Gamification for learning Social Sciences in ninth grade of Basic General Education

Authors

  • María Fernanda Mejía Rodríguez Universidad Bolivariana del Ecuador
  • Elsy Rodríguez Revelo Universidad Bolivariana del Ecuador

Keywords:

learning, methodologies, strategies, gamification

Abstract

Educational innovation based on active methodologies and strategies such as gamification has gained an indispensable space in learning. For this reason, this research seeks to promote its use in the learning of Social Sciences to strengthen the development of curricular skills in response to problems such as the low academic performance identified by Ineval. Due to the qualitative nature of this study, empirical methods such as content analysis, interviews, participant observation and expert judgment were used. In addition, qualitative methods were used for the percentage analysis of data.  The results reflected the absence of gamification in learning, a situation given by the access to technological resources and the implementation time. Consequently, a proposal of gamified activities adapted to these scenarios was proposed, which considered the null, partial and total use of technology. The aim was to provide effective options for their application and to achieve accessible learning for students. 

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Author Biographies

María Fernanda Mejía Rodríguez, Universidad Bolivariana del Ecuador

Licenciada en pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales, docente de educación básica, maestrante de educación básica en la UBE

Elsy Rodríguez Revelo, Universidad Bolivariana del Ecuador

Docente de la Universidad Bolivariana del Ecuador, Carrera de Educaciòn y de la Universidad Estatal de Guayaquil, Facultad de Ciencias Matemáticas y Físicas. 12 años de ejercicio docente en el Magisterio Nacional del Ecuador. Además fue directora, por más de cuatro años, en una escuela pública de la ciudad de Guayaquil (Ecuador). Es Doctora en Educación por la Universidad de Zaragoza, en calidad de Becaria. Su principal línea de investigación está centrada en dirección escolar y liderazgo educativo, formación docente.

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Published

2025-01-22

How to Cite

Mejía Rodríguez, M. F. ., & Rodríguez Revelo, E. . (2025). Gamification for learning Social Sciences in ninth grade of Basic General Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 263–296. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2146

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