical methods: document review, interview managers, survey regarding structuring initial teacher education and employment contexts 20 professors, 20 experts and 122 students receiving subject didactics and pedagogy applied. Results and discussion: Heterogeneity in nomenclature, content and location of subject in the curriculum; 97% consider it important for education, communication and transfer; 90.91% of teachers shows insufficient teacher training. Planning and organization of teaching professionals 72% does not determine educational problems; 98.36% of the students know basic education and teaching of university teaching. Conclusions: teachers and students consider the subject important for vocational training; difficulty is transferred with significant knowledge of the profession by limited educational support; develop basic teaching skills at grade level, enabling future graduates expand their professional field as tutor; Nursing experience, from initial teacher education and teaching is evident in the students, teaching assistantships and social bonding.

Author Biography

Jesús Yubagni Rezabala Villao , Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta

Licenciada. Máster en Ciencias. Profesora Titular principal de la Facultad de Enfermería.

References

Addine, F. & Troncones, J. (2007). La formación de competencias de dirección del proceso pedagógico en la formación inicial del profesor. Fundamentos teóricos de un modelo didáctico. En revista Pedagógica universitaria vol. XII n°1. Pp 21,37.

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, p 320

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty, M., Suifi, G., & Wagenaar, R. (2008). Reflexiones y Perspectivas de la educación superior en América Latina. Tuning-américa latina. Universidad de Deusto, universidad de Groningen. Bilbao, p 36.

Chomsky, N. (1985). El conocimiento del lenguaje. Su naturaleza, origen y uso. Alianza ed. Madrid. [En línea] Recuperado agosto, 2013. Pp 85, 86,88.

Consejo de Educación Superior-CES. (2014). Reglamento de armonización de nomenclatura de títulos profesionales y grados académicos. Resolución PRES-CES N°100-2014. Quito, p 4.

Constitución de la República de Ecuador. (2008). Aprobado por la Asamblea Constituyente de Ecuador. Montecristi (en línea). Disponible en: http://www.oas.org/jurídico [Consultado el 7 de junio de 2015]. Pp. 28, 161, 162,163.

Dell Hymes, D. Bernard, J. & Holmes J. (1971). On Comunicative competence. Pp 22,23.

Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Informe de UNESCO (1996, p 91) México.

Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. 2da edición Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina. Pp.27, 39,47.

García, M. (2002). La concepción histórico-cultural de L.S. Vigotsky en la educación. Revista cubana de Psicología vol.19 N°2 (p 96). Cuba.

González, J., & Wagenaar, R. (2006). Tuning Educational Structures in Europe. La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Universidad de Deusto, universidad de Groningen. Bilbao, p 305.

Hernández, L. (2009). Presupuestos sociológicos para el estudio de la participación como proceso sociocultural. Santiago de cuba, p 12.

Herrero, E. & Valdés M. (2003). La Pedagogía y la ciencia de la educación. Libro preparación pedagógica integral. Colectivo de autores cubanos. La Habana, p 12.

Larrea, E. (2013). La educación superior, desde la complejidad sistémica. Guayaquil. Pp 16,17

Ley Orgánica de Educación Superior. (2011). Reglamento, legislación conexa, concordancias. Corporación de estudios y publicaciones. Aprobado por la Asamblea. Quito. Pp. 26,27.

Mariño, M. y Ortiz, E. (2011). La formación de competencias pedagógicas profesionales en estudiantes universitarios. Centro de estudios sobre Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya. Holguín p. 3.

Mariño, M. (2008).La formación pedagógica inicial de los estudiantes de la carrera de derecho en la Universidad Oscar Lucero Moya. Tesis de Doctorado. Cuba. Pp 21,25.

Méndez, C., Vanegas, J. (2010). La participación social en salud: el desafío de Chile. P4.

Ministerio de Salud Pública. (2012). El Modelo de Atención Integral del Sistema Nacional de Salud familiar comunitario e intercultural. Ecuador, Pp 21,22.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro- UNESCO. Francia. Pp 1, 2, 3,4.

OPS/OMS. (2010). Renovación de la Atención primaria de salud en las Américas. Redes integradas de los servicios de salud. Conceptos, opciones de políticas y hoja de ruta para su implementación en las Américas. Washington. Pp 18,22.

Ortiz, (2001). Competencias y valores profesionales. Revista electrónica universitaria. Vol. VI. N°2, MES la Habana.

Quintero, M. (2000). Espiritualidad y afecto. In: Pinto N. Cuidado y práctica de enfermería. España: Edit. Universidad Nacional de Colombia. Pp.185, 186.

Rezabala, Y. (2015). La formación pedagógica inicial en la carrera de Licenciatura en enfermería en la universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí: retos y perspectivas. En REFCalE, vol. 3, núm.1 (2015) ISSN 1390-9010. Ecuador, p. 8

Sebold & Carraro. (2011).La práctica pedagógica del docente en enfermería: una revisión integradora de la literatura. Brasil, [p 3].

Tejeda, R & Sánchez, P. (2012,). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Pp. 21,23

UNESCO. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI p 1

Vance, C. (2012). Indicadores básicos de Salud en Ecuador, Quito. P 1.

Zilberstein, J. (2003). Principios didácticos en un proceso de enseñanza aprendizaje que instruya y eduque, p 19.La Habana.

Published

2016-06-18

How to Cite

Rezabala Villao , J. Y. . (2016). THE DEVELOPMENT OF BASIC TEACHING SKILLS IN THE INITIAL TRAINING OF DEGREE IN NURSING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 15–28. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/472

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones