MULTIMEDIA MODELING ABILITY IN THE TRAINING PROCESS OF YOUNG COMPUTER CLUB

Authors

  • Josué Segura Montero Joven Club de Computación de Matanzas. Matanzas.
  • Walfredo González Hernández Universidad de Matanzas. Matanzas.

Keywords:

Informatics’ teach, Multimedia Model Ability.

Abstract

The Youth Club of Computing and Electronics (JCCE) use ICT as a tool for training and development in the community. In this sense the course of "Multimedia design" is taught, the main objective is for students to acquire the basic knowledge to develop their own products, the diagnosis performed in this work and the experience achieved by the author show that teacher actions in the course, they are intended primarily to develop students skills that will allow the use of authoring tools as the key component in the development of multimedia products, neglecting the important preliminary process analysis and conceptual design, actions and operations necessary for the development of the ability to model multimedia where students get a model evaluates the model and make changes if necessary. For an objective diagnosis of the current state of development of the ability to model multimedia system methods are selected to verify the levels of development of each indicator corresponding to the dimensions set out in the work.

Author Biographies

Josué Segura Montero, Joven Club de Computación de Matanzas. Matanzas.

Máster en Informática Educativa. Director de los Joven Club en el Municipio Matanzas. Doctorante en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Matanzas.

Walfredo González Hernández, Universidad de Matanzas. Matanzas.

Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular de Ingeniería Informática en la Universidad de Matanzas. Posee más de 15 publicaciones en revistas indexadas y arbitradas tanto nacionales como internacionales. Coordina el Laboratorio de Tecnologías en la Educación de la Universidad de Matanzas.

References

Álvarez, C.M. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Barrios, J.P. (2006). Estrategia Didáctica para el desarrollo de la habilidad diseño electrónico digital en estudiantes de ingeniería en telecomunicaciones y Electrónica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Villa Clara.

Borrego, J.M. (2004). Una estructuración metodológica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de los sistemas de gestión de bases de datos en el nivel preuniversitario en Cuba. Tesis para optar al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, Ciudad de La Habana, Cuba

Ballesteros, C. y otros. (2002).Cómo diseñar un material didáctico multimedia de formación colaborativa: una experiencia práctica. Disponible en http://www.edutec2004.lmi.ub.es/pdf/193.pdf. Consultado el 11 de julio de 2012.

Fernández, J. (2005). Tesis doctoral, España.

Fuentes, H.C. y otros (1999). Fundamentos didácticos para un proceso de enseñanza participativo. Monografía. Centro de estudios de Educación Superior "Manuel F. Grant", Santiago de Cuba. Material impreso.

García, T. (2003). Tomado de Ordaz Lorenzo, R. La modelación como método científico general del conocimiento y sus potencialidades en el campo de la educación. ISPEJV. Material en soporte magnético.

Labañino, C. (2000). “Nuevas tecnologías de la información y de la comunicación. Reto para las universidades”. Revista Varona. Número 29. Julio–diciembre, 2000 Revista científico–metodológica del Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana. Cuba.

Rodríguez, A. (2003). La modelación en la actividad pedagógica. Material digitalizado.

Ruiz, A. (2002). Metodología de la investigación. Editorial Pueblo y Educación. C. Habana.

Ivar Jacobson, Grady Booch, James Rumbaugh. El proceso unificado de desarrollo de software. Traducción, Salvador Sánchez... [et al.]; coordinación de la traducción y revisión técnica, Luis Joyanes, Ernesto Pimentel. Addison Wesley, 2001.

Silvestre, M. y Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Valle, L. (2007). Metamodelos de la investigación Pedagógica. La Habana.

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores”. Barcelona: Crítica.

Published

2015-07-01

How to Cite

Segura Montero, J. ., & González Hernández, W. (2015). MULTIMEDIA MODELING ABILITY IN THE TRAINING PROCESS OF YOUNG COMPUTER CLUB. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 29–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/360

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones