THE CONCERT GUITAR AS AN EXPRESSION OF LAS TUNAS’ CULTURE. A FROM THE 1990-2014 PERIOD

Authors

  • Tatiana Tamayo Talavera Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”, Las Tunas

Keywords:

Culture; concert guitar; culture development.

Abstract

This study is part of a research which is still in process, about the development of the concert guitar in Las Tunas municipality in 1990-2014 period. The concert guitar has been cultivated in this territory since the beginning of XX century, and it has been generated a development process around its expressions in the selected period. However, Las Tunas’ society hasn’t accepted these musical expressions in massive levels, which takes to make an analysis of the causes of its actual situation from culture’s definition. On the other hand, the problems that avoid the contributions of the concert guitar to the culture development of Las Tunas’ territory will be also identified.

Author Biography

Tatiana Tamayo Talavera, Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”, Las Tunas

Licenciada en Estudios Socioculturales (2010), con estudios de post grado en Gestión de Procesos Culturales. Especialista de Programas Culturales de la Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”.

References

Alonso, M.M.; Saladrigas, H. (2003). Para investigar en comunicación social. Guía Didáctica.

Álvarez, C.M.; Sierra, V. (2000). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. Editorial Oriente. Santiago de Cuba.

Basail, A. et al (2006). Sociología de la cultura. Primera Parte. Editorial Félix Varela. La Habana.

Bohannan, P. y Glazer, M. (2005). Antropología. Lecturas. Segunda Edición. Editorial Félix Varela. La Habana.

Boivin, M., Rosato, A. et al (2003). Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Editorial Barcelós. España.

Borofsky, R. (S/A). Posibilidades culturales. En: INFORME MUNDIAL SOBRE LA CULTURA. UNESCO.

Breve Historia de la Guitarra. Disponible en: http://www.laguitarra.net/sobreGuitar.htm. {Consultado el 15 de septiembre de 2014 a las 4:00 pm}.

Carpentier, A. (1979). La música en Cuba. Editorial Letras Cubanas. Ciudad de La Habana.

Colectivo de Autores. (2014). Orientaciones para la elaboración del diseño de investigación de la tesis de maestría. Universidad de Las Tunas Vladimir IIich Lenin. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Maestría en Desarrollo Cultural Comunitario.

Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”. Catálogo. Las Tunas.

Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”. Objetivos de Trabajo 2013. Las Tunas.

Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”. Objetivos de Trabajo 2014. Las Tunas.

Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”. Programa de Desarrollo Cultural 2013-2016. Las Tunas.

Empresa Provincial Comercializadora de la Música y los Espectáculos “Barbarito Diez Junco”. Programa de Desarrollo Cultural 2014-2020. Las Tunas.

García, Z. y Rodríguez, V. (2005). Haciendo Música Cubana. Editorial Félix Varela. La Habana.

Hernández, R. (2004). Metodología de la investigación. Tomos I y II. Editorial Félix Varela. Ciudad de la Habana Cuba.

Latham, A. (2008). Diccionario enciclopédico de la música. Fondo de Cultura Económica, México D.F.

Linares, M.T. (2002). La música como actividad cultural del hombre. En: Catauro. Revista Cubana de Antropología Año 3. No. 5 enero – junio. Publicación semestral de la Fundación Fernando Ortiz.

Macías, R. (2011). El trabajo sociocultural comunitario. Fundamentos epistemológicos, metodológicos y prácticos para su realización. Universidad de Las Tunas.

Marrero, V.M. (2005). Apuntes para una historia colonial de la provincia de Las Tunas.

Marrero, V.M. (2010). Las Tunas localidad, cultura e identidad Editorial Sanlope, Las Tunas.

Martín, E. (1969). Panorama de la música cubana.

Mustelier, I. (2006). Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Desarrollo Cultural Comunitario. Félix Ramos Acosta: un acercamiento a su quehacer cultural. Universidad de Las Tunas Vladimir Ilich Lenin.

Ortega, J. (S/A). ¿Qué es el Sistema Cubano de Enseñanza de la Guitarra?

Peña, Z. (2008). Orquesta de guitarra Isacc Nicola: 10 años de constancia. Disponible en: http://www.periodico26.cu/culturales/nov2008/guitarra211108.html#arriba. {Consultado el 6 de agosto de 2014 a las 10:45 pm}.

Pérez, L. (2006). “La educación musical y el aprendizaje de la diversidad cultural, en: REVISTA REENCUENTRO, agosto No. 046. Universidad autónoma metropolitana-Xochimilco. Distrito Federal, México. Artículo Red de revistas científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal, Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx. {Consultado el 17 de julio de 2008 a las 10: 25 a.m}.

Tamayo, T. (2010). Trabajo de Diploma. La música de concierto en el municipio Las Tunas, 1980-2009. Esplendor, declive y restablecimiento desde la memoria cultural. Universidad de Las Tunas Vladimir Ilich Lenin.

Valdés, C. (2007). La música que nos rodea. Ediciones Adagio. Centro Nacional de Escuelas de Arte.

Valdés, R. (2007). Diccionario del pensamiento martiano. Editorial Ciencias Sociales, La Habana.

Published

2015-07-13

How to Cite

Tamayo Talavera, . T. . (2015). THE CONCERT GUITAR AS AN EXPRESSION OF LAS TUNAS’ CULTURE. A FROM THE 1990-2014 PERIOD. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(5), 23–36. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/421